Saltsjöbanan rustas upp.

Startat av Peter Rost, 07 april 2015, 02:07:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kaj

Varför inte satsa på normalbreda vagnar som Saltsjöbanan är byggd för. Det ökar sittplatskapaciteten med 25%, räknat på samma tåglängder. Det borde finnas många olika typer att välja på, kanske till och med en del lindrigt begagnade.
Kaj

roggek

Citat från: Kaj skrivet 09 april 2015, 00:46:38 AM
Varför inte satsa på normalbreda vagnar som Saltsjöbanan är byggd för. Det ökar sittplatskapaciteten med 25%, räknat på samma tåglängder. Det borde finnas många olika typer att välja på, kanske till och med en del lindrigt begagnade.

Saltsjöbanan är redan normalbred, det är lastprofilen som lurar dig...

Micke A

C6h 2809-2810 byggs just nu om till C10-C11 för Saltsjöbanan.


amazzon778

Intressant Micke A. Då är det de som rullade på bana 3 som de har tagit nu i första läget. Eller? Skulle vara intressant ur ett egen perspektiv att se hur de gör när de omvandlar vagnar ifrån en vagntyp till en annan. Men det är bara jag. Glöm det sista. Ha en bra natt.

Peter Rost

Det är inte aktuellt med modifierade C20, som jag var inne på i mitt ursprungsinlägg. - Utan mycket riktigt ombyggda CX vagnar. Fick lite info förra veckan. ;)

//Peter

amazzon778

Precis Peter. De tar först de C6h vagnarna som finns tydligen nere på bana3. Och gör om till C11:or. Intressant arbete. De görs om i Hammarby tror jag. Spännande.

Peter Rost

2809-10 har ett förflutet på bana -3. Ombyggnaden utförs mycket riktigt i Hammarby. 8)

amazzon778

Ja precis som jag misstänkte också. Ja men är det C6:or. 2809-10? Skulle vara kul att se hur arbetet går till att förvandla C6:orna till C11:or. Jag vet att de servar C20 i Hammarby också. Skulle vara drömmen att se hur arbetet går till. Men men. Bara en egoistisk tanke. Ha en god natt grabbar.

Hannes L

Används C6H öht fortfarande på bana 3? De gånger jag vart uppe har jag enbart sett C14, C15 och C20.

amazzon778

Ja, Hannes. Bana3 hade parkopplade C6h. De vagnarna var en kvarleva ifrån den tiden Bana3 hade fyra olika vagn typer. De hade C6, C7, C8 och C9. Det var att C6 vagnarna var   parkopplade på Bana3 som skilde de ifrån Bana2. De fick samma renovering som vagnarna fick på Bana2. Så de är dessa vagnar som nu är under ombyggnad i Hammarby. Sen blir det att ta vagnarna ifrån Bana2 och köra de till ombyggnad. Lite mer jobb ned de vagnar ifrån Bana2 för att de inte är parkopplade. Men annars så ska det inte vara några större bekymmer. Blir kul att det färdiga resultatet när det är klart.

amazzon778

C6:or körde lite tidigare under åren. På åttiotalet körde man de fyra olika vagntyperna. Sedan så vart det C14 och C15 plus C20 på Bana3. Christian.H

Bussmicke

Om det nu är C6H som byggs om och inte C20,  hur många ska då byggas om?
Jag antar att befintliga C10/C11 blir kvar eller ska vissa bytas ut?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Utökning av trafiken på banan. Tolvminuterstrafik till alla stationer, istället för dagens 20- och 40 - minuters intervaller.

Fjorton vagnar byggs om.

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2015, 09:03:52 AM
Kommer den planerade beställningen av C30 att möjliggöra både en flytt av 14 C20 enheter till SB samtidigt som alla Cx vagnar utrangeras?
Eller flyttas de bästa Cx till övriga "banor" i byte mot C20 till SB?

Ur logistisk synvinkel borde det vara smartare att konvertera C14-15 till SB standard då dessa kan samköras med befintlig vagnpark.

Det handlar väl om kvalite, regelverk samt ekonomisk lönsamhet. Det blir väl mindre problem desto nyare vagnar det är. Sedan kanske C14-15 inte kan utrustas med ATC, ERTMS..
Software Developer

ichessy

Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2015, 11:49:20 AM
Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)

Plafformarna ska ju byggas om  ;)
Software Developer