Nobinas avtal för tågersättning till SL hävd

Startat av -B8RLE-, 31 oktober 2024, 10:02:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

-B8RLE-

Efter en drös klagomål om ersättningstrafiken i sin helhet har SL och SJ Stockholmståg hävt Nobinas avtal för pendeltågsersättningen.
https://www.mitti.se/nyheter/sl-bryter-med-nobina--hoppas-pa-battring-6.3.255080.8ff511fe31
 Det borde ju inte ens vara Nobinas fel på den bristfälliga nivån av trafiken, då största delen av detta utförs av underhuggare såsom Junior & Company, Ofgrulia, med flera andra.
Jaha, hej?!

Ersa

I alla andra avtal är det operatören som är ytterst ansvarig att se till att både ens egen, samt alla underentreprenörer uppfyller satta krav. Borde väl vara så även i ersättningsavtal?

Lars-Håkan_E

Avtalet sades ju upp för konkurrensutsättning redan innan sommaren.

Sedan kan det ju väldigt troligt bli Nobina som återkommer på nytt i ett upphandlat nytt avtal

Ersa

Chansen att det blir någon höjning av kvaliteten i kommande avtal får väl anses som försvinnande liten.

John P

Är det någon mer än jag som inte får i hop det här? 
                                                                                                        SL säger sig inte vara nöjda med kvaliteten, det har varit en hel del kundklagomål om allt från bristfällig AC, fullsatta bussar, till bristfällig information. Enligt Nobina så säger SL att de ( SL) är i behov av att pressa priserna. Hur ska pressade priser kunna ge bättre kvalitet och högre kapacitet?  Hur löser man transport av ca 1500 personer från ett fullsatt pendeltåg som ska trängas i en terminal som blir överbelastad utan att bussarna upplevs som överfyllda?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Vem kan fixa ännu fler bussar och förare, vem kan med lönsamhet fixa bussar med bättre kvalitet som uppfyller SL-kraven, men till ett lägre pris?                                                            Tycker mig se en ekvation som inte går i hop...Dubbeldäckare och ledbussar ger kanske en viss ökad kapacitet, men dubbeldäckare kan kanske inte användas över allt och risken att det blir fullt är ändå stor. Saker som bättre information kanske går att lösa genom fler kundvärdar och bättre utbildning av förarna som kör ersättningsbussarna, men fler bussar och fler förare, hur?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Nej den ekvationen kommer tyvärr inte att gå ihop

Ersa

SL har ju godtagit nuvarande anbudsnivå rent ekonomiskt, samt godkänt alla nuvarande underentreprenörer. Så kvalitetsnivån är precis på den nivån som upphandlaren valt. Det är därför det är svårt att tro att något kommer bli bättre i och med ett kommande avtal. För inte kommer det skjutas till en massa miljoner till kommande avtal, med tanke på regionens nuvarande ekonomiska situation.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 oktober 2024, 14:44:55 PMAvtalet sades ju upp för konkurrensutsättning redan innan sommaren.

Sedan kan det ju väldigt troligt bli Nobina som återkommer på nytt i ett upphandlat nytt avtal

Tycker det känns lika troligt att Keolis skulle vara intresserad, man kommer ha massor av bussar lediga både från E19 samt från Råsta/Lunda, garagekapacitet finns det gott om i Frediksdal och Tomteboda, förare har man efter E19 har gått över till Nobina också mer än man behöver i city.

IvveRivve004

Sen å andra sidan så körde ju MAN-leder från Keolis Gubbängen på ersättningsbussarna för tunnelbanan mellan Hökarängen och Farsta strand förra året.

virtual1


Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 03 november 2024, 17:16:35 PMTycker det känns lika troligt att Keolis skulle vara intresserad, man kommer ha massor av bussar lediga både från E19 samt från Råsta/Lunda, garagekapacitet finns det gott om i Frediksdal och Tomteboda, förare har man efter E19 har gått över till Nobina också mer än man behöver i city.

Beror väl helt o hållet vad SL ställer för krav, svårt att hålla bussar o förare för planerad ersättningstrafik ett par ggr/årligen