SL H59 på linje 69 för 40 år sedan

Startat av Hasse L, 19 oktober 2020, 09:27:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Hösten 1975 förlängdes 69'an från Norrmalmstorg till Humlegården. I november 1980 kortades linjen av till Karlaplan. Sommarlinjen 69X till Kaknästornet verkar ha gått kvar från Humlegården några år, även efter omnumreringen till 68(?)


JEO 175 - Scania CR111M 1976 - SL H59 5215

Railmaster

Finfin bild! På den tiden hade även 43:an och 46:an körväg på Humlegårdsgatan i körriktning Roslagstull respektive Norrtull, varför de tog denna omväg vet jag dock inte!

Ted Selander

Jag och flera forumskribenter med mig vet hur det förhåller med detta men...  ;D

Peter Rost

Även linjerna 41, och 42 i körriktning Stadshagen, respektive Hornsberg passerade Humblegårdsgatan om jag minns rätt.

//Peter

Bussmicke

Något ni vill delge?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Ursäkta Bussmicke, jag svarade "Railmaster" lika barnsligt som han svarade mig i en annan tråd.

Här ett vuxet svar.
Det var så att Birger Jarlsgatan var enkelriktad mot mellan Engelbrektsplan och Stureplan fram till 1/8 1979. Samtidigt bytte man körriktning på Smålands- och Hamngatan.
För 41 och 42 dröjde det till 1987 innan Sturegatan dubbelriktades sista biten mot Stureplan.
Allt enligt egna minnen och Jimmys linjebeskrivningar.

Leyland

Citat från: Ted Selander skrivet 23 oktober 2020, 14:34:00 PM

Här ett vuxet svar.
Det var så att Birger Jarlsgatan var enkelriktad mot mellan Engelbrektsplan och Stureplan fram till 1/8 1979. Samtidigt bytte man körriktning på Smålands- och Hamngatan.
För 41 och 42 dröjde det till 1987 innan Sturegatan dubbelriktades sista biten mot Stureplan.
Allt enligt egna minnen och Jimmys linjebeskrivningar.

Visst var det så att Birger Jarlsgatan var enkelriktad denna stump och då säkert till bara 1979. Men snurr på årtalen för mig Ted ??? - för visst gick 46:an denna väg (Humlegårdsgatan mot Norrtull) ändra fram till augusti 1989

Ted Selander

Så var det ju, omläggningen krävde att Svampen revs och byggdes upp igen närmare fastigheterna så att trafiken kunde gå rakt fram.

Hasse L





Linje 540 hade tidigare under 1971 förlängts från Ulriksdal till Humlegården och tagit över trafiken från 604'an. H80 6873 passerar det spetsiga hörnhuset vid Biblioteksgatan efter att ha intagit filen längst till vänster på den enkelriktade Birger Jarlsgatan.

Det ännu inte renoverade huset innehöll länge en tidstypisk 'boklåda'.