Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av -B8RLE- - Idag kl. 11:55:45 AM
En av Nordvästs nya MAN 12E har fått inv.- och regnummer: 4656 (JAW76E). Den står inne hos Neoplan och håller på att få sin SL-utrustning(?). 8 fler 12E är förregistrerade, mest troligen också till Nordväst.
Har personligen hört från Keolisanställda att de nya MAN tas i trafik nu i oktober.
#2
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av virtual1 - Idag kl. 11:02:38 AM
3747-48, 3750-59 stämmer inte i Lunda, de heter 78xx (konstigt nog) fortfarande
#3
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av elliot - Idag kl. 10:52:04 AM
Såg 7094 vid slussen igår på linje 422 är den flyttat till Charlottendal?
#4
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av elliot - Idag kl. 10:51:07 AM
Jo det är det största problemet, speciellt trängseln det behöver inte ens vara rusningstrafik för att det ska uppstå. Sedan när det gäller hållplatser kanske man tar bort några ''onödiga'' hållplatser längs linjen exempelvis Näset och Vik Central som båda har rätt så nära till andra hållplatser.   
#5
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Sca.CN113 - Idag kl. 10:17:27 AM
Ska bli mycket intressant att beskåda det kaos som kommer att uppstå när dubbeldäckare införs på linje 474.

Det säger sig självt att det inte kommer att fungera något vidare. I synnerhet i rusningstid.

Varför det inte kommer fungera är därför att det är alldeles för många hållplatser, alldeles för mycket folk och lägg där till att resan kommer ta märkbart längre tid.

Ledbussar däremot tar fler passagerare och tar sig fram smidigare. Vill man inte ha stående så är det ju inte något som en dubbeldäckare kan råda bot på ändå för då blir de stående i alla fall fast vid hållplatsen och väljer bilen istället. Det är vad jag tror.

Sen har vi Farstabron med kraftiga sidvindar när det blåser på. Jag antar att de är ca 4,2 m höga vilket gör att de kanske inte kommer under alla broar vid omlagd körväg. Folk som trängs i "trapphuset" och får vänta på varandra vid avstigning/påstigning är det som kommer göra det tidsödande.
#6
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av JakeTheFR - Idag kl. 07:26:12 AM
Sant. MAN generellt är bra mycket bättre än Scaniabussar (enligt mig) men det är klart det finns många rosthinkar från MAN. Synd bara SL inte har fler Mercedesbussar. Tror vi bara har ett fåtal Citaros som trafikerar västerorten.
#7
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Fredde - Idag kl. 06:37:49 AM
Så kan det nog vara, dock inte helt ointressant.
För att hänga med i tempot är en bra motor viktigt.
Keolis ledbussar 6040-6049 levererades med en liten 280 hk motor, fullständigt hopplösa med full last på motorvägen.

#8
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av JakeTheFR - Idag kl. 06:05:30 AM
Citat från: Fredde skrivet 14 oktober 2024, 10:30:12 AMDe har enligt teknisk info starkare motorer också, 12,8 liter och 510hk mot 10,8 liter och 470 hk.

Motorer är enligt mig ganska irrelevant när det kommer till bussar. Det har en fördel såklart men komfort är mycket viktigare. Som exempel har vi Scania, deras motorer är hyfsat starka men det är typ det enda de är bra på. MAN och Mercedes slår Scania utan problem med sämre motorer.
#9
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Maven - 14 oktober 2024, 23:27:25 PM
Citat från: IvveRivve004 skrivet 12 oktober 2024, 11:07:45 AMI och med att man lade om så många linjer när man införde dubbeldäckare på 676:an så börjar jag föreställa mig att man gör såhär med linjerna på Värmdö:
* Buss 432-434 dras in på sträckan Ålstäket – Slussen
* Buss 435 byter nummer till 474X
* Buss 435C läggs ner eller byter nummer till 484C
* Buss 436-440 dras in på sträckan Kolvik – Slussen
* Buss 462 försvinner och ersätts på sträckan av buss 436
Ett antal sådana försämringar gjordes väl när linje 474 inrättades. Enstaka avgångar från de östra delarna av Värmdölandet behölls på linje 435-440 i högtrafik, men för övrigt fick resenärerna sitta och åka 10-15 minuter omväg via Gustavsbergs centrum. Under Keolis tid återfick linje 435-440 dubbelriktad trafik i mellantrafiktid, kvällar och helger. Detta på bekostnad av att linje 474 fick halverad turtäthet på sträckan Mölnvik – Hemmesta.

Möjligen skulle det gå att av besparingsskäl köra kortturer på 435-440 lite längre på helgförmiddagarna, och ett par timmar på vardagsförmiddagarna, när 474 får större bussar. Men så snart "besparingen" innebär att linje 474 istället behöver tätare trafik så blir det ju en dyrare lösning p.g.a. längre och långsammare linjesträckning på linje 474, och mycket sämre för resenärerna.
#10
Svenska Omnibusföreningens forum / SV: SvOfs Höstmöte 2024
Senaste inlägg av Niclas Wennerlid - 14 oktober 2024, 21:32:22 PM
Det är ingen fastlagd linjesträckning, utfärden kommer att köras längs olika sträckor och platser.
Delvis under guidning av Henrik Birath.

// Niclas