Fråga om rondellkörning

Startat av Ersa, 26 november 2007, 06:31:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Finns det regler angående filplacering innan en rondell? Nu pratar vi om rondeller med två filer före och efter alla utfarter. Här i Umeå gör man något som irriterar mig något så vansinnigt, nämligen att man kan ligga kvar i högerfilen och köra "yttervarv" runt 3/4-delar av rondellen för att ta sig till vänster. Jag har även sett bilar (och taxibilar) som lagt sig i vänster fil (till vänster om mig) för att sedan kasta sig ut på första utfarten till höger framför en. Taxibilen fick gott tvärbromsa för MaxCin kan jag berätta...  ;)

Min körskollelärare hade tagit mig i örat om jag gjort något sådant under lektionerna i den röda Volvo 850:n i Östersund 1997, då han lärde mig att vänster sväng betyder vänster fil. Men nu tog jag ju B-körkortet utanför Västerbotten, men här hävdar man att det är okej att alltid ligga i högerfilen pga att någon trafikpolis gått ut och sagt det.

Vad har ni lärt er?

Walter

Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.

Läste en tidningsarktikel för ett par år sedan där en buss och bil krockat efter en händelse som ovan. Föraren till fordonet i höger fil tog först på sig skulden men när ärendet kom till försäkringsbolaget så blev det rättning i ledet.

Som tur är kör de flesta förare rakt eller höger om man ligger i högerfilen och rakt eller till vänster om dom ligger i vänsterfilen.  Så nästa gång får du nog ta det lugnt med MaXcin!

Huruvida Taxin gjorde en laglig manöver är jag mer tveksam.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico


Har även jag de gamla reglerna i ryggraden och är ungefär lika förtjust i de nya som i tandvärk. Tydligen ändrade man de gamla reglerna då folk, i vanlig välmenande ordning, inte skulle behöva tänka själva. Då många tydligen gjorde fel vid passage genom bl.a. cirkulationsplatserna så såg man till att i princip allt istället blev tillåtet. Det var tydligen lättare än att försöka se till att folk lärde sig och att se till att polisen fick fler möjligheter till att beivra avarterna. Likaså vill jag ha det till att det även var i denna veva som det också blev tillåtet att på 30-70 begränsade flerfiliga vägar blev tillåtet att ligga ungefär var man ville. Själv hade jag nog som sagt föredragit fler trafikpoliser ute som kunde ha hållit ett öga på de som inte kunde köra i t.ex. en cirkulationsplats. Vill minnas att flera tyngre instanser, däribland just trafikpolisen, även uttalade sig kraftigt negativt om regeländringarna på dessa områden.

Körde vid regeländringstillfället även taxi och fick då från Vägverkets kontor i Solna ett lass upp till Arlanda med ett styck högre VV-potentat. På vägen upp så talade han sig varm för denna ändring som, summa summarum, lydde att då ganska många tydligen gjorde fel hela tiden och bröt mot lagen så var det bättre att ändra lagen än att försöka att korrigera dessa förares felaktiga beteenden. Kom själv då lite syrligt med mot argumentet att det ju var tur att man inte hade den åskådningen kring övrig lagstiftning, som t.ex. stöld och misshandel. Skulle man överlag anse att det är lättare att ändra lagstiftningen och tillåta vissa brott (sådant som är brottsligt då följderna riskerar att skada andra på något vis) istället för att beivra dem så tycker i alla fall jag att man gör sig skyldig till ett ganska allvarligt feltänk. Min enda förhoppning i denna fråga är att EU kanske försöker sig på någon mera enhetlig trafiklagstiftning för att harmonisera nationella egenheter, men mycket av det är ligger utanför EU:s beslutsområden så, tja...  :-[
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter L

Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 07:44:34 AM
Jag har lärt mig precis som du men reglerna är ändrade.(Och ändras hela tiden tycker jag) Är det två filer i rondellerna och det inte finns skyltar /pilar som visar vilka filer som går var så kan man faktiskt köra i högerfältet och svänga vänster i rondellen.

Om bilen i höger körfält ska till vänster och fordonet i vänster körfält ska rakt fram och en krock uppstår så är fordonet som körde i vänster körfält vållande.


Så är det (tyvärr)... Rondellen ska visst betraktas som huvudled och utfart sker i form av ett filbyte där det alltid är den som byter fil som har väjningsplikt.

Cero

Man har från Vägverkets sida inte heller insett att det finns två typer av rondeller, små och stora, och att dessa faktiskt kräver visst mått av olika beteende. Att köra i en rondell idag anses vara att köra på rak väg, dvs man ska inte blinka vänster om man ska vidare runt rondellen. Det orsakar en hel del problem, speciellt i små rondeller där man lätt överblickar det hela, ungefär som en korsning. När man ska ut från rondellen förväntas man blinka höger. Eftersom inte alla lärt sig blinkers i bilskolan alternativt inte haft råd att köpa denna finess tenderar dessa regler att skapa vissa problem för medtrafikanterna att lista ut vad en icke blinkande bil i en rondell egentligen har för avsikt. Speciellt som vissa kör efter de nya reglerna, vissa efter de gamla och andra, ibland undertecknad, helgarderar och kör med bägge reglerna.

Beträffande omkörning till höger på flerfilig väg hastighetsbegränsad till max 70 tycker jag man kan ha blandade åsikter. I Stockholmsområdet betraktar jag regeln som nödvändig och skulle behöva användas även på 90-110-vägar eftersom det finns något farligt i högerfilen. Även om den är tom kan många nämligen inte köra där för då kan något läskigt hända. Dessutom ska de oftast åt vänster några mil längre fram, så det är lika bra att ligga kvar till vänster. Tyvärr gör dock detta att en tre- eller fyrfilig väg i praktiken bara blir en-, två- eller trefilig och det minskar ju kapaciteten ordentligt. Återigen ett fall där man ändrar reglerna istället för att ändra förarna.

/Cero

Walter

#5
Sedan kan man lösa alla dessa problem (utom folks beteende) genom att se till att sätta upp skyltar och måla pilar som reglerar hur man får köra i rondellen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bengt Lindstein

Jag vet inte vilka regler jag kör efter (gamla eller nya) men jag kör så här för det är det jag fick lära mig när körkortet togs 1993:

Högerfil: rakt fram eller höger
Vänster fil: vänster eller rakt fram

Den dagen man krockar så får man väl ta "smällen" då om man gjort fel.

Hälsar
Bengt

Magnus

#7
En annan sak med rondeller som jag stör mig väldigt mycket på är att folk inte blinkar när de ska lämna rondellen. Många tänker väl att om man kör rakt på i en rondell så behöver man inte blinka, men man ska alltid göra det och trafiken i rondeller skulle flyta på mycket bättre om alla gjorde det.

Det finns en broschyr på Vägverkets hemsida som förklarar hur man ska bete sig, men man kan tolka den att beroende på situationen så får man göra vad man vill ungefär.

Broschyr (pdf)

Walter

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 26 november 2007, 10:42:21 AM
Jag vet inte vilka regler jag kör efter (gamla eller nya) men jag kör så här för det är det jag fick lära mig när körkortet togs 1993:

Högerfil: rakt fram eller höger
Vänster fil: vänster eller rakt fram

Den dagen man krockar så får man väl ta "smällen" då om man gjort fel.

Hälsar
Bengt

Samma som när jag tog mitt kort 97 men som sagt, det har ändrats ett par gånger sedan dess. det bästa vore om alla rondeller med dubbla filer hade pilar i marken som visade var man fick köra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bengt Lindstein

Citat från: Walter skrivet 26 november 2007, 12:11:30 PM
det bästa vore om alla rondeller med dubbla filer hade pilar i marken som visade var man fick köra.

Ja, det vore det allra bästa, då är risken att någon gör ett misstag mindre än utan pilar.

Hälsar
Bengt

Anders Noren

#10
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders

Cero

Citat från: Anders Noren skrivet 26 november 2007, 12:47:02 PM
Att inte blinka vänster (och sedan höger när man ska ut, förstås) i en tvåfilig cirkulationsplats sänker kapaciteten till en enfilig cirkulationsplats. Detta på grund av att cirkulationsplatsens övriga trafikanter inte ser vart den vänstersvängande är på väg och måste vänta in denne i stället för att kunna utnyttja att cirkulationen har två körfält.

Att inte blinka höger i en cirkulationsplats sänker kapaciteten ytterligare ned till den hos en korsning där högerregeln gäller eftersom övriga trafikanter inte ens kan köra in i cirkulationen innan föregående bilist har lämnat den.

Dagens rekommendationer är därmed förödande för kapaciteten och trafiksäkerheten. Fortsätter slarvet kommer vi att få se en renässans för trafikljusreglerade korsningar.

Anders

Exakt min uppfattning också och för att skapa fullständig tydlighet mot sina medtrafikanter måste man kombinera gammal regel med ny regel, för i den nya står inget om att blinka vänster i rondellen.

Var för övrigt i England och körde i somras och visst kan man ha synpunkter på engelsmän, men artiga i trafiken är de. I stort sett alla bilar föreföll också vara försedda med blinkersutrustning och förarna visste vad spaken var till för så att köra rondell där fungerar väldigt smidigt. Sällan man behöver gissa på vad omgivningen håller på med eller tänker göra. Än mer imponerande blir det när man betänker att de sköter både blinkers och växelspak med samma hand och ändå hinner med. Fast det är klart, de har ju ingen telefon att hålla i när de kör bil.  8)

/Cero

Hans Fredriksson

Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.

Cero

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 november 2007, 15:32:23 PM
Att blinka vänster och ligga i ytterfilen vad menas då? Att det ska bytas fil eller bara det ska köras runt. Lite lurit att veta för den som ligger bakom.

Nä. Cirkulationsplatsen är en "egen väg" bara det att det svänger. Inte fasen ska det blinkas i kurvor.

Tycker de senaste reglerna är alldeles utmärkta.

De nuvarande reglerna fungerar bra om alla tillämpar dem. Nu gör inte alla det vilket skapar kaos på platser med små rondeller och mycket trafik. Ett exempel är Götalandsvägen x Älvsjövägen i södra Stockholm. En relativt liten rondell med tidvis kopiöst mycket trafik. Den är inte filmarkerad men klarar ledigt två bilar i bredd. Att inte blinka vänster i den rondellen när man ska "vänster", dvs ut via tredje utfarten ur rondellen, innebär att de som kommer "rakt framifrån" och ska igenom från andra hållet bara kör. Dvs det blir tillbud hela tiden för "folk" antar att den som inte blinkar också ska rakt igenom, fast från andra hållet, och inte ska vidare runt rondellen. Kommer det fram någon som kör efter det "nya" sättet, dvs antar att en inte blinkande bil i rondellen ska fortsätta snurra och istället lämnar företräde och stannar ska trafiken från andra hållet till 90% rakt fram vilket innebär att  köer uppstår på tillfartsvägarna helt i onödan för det finns ingen korsande trafik att lämna företräde.

Om alla strikt höll på regeln, dvs att blinka höger vid utfart ur rondellen och inte annars, skulle trafiken flyta. Men eftersom halva svenska befolkningen sålt bort förmågan att blinka uppstår osäkerhet i rondeller vilket gör att vissa antar något och bara kör (skapar incidenter inne i rondellen) medan andra halvan lämnar företräde till bilar som inte kommer att korsa körvägen (vilket skapar köer före rondellen = dåligt kapacitetsutnyttjande).

Som jag nämnde ovan fungerar detta utmärkt i England beroende på att alla gör lika. Då kan man lita på varandra och får ett bra trafikflöde.

/Cero

Johan Hansson

I Halmstad som jag vågar påstå är en av Sveriges rondell tätaste stad.
Sen år 2000 har vi fått ca 20 nya rondeller.

Först in Först ut och så lite hinder på vägen ut som fotgängare och cyklister och mopedister så kan man beskriva det i Halmstad.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.