Fråga om rondellkörning

Startat av Ersa, 26 november 2007, 06:31:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2007, 21:35:44 PM
Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders
Tja.min blinkers sitter till vänster.  Till höger har jag torkarfu nktionerna. Åtminstånde på min svnekssålda volvo. Ka nske det är annorlunda påandra bilar.?./ Henrik

Axel

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 03 december 2007, 21:42:05 PM
Tja, min blinkers sitter till vänster.  Till höger har jag torkarfunktionerna. Åtminstone på min svensksålda volvo. Kanske det är annorlunda på andra bilar?/ Henrik

Jorå. På jobbet har vi en Mitsubishu Post Runner. På den sitter vindrutespaken och blinkersspaken tvärtom. Det går väldigt bra att svänga med vindrutetorkarna på, men sämre att försöka torka framrutan med helljuset.  :)
Om det beror på att den är högerstyrd eller på att den är från Japan vet jag inte, men tvärtom är det iallafall.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Anders Noren skrivet 03 december 2007, 21:35:44 PM
Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders

Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar

Axel

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2007, 05:57:44 AM
Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar

Många kommuner åsidosätter de normala reglerna för cirkulationsplatser genom att märka upp andra filer. Exempelvis på gamla E6 i Varberg vid korsningen med Värnamovägen, Getterövägen och Birger Svenssons väg. De korsar varandra i en hybridcirkuationsplats och skyltningen säger att om man ska rakt fram, ska man inträda i cirkulationsplatsen i vänsterfilen.

Likaså den nya Museirondellen i Jönköping (jo den heter faktiskt rondell). Kommer man från Odengatan och vill till Östra Strandgatan ska man hålla vänsterfilen och svänga ur rondellen i vänsterfil.

När jag tog B-körkort i Norrköping 1978, visade läraren på tavlan hur man kör, man kan alltid hålla högerfilen, sa hon. Men sedan släppte hon inte ut oss till uppkörningen förrän vi klarat cirkulationsplatsen vid tårtbiten, för den var nämligen annorlunda. Så sådant har tydligen funnits i alla tider.

Dock var det inte i denna cirkulationsplats hon ett halvår senare fick se mig ståendes i vänstra filen mitt i rondellen, med en bensindunk i ena handen och dunkande min lilla röda Fiat, för det var i en cirkulationsplats där spårvagnen körde genom fast inte rakt genom. Numera har den spårvägen fått hissanordning till kontaktledningen.

Anders Noren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 december 2007, 05:57:44 AM
Det är just det det inte är, glasklart. Skillnaden är ganska stor i mitt tycke. Så länge du kör på en fyrfilig väg (två körfält i vardera riktning) så är det inga problem. Men sedan hamnar du i en rondell med två körfält där det i princip dyker upp två anslutande körfält var 3-5 sekund (så länge trafiken rör på sig).

Låt mig ge ett litet exempel. En tvåfilig rondell där två fyrfiliga (två i vardera riktningen) vägar korsar varandra i 90˚ vinkel. Man kan alltså säga att det finns en dubbelfilig infart och tre dubbelfiliga utfarter till resp från rondellen. För exemplets skull kan vi kalla de tre utfarterna A, B och C. B är är alltså i princip rakt fram genom rondellen.

Om du kör i höger körfält när du kommer till rondellen kan du fortsätta i det körfältet och sedan svänga ut ur rondellen (med blinkersen på) via utfart A, B eller C, varhelst du nu är på väg. Inga problem.

Men om du kör i det vänstra körfältet så blir det annorlunda. En fråga är om det är okay att svänga från vänster körfält in på alla tre utfarterna, A, B och C eller om sådan sväng får användas endast till utfart B (rakt fram genom rondellen)? Med andra ord, får högersväng ske från vänster körfält var som helst i rondellen, utan begränsning? (Alltid en farlig manöver).

M v h
Ingwar

När man kör in i det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten vänsteråt = vänsterblink.
När man lämnar det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten högeråt = högerblink.
Vid körfältsbyte gäller, som alltid, väjningsplikt mot det körfältet man byter till.

För den som aldrig använder körriktningsvisaren (ja ja, jag skrev fel sida av ratten) och aldrig har hört talas om väjningsplikt och "döda vinkeln", dvs. en stor del av de svenska bilisterna, är förstås det jag skrev rena grekiskan.

Anders

Ingwar Åfeldt

Citat från: Anders Noren skrivet 08 december 2007, 12:49:11 PM
När man kör in i det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten vänsteråt = vänsterblink.
När man lämnar det vänstra körfältet så korsar man linjen mellan körfälten högeråt = högerblink.
Vid körfältsbyte gäller, som alltid, väjningsplikt mot det körfältet man byter till.

För den som aldrig använder körriktningsvisaren (ja ja, jag skrev fel sida av ratten) och aldrig har hört talas om väjningsplikt och "döda vinkeln", dvs. en stor del av de svenska bilisterna, är förstås det jag skrev rena grekiskan.

Anders

Beklagar, men min fråga gällde inte hur man använder körriktningsvisaren utan hur man kör genom en rondell med två körfält. Körriktningsvisaren vet jag hur man använder.

M v h
Ingwar

Bussis

för alla nollåttor ta en tur till Tomteboda....nära västra skogen (T)
Gå bakom  Jet-Macken där finns det en Cirikulationsplats som är superbra..den är 2-fils indelad men se hur den är målad....och så bör man köra i en cirkulationsplats...

Nico


Har kört genom denna cirkulationsplats massvis med gånger och visst är dess körfält föredömligt uppmålade, men den är inte helt bra för det. Det jag själv mest reagerar på är att det inte längre finns generella regler (för var det som sagt att man skulle jämställa cirkulationsplatsen med en fyrvägskorsning) med få undantag. Idag så verkar nästan varenda cirkulationsplats ha sina egna regler så att man varenda gång måste hålla koll på hur det fungerar just där. I vissa cirkulationsplatser så gäller i princip de äldre reglerna, i vissa andra (i synnerhet tvåfiliga) så kan det vara så att bägge körfälten tillåter högersväng, i vissa fall måste man ligga i det vänstra enbart för att få fortsätta rakt fram, ibland kan man ligga i bägge tre varv runt om man vill, ibland så finns det spärrlinjer i cirkulationsplatsen som måste iakttas osv. Nej, någonstans på vägen är det någon som tänkt till för mycket och resultatet blev mest fel!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: Nico skrivet 09 december 2007, 10:16:01 AM
Har kört genom denna cirkulationsplats massvis med gånger och visst är dess körfält föredömligt uppmålade, men den är inte helt bra för det. Det jag själv mest reagerar på är att det inte längre finns generella regler (för var det som sagt att man skulle jämställa cirkulationsplatsen med en fyrvägskorsning) med få undantag. Idag så verkar nästan varenda cirkulationsplats ha sina egna regler så att man varenda gång måste hålla koll på hur det fungerar just där. I vissa cirkulationsplatser så gäller i princip de äldre reglerna, i vissa andra (i synnerhet tvåfiliga) så kan det vara så att bägge körfälten tillåter högersväng, i vissa fall måste man ligga i det vänstra enbart för att få fortsätta rakt fram, ibland kan man ligga i bägge tre varv runt om man vill, ibland så finns det spärrlinjer i cirkulationsplatsen som måste iakttas osv. Nej, någonstans på vägen är det någon som tänkt till för mycket och resultatet blev mest fel!

Du har helt rätt. Det finns inga riktiga regler för körning i cirkulationsplats. T o m Vägverket är mycket luddiga i sina anvisningar, se länk: http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf
Man ger vissa anvisningar och skriver sedan att man kan/får köra på annat sätt om man tycker det är bättre (Citat: "Detta är exempel på hur du kan välja körfält. Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre". respektive "På väg ut
Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält.") 

M v h
Ingwar