Spårvagnar på Sundbybergslinjen sent 50-tal

Startat av Greger Larsson, 24 augusti 2015, 22:11:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Nico

Wow, häftigt. Bild 1 verkar vara tagen vid hallarna ser det ut som. I alla fall tycker jag det påminner lite om hur det såg ut där innan hallarna revs. Bild 3 verkar visa en vagn på Tulegatan mot stan,precis innan Gränsgatan och sedan bild 4 en vy från nästan samma plats där man har Råsundavägen i bakgrunden och vagnen just har svängt ned till Gränsgatan/Tulegatan. Linjebilderna kan man nästan anta att de är tagna på Uppsalavägen i höjd med Hagaparken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Mycket fina bilder! Vagn 342 är väl den som finns kvar än idag.
Alltid kul att se spårvagnar i bruksskick, lite urblekta och slitna med smutsiga boggier.

Gunnar D

Tack för dessa! Bilden på 342 utanför Råsundahallen är kanske från sista dagen 31 aug 1959 pga flaggorna.
Spännande om det kan visas fler bilder från samlingen.

/Gunnar

Björn Forslund

Men A1:an på linje 15, förekom det? Eller är det en fejkskyltning av en vagn som används för släpvagnsrangering på Råsunda?

Greger Larsson

När det gäller första bilden blev kanske rubriken missvisande, vagnen är ju inte ute på linjen. Men onekligen har den ju skyltning för linje 15.
Sen är det ju lite kul att titta lite på detaljer runtikring också, den svarta kombin(som det inte kallades då..) vid macken t ex. Verkar vara någon slags leveransvagn utan sidorutor?

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 augusti 2015, 21:54:05 PM
När det gäller första bilden blev kanske rubriken missvisande, vagnen är ju inte ute på linjen. Men onekligen har den ju skyltning för linje 15.
Sen är det ju lite kul att titta lite på detaljer runtikring också, den svarta kombin(som det inte kallades då..) vid macken t ex. Verkar vara någon slags leveransvagn utan sidorutor?

Kan det vara en Cheva deliverybil som tankar Nynässoppa? Kanske någon bil som tillhör polisens tekniska sida med tanke på avsaknad av firmatext? Kanske har Harry Friberg larmat kommissarie Vesper Johnson som nu skickar teknikerna till en mordplats?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2015, 13:50:31 PM
Men A1:an på linje 15, förekom det? Eller är det en fejkskyltning av en vagn som används för släpvagnsrangering på Råsunda?

A1/A3 kunde gå som extravagnar på linje 15.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 25 augusti 2015, 22:16:12 PM
A1/A3 kunde gå som extravagnar på linje 15.

/Gunnar

Ända till slutet? Det borde väl ha funnits rätt mycket A11/A12 att tillgå efter att A29 tillkommit och A23/A24 frigjorts från Ängbybanan?
Fast många av de äldre gick väl till skrot på 50-talet, framförallt efter olyckorna som visade att korgarna var tämligen sköra.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2015, 22:19:59 PM
Ända till slutet? Det borde väl ha funnits rätt mycket A11/A12 att tillgå efter att A29 tillkommit och A23/A24 frigjorts från Ängbybanan?
Fast många av de äldre gick väl till skrot på 50-talet, framförallt efter olyckorna som visade att korgarna var tämligen sköra.

Enligt en avprickningslista från Råsundahallen ca 1958-59 fanns det där åtta A1. Förutom att vara kopplingsvagnar kunde de vara extravagnar exvis vid fotbollsmatcher på Råsunda.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 26 augusti 2015, 02:48:06 AM
Enligt en avprickningslista från Råsundahallen ca 1958-59 fanns det där åtta A1. Förutom att vara kopplingsvagnar kunde de vara extravagnar exvis vid fotbollsmatcher på Råsunda.

/Gunnar

Då var det ju praktiskt att ha linje 15 skyltat på kopplingsvagnarna. Hade 3:an vagnar där också?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 augusti 2015, 08:12:37 AM
Då var det ju praktiskt att ha linje 15 skyltat på kopplingsvagnarna. Hade 3:an vagnar där också?

Inga ordinarie sedan 1956 men extravagnar på linje 3 t.ex. Odenplan -Haga Södra kan ju ha satts ut från Råsunda med A1.

/Gunnar

Hasse L

Tror mig ha läst någonstans att A1 på 15E mötte vändande treor vid Haga Södra och tog över resande till Råsunda.

/H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 augusti 2015, 17:29:30 PM
Tror mig ha läst någonstans att A1 på 15E mötte vändande treor vid Haga Södra och tog över resande till Råsunda.

/H

Det verkar logiskt.
Finns bild från 1959 på Råsundas A1 88 på linje 3 E i slingan vid Haga skyltad Odenplan.

/Gunnar

WalleW

Mycket trevliga bilder, särskilt 3 o 4, från mitt barndoms-kvarter (Tulegatan - Gränsgatan - Skogsbacken). På bild 3 syns Tulegatan 2 och 4, jag bodde längre bort i nr 6, men min mormor bodde i 4:an och hennes balkong på vån 1 syns längst t v på bilden. Där stod jag ofta och tittade på allt som rörde sig på gatan nedanför.
Den svarta täckta herrgårdsvagnen på Nynäsmacken kan vara en Cheva begravningsbil, en liknande syntes ofta vid kyrkogården intill Lötsjön.      M v h   Walle