Svenska nummerplåten försvinner

Startat av Fredde, 19 mars 2015, 20:25:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 mars 2015, 22:59:01 PM
En utökning från tre till fyra siffror, samt långsam utfasning av 0xxx skulle utöka antalet kombinationer från dagens 12 miljoner till c:a 100 miljoner.
Fyra bokstäver vore lämpligt om Sverige skulle beräknas få uppåt 230 miljoner fordon framöver, men det lär nog inte ske än på ett tag.

Dessutom är det lättare att komma ihåg fyra siffror än de flesta bokstavskombinationer på fyra. Siffrorna kan man ju lätt gruppera två och två. Det går också snabbare att läsa siffror.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

Man skulle kunna ta bokstäverna "I" och "V" i bruk. Förutom de kombinationer med dessa bokstäver som begynnelsebokstav, ger de en uppsjö av nya kombinationer i redan befintliga bokstavsserier.

Fredde

Transportstyrelsen: Så blir nya reg-skyltarna

Tre bokstäver, två siffror, en bokstav.
Så kommer svenska reg-plåtarna se ut i framtiden.
Det föreslår Transportstyrelsen.


http://www.aftonbladet.se/bil/article20870024.ab

Mikey

Vad gäller, är det bara ett förslag på hur skyltarna kan komma att se ut, eller är det bestämt att de ska se ut så? Det verkar skrivas på olika sätt på olika sidor som jag har läst... ::)

Ersa

Alltför "omfattande systemändringar" för att införa ett sjunde tecken? Jisses vad Ålänningarna och andra nordbor lär skratta åt vår parodi på transportmyndighet!  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2015, 23:41:44 PM
Alltför "omfattande systemändringar" för att införa ett sjunde tecken? Jisses vad Ålänningarna och andra nordbor lär skratta åt vår parodi på transportmyndighet!  ::)

Jag vet inte men jag antar att antalet registreringspliktiga fordon på Åland är betydligt färre än i Sverige. Och därmed att problemen är betydligt mindre.

Personligen tycker jag att Transportstyrelsen funnit en bra lösning förutsatt att de gamla numren får användas fordonets återstående livslängd. Kombinationen tre bokstäver - två siffror - en bokstav är också lätt att memorera. Betydligt lättare än fyra bokstäver - tre siffror eller tre bokstäver - fyra siffror.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Inte bara mindre, utan även större europeiska länder än Sverige har ju lyckats med att inte bara utöka antalet tecken till både sju och åtta, utan även ha 3-4 st olika system parallellt utan bekymmer. Det unika med denna svenska förändring är att vi för första gången någonsin ska få två system parallellt, även om det andra systemet även det bara verkar bli 6 st tecken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2015, 10:40:23 AM
Inte bara mindre, utan även större europeiska länder än Sverige har ju lyckats med att inte bara utöka antalet tecken till både sju och åtta, utan även ha 3-4 st olika system parallellt utan bekymmer. Det unika med denna svenska förändring är att vi för första gången någonsin ska få två system parallellt, även om det andra systemet även det bara verkar bli 6 st tecken.

Men det finns väl inget självändamål i att ha sju tecken. Det är för övrigt redan nu tillåtet på personliga registreringsskyltar. Ju färre tecken det är på regskylten, ju lättare är det ju att uppfatta och komma ihåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Det är ju dagens system ABC 123 som kan ta slut.

En variant är att införa ett system där en siffra ersätts med en bokstav, dvs ABC 12D. Det skulle separera den sista bokstaven från det övriga och bli ganska lätt att minnas.

Att utöka till 4 siffror är ju ett förslag som nämnts, dvs typ ABC 1234. Men frågan är om man kan dela upp det lite istället? Alltså ha systemet 1 ABC 234?

Införs 4 bokstäver blir det nog krångligare att minnas om bokstäverna samlas på rad, alltså typ ABCD 123. Men varför inte då istället ha systemet ABC 123 D istället?

Det här är bara lite förslag.

Det nämndes att svenska skyltar liknar en del andra länders skyltar. Det är ju Litauen, Ungern och Malta som har skyltar som ser ut som våra. Även Cypern har snarlika. Utökar vi med ett tecken blir de istället lika de polska skyltarna :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 juni 2015, 01:12:15 AM
Det är ju dagens system ABC 123 som kan ta slut.

En variant är att införa ett system där en siffra ersätts med en bokstav, dvs ABC 12D. Det skulle separera den sista bokstaven från det övriga och bli ganska lätt att minnas.

Att utöka till 4 siffror är ju ett förslag som nämnts, dvs typ ABC 1234. Men frågan är om man kan dela upp det lite istället? Alltså ha systemet 1 ABC 234?

Införs 4 bokstäver blir det nog krångligare att minnas om bokstäverna samlas på rad, alltså typ ABCD 123. Men varför inte då istället ha systemet ABC 123 D istället?

Det här är bara lite förslag.

Det nämndes att svenska skyltar liknar en del andra länders skyltar. Det är ju Litauen, Ungern och Malta som har skyltar som ser ut som våra. Även Cypern har snarlika. Utökar vi med ett tecken blir de istället lika de polska skyltarna :)

Men allt detta står ju redan i tråden. Ditt första förslag är ju dessutom som Transportstyrelsen tycks ha fastnat för. http://www.aftonbladet.se/bil/article20870024.ab
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Ett trevligt och enkelt alternativ vore att återinföra de gamla skyltarna på alla veteranfordon (30 år el. äldre)
Dom "lyfter" äldre fordon och många kombinationer av nuvarande system skulle frigöras.
Mvh zjbus

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2015, 10:48:56 AM
Men det finns väl inget självändamål i att ha sju tecken. Det är för övrigt redan nu tillåtet på personliga registreringsskyltar. Ju färre tecken det är på regskylten, ju lättare är det ju att uppfatta och komma ihåg.

Jag känner för exakt samma argument, fast åt andra hållet. Dvs att jag inte tycker att våra myndigheter prompt måste fortsätta "låsningen" till 6 st tecken. Och att minnas/räkna upp fyra siffror på rad är ju inget problem alls, speciellt i vår internnummerbransch med bussar som t.ex heter "sextiofyra trettioett", förtionio sextiotre" och "nittioåtta trettio".

Man kan ju rentav reservera vissa specifika bokstavskombinationer till myndigheter och företag och låta siffrorna överensstämma med inventarienumren :)

Björn Ax

Undrar vilka kombinationer som kommer bannlysas. Vet en iaf som med allra största säkerhet inte kommer användas. :D

Marcus L

Citat från: Björn Ax skrivet 07 juni 2015, 14:31:52 PM
Undrar vilka kombinationer som kommer bannlysas. Vet en iaf som med allra största säkerhet inte kommer användas. :D

Jag gissar på att man kommer hoppa över O som slutbokstav  :)

Harald Nordius

Citat från: Björn Ax skrivet 07 juni 2015, 14:31:52 PM
Undrar vilka kombinationer som kommer bannlysas. Vet en iaf som med allra största säkerhet inte kommer användas. :D
55A ? Fast benämningen femfemma börjar väl bli rätt okänd numera.