Högdalen 22/9 1993

Startat av Bussmicke, 05 augusti 2021, 13:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Trevliga bilder. På den översta, är det (H10) 6551 till höger?

Bussmicke

Det vet jag inte.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Nej, H10 6551 hade inte de övre blinkerslamporna som syns på bildens buss.
Förståeligt att misstänka 6551 då den relativt tidigt, fortfarande i oxblodslackering, fick ny bakstam med det mindre bakfönstret.

Jag skulle nog föreslå någon av H12 5477-5480 som varande den misstänkta statisten i bakgrunden på bilden med H10 6639 som huvudmotiv.

mvh K R

Bussmicke

Visste inte att 551 ny bakstam. Olycka?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Vet ej orsaken till att 6551 fick det för H10 avvikande utförandet med den mindre bakrutan (CN112) i kombination med bibehållen originallackering i "SL67".

En annan sen H10 som fick mindre bakruta, dock ej under oxblodstiden, var den relativt sent överlevande 6666 som även i sitt sista utförande fick "SL94"-lack.

Annars föreföll det vanligare med utbyte till det mindre bakfönstret hos de tidiga H10-orna i 53-, 54-, 57- och 58-serierna. Då i kombination med omlackering i "SL86".
Någon kanske sitter inne med en lista över de H10 som fick denna förändring?

* SL67 Oxblodsröd lackering med fönsterpartiet i vitt
   SL86 Ljusare röd lackering (s k hallonbåt) med vitt midjeband som även gick runt bakpartiet
   SL94 Dito, men med det vita midjebandet längre ned på karosserisidan men ej runt bakpartiet.

mvh K R

david96

#6
Den tiden var de gamla busskurerna inte har lång tid kvar och fick ersättas av en hållplatsstolpe innan de fick snart bytas ut.

Lars-Håkan_E

Merparten av de H10:or som fick den mindre bakrutan var föremål för rostsanering.

Oskar A

Många av Uppsalabuss äldre CR 112 byggdes också om av samma anledning. Vet inte om det var en slump eller inte men ingen av bussarna i sista serien som levererades med klavérdörrar (434-438) blev ombyggda så kanske hade rostskyddet då blivit bättre. Dock byggdes ett fåtal i senare serier om men där kanske det fanns en annan anledning.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/