Tunnelbana linje 15..?

Startat av P.Ek, 02 mars 2015, 18:29:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

16 trafikerades sommaren 1991, i samband med renoveringen av Skanstullsbron.

Mer läsning om tunnelbanenätet genom tiderna:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=264733#p264696

amazzon778

Hej Peter.

Linje 16, ja. Hur var det med den? Jag läste lite snabbt om den linjen på den forum länken du lade in. Då stod det att den skulle dels avlasta bana 1 under Skanstullsbrons renovering på tidiga 90-talet. Men blev lite förbryllad över vad det stod för sträckning på den linjen. Att den skulle ha gått mellan Liljeholmen-Vällingby. Mycket märklig sträckning tycker jag. Bör den linjen både färg och bana vid Slussen? Hur skulle den kunna "avlasta" vid bro renoveringen med den sträckningen. Jag visste inte ens att det har funnits någon banöverskridande linje i tunnelbanan.  Intressant. Tacksam för svar. Mvh Christian H

Mr H

Citat från: amazzon778 skrivet 18 mars 2015, 10:48:45 AM
Hej Peter.

Linje 16, ja. Hur var det med den? Jag läste lite snabbt om den linjen på den forum länken du lade in. Då stod det att den skulle dels avlasta bana 1 under Skanstullsbrons renovering på tidiga 90-talet. Men blev lite förbryllad över vad det stod för sträckning på den linjen. Att den skulle ha gått mellan Liljeholmen-Vällingby. Mycket märklig sträckning tycker jag. Bör den linjen både färg och bana vid Slussen? Hur skulle den kunna "avlasta" vid bro renoveringen med den sträckningen. Jag visste inte ens att det har funnits någon banöverskridande linje i tunnelbanan.  Intressant. Tacksam för svar. Mvh Christian H

Kommer ihåg att det fanns ett problem med linje 16. Resenärerna uppfattade inte att linjen gick över bangränsen så de bytte som vanligt vid Gamla Stan och Slussen! Och då tyckte man i förlängningen inte att det fanns något skäl att fortsätta satsa på banöverskridande trafik. Linje 16 var ju mer av en testballong snarare än någon effektiv avlastning av Skanstullsbron som angavs som skälet.

Mr H

amazzon778

Tack för svaret. Då vet jag. Kanske var bra att det inte blev någon fortsatt trafik med banöverskridande linjer. Tänk att det hade gått mig helt förbi. Ha en bra dag. Mr H.

Mr H

Citat från: amazzon778 skrivet 18 mars 2015, 12:54:39 PM
Tack för svaret. Då vet jag. Kanske var bra att det inte blev någon fortsatt trafik med banöverskridande linjer. Tänk att det hade gått mig helt förbi. Ha en bra dag. Mr H.

Detsamma amazzon778!
;)
Mr H

Gunnar D

Citat från: amazzon778 skrivet 18 mars 2015, 10:48:45 AM
Hej Peter.

Linje 16, ja. Hur var det med den? Jag läste lite snabbt om den linjen på den forum länken du lade in. Då stod det att den skulle dels avlasta bana 1 under Skanstullsbrons renovering på tidiga 90-talet. Men blev lite förbryllad över vad det stod för sträckning på den linjen. Att den skulle ha gått mellan Liljeholmen-Vällingby. Mycket märklig sträckning tycker jag.

Ja, det var en märklig upplevelse att gå på en C2 på linje 16 på T-bana 2 i sydväst och sedan växla över till T-bana 1 mellan Slussen och Gamla Stan! Tog nog ingen bild, tyvärr.

/Gunnar

Bussmicke

Jag tog lite bilder

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Linje 26 då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

amazzon778

Ja det måste ha varit en väldigt märkligt. Att sedan växla över till bana 1 mellan Slussen och Gamla Stan. Vart är vi någonstans i tiden när denna kortlivade t-linje fanns? Tur att kära SL inte har fortsatt med banöverskridande t-linjer sedan dess. Dels för att inte "röra" till det för alla och en var. Och dels skulle det inte gå i framtiden nu när SL lägger in olika signal system ett för varje bana. Men kul det måste ha varit att få åka C2 ifrån Liljeholmen i alla fall. Hur länge körde man med linje 16? Tack Gunnar för infon.

amazzon778

Härligt Bussmicke. Tog du bilder på just denna omtalade linje 16? Skulle du i sådant fall lägga upp de bilder du har här i den här tråden? Tack på förhand Bussmicke. /Christian H.

Bussmicke

Ska se vad jag hittar

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

amazzon778

Tack Bussmicke för det. 👍👍

Tommy E

Idag såg jag linje 19 E. Vet inte hur vanligt det är med bokstäver i T-banans linjenummer, men jag har i alla fall inte sett det tidigare.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

amazzon778

Ja det där med bokstäver i SL:s linjenummer har förekommit genom historien i olika konstellationer. Men som sagt inte nu mera som det var för tio femton år sedan. Extra tåg brukar gå främst emellan två avgångar under den sk rusningstrafiken. För att avlasta vid eventuella störningar. Kul tack för den infon Tommy E.

Peter Rost

Citat från: amazzon778 skrivet 19 mars 2015, 16:30:41 PM
Ja det måste ha varit en väldigt märkligt. Att sedan växla över till bana 1 mellan Slussen och Gamla Stan. Vart är vi någonstans i tiden när denna kortlivade t-linje fanns? Tur att kära SL inte har fortsatt med banöverskridande t-linjer sedan dess. Dels för att inte "röra" till det för alla och en var. Och dels skulle det inte gå i framtiden nu när SL lägger in olika signal system ett för varje bana. Men kul det måste ha varit att få åka C2 ifrån Liljeholmen i alla fall. Hur länge körde man med linje 16? Tack Gunnar för infon.

Hej Christian!

Trafiken startade 91-06-24. Upphörde i augusti 1991, saknar dock exakt datum.

//Peter