Buss-Snack
Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 05 augusti 2021, 13:58:16 PM
-
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H10%206639%20H%C3%B6gdalen%20%28T%29%201993-09-22.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H22%205967%20H%C3%B6gdalen%20%28T%29%201993-09-22.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H16%206765%2C%206758%20H%C3%B6gdalen%20%28T%29%201993-09-22.jpg)
-
Trevliga bilder. På den översta, är det (H10) 6551 till höger?
-
Det vet jag inte.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Hej!
Nej, H10 6551 hade inte de övre blinkerslamporna som syns på bildens buss.
Förståeligt att misstänka 6551 då den relativt tidigt, fortfarande i oxblodslackering, fick ny bakstam med det mindre bakfönstret.
Jag skulle nog föreslå någon av H12 5477-5480 som varande den misstänkta statisten i bakgrunden på bilden med H10 6639 som huvudmotiv.
mvh K R
-
Visste inte att 551 ny bakstam. Olycka?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
-
Hej!
Vet ej orsaken till att 6551 fick det för H10 avvikande utförandet med den mindre bakrutan (CN112) i kombination med bibehållen originallackering i "SL67".
En annan sen H10 som fick mindre bakruta, dock ej under oxblodstiden, var den relativt sent överlevande 6666 som även i sitt sista utförande fick "SL94"-lack.
Annars föreföll det vanligare med utbyte till det mindre bakfönstret hos de tidiga H10-orna i 53-, 54-, 57- och 58-serierna. Då i kombination med omlackering i "SL86".
Någon kanske sitter inne med en lista över de H10 som fick denna förändring?
* SL67 Oxblodsröd lackering med fönsterpartiet i vitt
SL86 Ljusare röd lackering (s k hallonbåt) med vitt midjeband som även gick runt bakpartiet
SL94 Dito, men med det vita midjebandet längre ned på karosserisidan men ej runt bakpartiet.
mvh K R
-
Den tiden var de gamla busskurerna inte har lång tid kvar och fick ersättas av en hållplatsstolpe innan de fick snart bytas ut.
-
Merparten av de H10:or som fick den mindre bakrutan var föremål för rostsanering.
-
Många av Uppsalabuss äldre CR 112 byggdes också om av samma anledning. Vet inte om det var en slump eller inte men ingen av bussarna i sista serien som levererades med klavérdörrar (434-438) blev ombyggda så kanske hade rostskyddet då blivit bättre. Dock byggdes ett fåtal i senare serier om men där kanske det fanns en annan anledning.