Leverans SL H59?

Startat av Peter Rost, 03 maj 2020, 11:23:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Vilket år levererades de första H59:orna till Hammarbyhallen, respektive Lidingö Agadepån. Och hur stort antal vagnar rörde det sig om?

//Peter

roggek

Lite hjälp kan jag bidra med:

Enligt boken om Södra Lidingöbanan (sidan 245), så levererades de första tio H59 (5289-5298) till Lidingö under sensommaren 1978.
Om de flyttades från Hammarby eller var nya leveranser anges inte.



HJP

****
Jag fick utbildning på H59, troligen sent 1974. Jag var då stationerad i Hornsberg.
Jag slutade vid SL 12 januari 1975, och hade då, ännu inte hunnit köra H59 i trafik.
Om Hammarby fick vagntypen före eller efter Hornsberg, vet jag inte, men kanske detta kan vara någon vägledning.

Jörgen

 Enligt Bussdatabasen reggades de första fem H59 4996-5000 2/10-1974, de nästa fem 5001-5005 en vecka senare 9/10-1974.

Om det sen var Hammarby som fick dem eller inte, (vilket jag tror), vet jag inte.
Mvh: Jörgen

Manolito

Jag kan lämna lite mer info H59:orna levererades i tre omgångar 1974-1975 och 1976. Nummren tyx ha varit 5066-5075, 5211-5310, 5416-5428 totalt133 bussar. Det är allt jag kan komma med. Var dom hamnade har jag ingen aaning om ??? ???

Ulf Berlin

5289-98 levererades nya till Lidingö./Ulf

Hasse L

På utryckningslistan för Hornsbergshallen eftermiddagen den 5.11.1974 kan vi se 4999 på 61 tur 20 och 5005 på 61 tur 23.

Under juli 1975 dyker de första ur serien 5066-5075 upp (framför allt på linje 54).

Jag har väldigt få listor att tillgå, så ta inte dateringen så allvarligt. Men att dessa första tjugo H59 började karriären i Hbh kan jag intyga.

/H

Railmaster

Citat från: Manolito skrivet 04 maj 2020, 11:58:37 AM
Jag kan lämna lite mer info H59:orna levererades i tre omgångar 1974-1975 och 1976. Nummren tyx ha varit 5066-5075, 5211-5310, 5416-5428 totalt133 bussar. Det är allt jag kan komma med. Var dom hamnade har jag ingen aaning om ??? ???

De sista H59 levererades väl efter 1977?

christian berg

Hej tror att det var så här med leveranserna:

4996-5005 1974 till Hornsberg
5066-5075 1975 till Hornsberg
5211-5222 1976 till Söderhallen
5223-5280 1977 till Söderhallen
5281-5287 1977 till Hammarby
5288          1978 till Hammarby
5289-5298 1978 till Lidingö
5299-5310 1978 till Söderhallen
5416-5428 1978 till Söderhallen

Sedan flyttades relativt snart 4996-5005 till Hammarby via Söderhallen och Huddinge, 5066-75 till Söderhallen och 5258-80 fördelades mellan Lidingö, Hammarby och Huddinge med påföljande flytt mellan garagen och Söderhallen.

Hälsningar
Christian B

Railmaster

#9
Tackar! Sedan hamnade 4996 och några ytterligare tidiga H59 på Lidingö där de gick sina siata år hos SL. Minns att de allra tidigaste vagnarna hade stoppknappar av gjuten aluminium istället för grå plast med röd knapp som på H59 i övrigt.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Gunnar Berglund

Citat från: christian berg skrivet 09 juni 2020, 19:50:22 PM

4996-5005 1974 till Hornsberg
5066-5075 1975 till Hornsberg
5211-5222 1976 till Söderhallen
5223-5280 1977 till Söderhallen
5281-5287 1977 till Hammarby
5288          1978 till Hammarby
5289-5298 1978 till Lidingö
5299-5310 1978 till Söderhallen
5416-5428 1978 till Söderhallen

Sedan flyttades relativt snart 4996-5005 till Hammarby via Söderhallen och Huddinge, 5066-75 till Söderhallen och 5258-80 fördelades mellan Lidingö, Hammarby och Huddinge med påföljande flytt mellan garagen och Söderhallen.

Det ser helt riktigt ut. Har dröjt lite med min kommentar för jag ville söka lite mer efter några detaljer kring 5233 och 5236–5240. De står nämligen placerade på Hammarbyhallen kort efter leverans i mars 1977, men med ny efterföljande placering Söderhallen runt 1 juli 1977. Uppgifterna är sparsamma och bilder eller trafikuppgifter har jag inte. Det stämmer dock lämpligt i tid med att de första vagnarna i 528x-serien som levererades till Hammarby just i månadsskiftet juni/juli 1977. Kanske Hammarbyhallen behövde de nya H59 först under våren 1977 och att dessa senare ersattes av nyleveranserna under sommaren?

Eventuellt kom 5233 och 5236–5240 trots allt först till Söderhallen som de andra i serien och flyttades just till Hammarbyhallen innan juni 1977.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 09 juni 2020, 22:05:03 PM
Tackar! Sedan hamnade 4996 och några ytterligare tidiga H59 på Lidingö där de gick sina siata år hos SL. Minns att de allra tidigaste vagnarna hade stoppknappar av gjuten aluminium istället för grå plast med röd knapp som på H59 i övrigt.

Hela serien utom 5005 som brann kom till AGA

4996, AGA hösten 82 + november 83-sommaren 86
4997, AGA hösten 82 - sommaren 86
4998, AGA vintern 81 - sommaren 86
4999, AGA vinter 80 - hösten 87
5000, AGA senhösten 82 - hösten 87
5001, AGA senhösten 82 - hösten 87
5002, AGA senhösten 82 - sommaren 86
5003, AGA senhösten 82 - våren 86
5004, AGA våren 86 - sommaren 86

Gunnar Berglund



H59 4999 på Lidingövägen mot Ropsten 1985 eller 1986.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Leyland

Trevligt Gunnar,

hade alla H59or på Lidingö skolskylt?

Ulf Berlin

Intressant att en 202E-skyltad buss kommer på Södra Kungsvägen precis under Torsvikstorg,
men den kanske hade kört extratur till Lidingö C?
(Och framdörren spärrad för luftväxling under färd ;))