Saltsjöbanan rustas upp.

Startat av Peter Rost, 07 april 2015, 02:07:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost


Karsten


Lars-Håkan_E

Kommer den planerade beställningen av C30 att möjliggöra både en flytt av 14 C20 enheter till SB samtidigt som alla Cx vagnar utrangeras?
Eller flyttas de bästa Cx till övriga "banor" i byte mot C20 till SB?

Ur logistisk synvinkel borde det vara smartare att konvertera C14-15 till SB standard då dessa kan samköras med befintlig vagnpark.

Bussmicke

#3
När börjar det byggas vid Henriksdal?
Byts nuvarande vagnar ut eller kompletteras det med vagnar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

amazzon778

Nu har jag läst planerna ifrån SLL. Jag måste säga att jag är djupt förbryllad. Vad det gäller tre frågor vad gäller detta.

Fråga 1:
Hur kommer det att gå med kapacitets höjningen på Tub2 när Saltsjöbanan kommer att snyta vagnar ifrån tub2?

Fråga 2:
Kan man bygga om C 20 eller C 30 till Saltsjöbanevagnar?

Fråga 3:

Hur länge tror ni att de syd östra förorterna får nu vänta på att byggas?

När ekonomiska medel kommer att tas ifrån spårvagn syd till upprustning av Saltsjöbanan. Det kommer tror jag att sätta lite käppar i hjulet för explaterings intresserna kring  de till tänkta bostads och arbetsområderna kring Huddinge och ut till gröna linjens  södra delar? Jag skulle önskat att finansieringen skulle kunnat sett annorlunda ut. Vad gäller dessa två projekt. Som det ser ut nu så kommer en det ena och en det andra att ta ut varandra om man nu ska tro på det som står i SLL:s program planer. Tyvärr så tycker jag att det finns, efter att ha läst dokumenten ifrån SLL, fler frågetecken än svar. De har en hel del kvar att jobba på i landstingets trafikutskott om inte saker och ting ska börja att skena iväg. Både kostnads mässigt och tids mässigt. För jag tror inte att de kan mena på allvar att lösningen är ta likvida medel ifrån en bössa och föra över till en annan bössa. Det har ju funnits prov på sådana hsndlingsplaner tidigare. Fall där det inte har fungerat bra. Jag tänker i första hand på hanteringen av finanserna kring tvärbanans förlängning till Solna hanterades. Förlåt det här blev ett litet längre utlägg. Det var inte meningen. Ha en fortsatt bra dag grabbar.

Mvh
Christian H

amazzon778

En tanke till Lars-Håkan_E. Jag skulle gråta blod om det inte sparades i alla fall tre stycken vagnset av C 10 och C 11 för framtiden. Det skulle kunna vara en fråga för stiftelsen att väcka. Men det är klart att gratis skulle ju det inte vara förstås. Det var bara en tanke. Ha det gött grabbar.

Micke A

Det är väl 14 C6:or som ska byggas om till C10-C11

virtual1

Citat från: Peter Rost skrivet 07 april 2015, 02:07:20 AM
Med bland annat 14 ombyggda C20:

http://www.sll.se/saltsjobanan/

//Peter

Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)

Andreas91

Färdigt år 2018? Med tanke på vilka "succéer" de senaste lokalbanearbetena har varit, tippar jag på färdigrenoverad bana år 2018, med trafikstart någon gång år 2020... Och vet ni vad? Det skulle tyvärr inte förvåna om nuvarande vagnpark skrotas och 14 C20-enheter byggs om. Det skulle heller inte förvåna om C20-enheterna drabbas av kompatibilitetsproblem med tekniska lösningar hos den upprustade järnvägen, samt att antalet vagnar inte räcker till.

Vi vill inte se SLs vd stå och be om ursäkt o knäböja m.m. i direktsändning. Se till att få skiten att fungera från början istället! Det har varit för mycket experimenterande med Tvärbanan till Solna, Roslagsbanan, Lidingöbanan osv. Det håller inte längre! Kör på väl beprövade lösningar! Av den anledningen borde man bygga om vagnar av littera C6, C14 & C15 - en typ av vagn som man vet fungerar väl på Saltsjöbanan.


Karsten

Citat från: Andreas91 skrivet 07 april 2015, 18:30:56 PM
Färdigt år 2018? Med tanke på vilka "succéer" de senaste lokalbanearbetena har varit, tippar jag på färdigrenoverad bana år 2018, med trafikstart någon gång år 2020... Och vet ni vad? Det skulle tyvärr inte förvåna om nuvarande vagnpark skrotas och 14 C20-enheter byggs om. Det skulle heller inte förvåna om C20-enheterna drabbas av kompatibilitetsproblem med tekniska lösningar hos den upprustade järnvägen, samt att antalet vagnar inte räcker till.

Vi vill inte se SLs vd stå och be om ursäkt o knäböja m.m. i direktsändning. Se till att få skiten att fungera från början istället! Det har varit för mycket experimenterande med Tvärbanan till Solna, Roslagsbanan, Lidingöbanan osv. Det håller inte längre! Kör på väl beprövade lösningar! Av den anledningen borde man bygga om vagnar av littera C6, C14 & C15 - en typ av vagn som man vet fungerar väl på Saltsjöbanan.

Är 45 år gamla C6 framtidens lösning för SB? Skulle inte tro det va...

Micke A

Skulle tro det att det blir 45 år gamla "lik" som byggs om, inte C20 i alla fall

Lars-Håkan_E

Tyder inte just siffran 14 på bara 30 år gamla C15 :-)

Peter Rost

Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2015, 11:49:20 AM
Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)

Nu framgår det inte vilken typ av "nya" vagnar som avses - det kan vi bara spekulera i. Men även om det vore "optimalt" - med tanke på att dessa CX vagnar sannolikt skulle funka ombyggda på Saltis är det knappast lönsamt att bygga om vagnar som ändå bör bytas ut om inom några år.

Nu vet jag inte huruvida C20 tekniskt sätt skulle fungera på Saltsjöbanan - men visst vore det en ide att se över möjligheten att modifiera C20, och Ersätta nuvarande vagnpark.

//Peter

Lars-Håkan_E

Problemet man får på köpet är att ett antal av dessa C6,14,15 istället måste flyttas till Tub 3? i utbyte mot C20, hur länge kommer dessa att hålla utan långtgående revisioner?

Många av Cx vagnarna lär väl redan ha passerat både sin ekonomiska och tekniska livslängd, ska man behålla ett antal Cx motsvarande 14 C20 tåg hamnar man om jag räknar rätt på drygt 40 vagnar som då ganska snart måste revideras för att kunna bibehållas i trafik till nästa stora beställning av nya vagnar.

Bussmicke

Citat från: Micke A skrivet 07 april 2015, 21:01:17 PM
Skulle tro det att det blir 45 år gamla "lik" som byggs om, inte C20 i alla fall
Vad är det för skillnad på att bygga om äldre C6 mot de fd C8 som nu rullar på SB?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.