Fråga om rondellkörning

Startat av Ersa, 26 november 2007, 06:31:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Egentligen finns väl två enkla regler för körning i rondeller.
1. Blinka när du skall svänga höger ut ur rondellen. Blinka så tidigt som möjligt men inte så tidigt att det kan leda till missförstånd. Man svänger med ratten, inte med blinkersspaken.
2. Är det tvåfilig rondell så blinkar man när man byter fil samt håller kollen i backspegeln. Sedan blinkar man när man svänger ut ur rondellen enligt 1 ovan. Senast vid utfarten före lägger man sig i högerfil och skär alltså inte trafiken i denna när man skall svänga ut.

Sedan gäller väjningsplikt för den som skall svänga in i rondellen, det gäller även bussar och rostiga bilar. Väjningsplikt innebär att man skall lämna företräde till bilarna som är där så att de inte behöver bromsa. I tveksamma fall: vänta med att köra in. När man skall ut ur rondellen gäller väjningsplikten för övergångsställe, vilket innebär att man kan bli stående i rondellen och hindra den trafik som skall in i den. Detta är inget man kan göra något åt om man inte medför kristallkula som talar om ifall det kommer att dyka upp gående vid övergångsstället redan när man skall svänga in i rondellen. Andra bilisters tutanden tar man således med jämnmod.

Slutligen har jag två käpphästar: för körning i rondell skulle man ha en blinker som blinkar rakt fram och så skulle blinkers vara tillval för minst 20 000 kronor så att man gärna visar att man har dem, vilket görs bäst genom att man använder dem.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Lindstein

Citat från: Johan H skrivet 26 november 2007, 16:26:16 PM
I Halmstad som jag vågar påstå är en av Sveriges rondell tätaste stad.
Sen år 2000 har vi fått ca 20 nya rondeller.

Vet inte vem som har flest rondeller i Sverige men Borlänge ligger nog bra till, nu i September 2007 så blev den 33:e rondellen klar och direkt efter det så startade dom bygget av den 34:e.

Hälsar
Bengt

bjalle

Jag blinkar in i rondellen om vänstersväng eller högersväng ska ske och blinkar alltid när jag ska lämna den.
Så fick jag lära mig när jag tog B körkortet år 2006 och även så jag kör nu när jag håller på att ta mig C kort

Anders Noren

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 november 2007, 15:32:23 PM
Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.

I så fall kräver jag två saker av dig: att du, precis som på en vanlig väg, använder körriktningsvisaren när du byter körfält inne i cirkulationen, både när du ska in och när du ska ut. Först då kan jag som medtrafikant se vart du är på väg och utnyttja cirkulationens andra körfält.

Tänker man att cirkulationen är en egen väg blir det likt förbaskat så att man måste blinka vänster när man ska svänga vänster, i annat fall blockerar man det andra körfältet antingen genom att man själv kör i det eller genom att medtrafikanterna måste räkna med att man snart kommer att köra i det och därför måste vänta med att köra in i cirkulationen.

Anders

Ersa

Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 07:44:34 AM
Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.

Aha. Men om de i ytterfilen alltid har företräde vart de än kör ut, då vill man ju inte använda innerfilen. Man kanske kan skrota innerfilen helt genom att stänga av den med betongsuggor? Då blir ju alla glada, och tillbuden/missförstånden minskar i takt med att bilköerna ökar  8) 

Alternativet är att köra ännu ett varv i rondellen med ledbussen om man inte blir utsläppt? Eller 2-3 varv till? Har man dessutom en förstärkningsledvagn med sig bakom blir det hela ett riktigt intressant trafikexperiment...  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 26 november 2007, 20:13:29 PM
Aha. Men om de i ytterfilen alltid har företräde vart de än kör ut, då vill man ju inte använda innerfilen. Man kanske kan skrota innerfilen helt genom att stänga av den med betongsuggor? Då blir ju alla glada, och tillbuden/missförstånden minskar i takt med att bilköerna ökar  8) 

Alternativet är att köra ännu ett varv i rondellen med ledbussen om man inte blir utsläppt? Eller 2-3 varv till? Har man dessutom en förstärkningsledvagn med sig bakom blir det hela ett riktigt intressant trafikexperiment...  ;)

Man får ju göra som i rondellerna i Norge. Sätta upp en skylt "Maks 8 varv".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulrik Berggren

Citat från: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 12:47:02 PM
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders

Kan meddela att en av avsikterna med regeländringen är just att öka trafiksäkerheten. Vägverket skyr nämligen numer tvåfiliga cirkulationsplatser som pesten. De anses helt enkelt inte säkra. För att i någon mån råda bot på bristen på trafiksäkerhet så gäller nu samma regler för indikering av körfältsbyte som i alla tvåfiliga cirkulationsplatser som i de enfiliga. Således: en bil i bredd. De vita linjerna ska bort! Detta gäller dock inte de riktigt stora rondellerna (typ Mjölkuddsrondellen i Luleå och Grådarondellen i Borlänge.

/UB

Cero

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 27 november 2007, 08:23:39 AM
Kan meddela att en av avsikterna med regeländringen är just att öka trafiksäkerheten. Vägverket skyr nämligen numer tvåfiliga cirkulationsplatser som pesten. De anses helt enkelt inte säkra. För att i någon mån råda bot på bristen på trafiksäkerhet så gäller nu samma regler för indikering av körfältsbyte som i alla tvåfiliga cirkulationsplatser som i de enfiliga. Således: en bil i bredd. De vita linjerna ska bort! Detta gäller dock inte de riktigt stora rondellerna (typ Mjölkuddsrondellen i Luleå och Grådarondellen i Borlänge.

/UB

Men nu får väl Vägverket börja kamma till sig. Om det du säger stämmer får vi alltså en ytterligare gissningslek i trafiken där folk tolkar regler och tycker olika. Mao kommer vissa att betrakta vägen som enfilig och ligga mitt i medan andra tycker att det är tvåfiligt och trängs med varandra. Någon kommer säkerligen att betrakta det hela som trefiligt. Dock, eftersom det inte finns några filer så behöver man alltså inte blinka, oavsett hur många "filer" som ska korsas. När ska man lära folk ett bra beteende mot varandra?

För övrigt anser jag att trafiken inte är helt säker så jag tycker vi borde lägga ned den.  >:(

/Cero

Ersa

Citat från: Cero skrivet 27 november 2007, 08:54:14 AM
För övrigt anser jag att trafiken inte är helt säker så jag tycker vi borde lägga ned den.  >:(

Vilket påminde mig om ännu en satirsida:
http://www.yttermera.se/motor/nyheter/nollvisionen.html

;D

Johan Hansson

Halmstad hade 3st. "större" rondeller runt 2000, nu år 2007 är det 25-30 st.  :o
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Carl W

Ytterfil och innerfil? Ett svårt begrepp bara det. Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?

Bengt Lindstein

Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:47:05 PM
Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?

Håller med till 100%.

Hälsar
Bengt

Nico


Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:47:05 PM
Ytterfil och innerfil? Ett svårt begrepp bara det. Jag anser att ytterfilen är högerfilen och innerfilen är vänsterfilen. Vad anser ni andra?

Visst är det så.... eller kanske rättare sagt så var det så. Den högra filen är den yttre och tillika normalt sett tänkt som huvudkörbana medan den vänstra inre filen är tänkt som en omkörningskörbana. Från teorin förr så kommer jag ihåg att man ofta ville likna en cirkulationsplats med en fyrvägskorsning och framhöll att man gärna skulle tänka på ungefär samma sätt när man skulle passerade en sådan. I dagens läge så vet jag dock inte riktigt hur det egentligen är avsett, men det verkar ju å andra sidan inte heller bekymra lagstiftarna. Sen fanns det ju alltid undantag, som t.ex. cirkulationsplatsen vid Brommaplan, då t.ex. sexvägskorsningar väl inte förekommer någonstans?  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Om det är sant, som det står ovan, att Vägverket nu insett att tvåfiliga rondeller inte är säkra så är svenska bilister bara att gratulera. Tvåfiliga rondeller är en styggelse och trafikfara och det har aldrig funnits någon som kunnat föra fram vettiga argument på hur trafiken skall framföras genom dem. Jag kommer ihåg en debatt i Aftonbladet för några år sedan då en höjdare inom Vägverket (kommer inte ihåg namnet) och en polischef inte alls kunde komma överens om vilka regler som gällde. Då är det illa ställt. Får hoppas att Vägverket ser till att dessa monster försvinner, ju förr dess bättre.

M v h
Ingwar

Anders Noren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 december 2007, 19:59:55 PM
Om det är sant, som det står ovan, att Vägverket nu insett att tvåfiliga rondeller inte är säkra så är svenska bilister bara att gratulera. Tvåfiliga rondeller är en styggelse och trafikfara och det har aldrig funnits någon som kunnat föra fram vettiga argument på hur trafiken skall framföras genom dem. Jag kommer ihåg en debatt i Aftonbladet för några år sedan då en höjdare inom Vägverket (kommer inte ihåg namnet) och en polischef inte alls kunde komma överens om vilka regler som gällde. Då är det illa ställt. Får hoppas att Vägverket ser till att dessa monster försvinner, ju förr dess bättre.

M v h
Ingwar

Tja, betraktar man dem som en väg med två körfält i var (=den enda) körriktning så blir det ju glasklart, enligt ovan.

Problemet är att svenska bilister inte har förstått vad den där lilla hängaren som sitter till höger om ratten och som gör att det börjar ticka och blinka på instrumentpanelen när man puttar på den är för något.

Anders