Huvudmeny

Ny bildtext

Startat av Bussmicke, 28 april 2014, 09:21:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke



Testar en ny variant med text i bilden igen om jag hade förr med skillnaden att plats och datum finns i bilden, övrig info i filnamnet.
Att fixa bildtext i svarta fältet under varje bild tar mycket lång tid och sedan är det lätt för bildtjuvar att klippa bort texten under.
Jag försöker komma på ett sätt att korta ner tiden per bild så att jag kan göra i ordning bilder snabbare.

Kommentarer på detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Jag tycker det ser bättre ut. Själv använder jag ju inga bildtexter alls, men om jag gjorde det skulle det vara något liknande så att texten märks så lite som möjligt.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

L-G Lassander

Ser bra ut, och om det går snabbare att göra, är det bara plus.
Vad gäller bildtjuvar, så länge man inte har sin text ovanpå själva objektet, är det nog lätt för dem att klippa bort.

Sundås

Jag tycker ju själv att de som lägger svart kant längst ner på sina bilder får den snyggaste helheten.  :)

Men det är min högst personliga åsikt. Jag saknar dock att se vilken buss det rör sig om..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Muk

Jag brukar bara ha med plats, datum och mitt namn på bilderna. Då kan jag använda samma text på flera bilder. Det snabbar upp processen. Dessutom undviker man besvär med att märka om bilder om någon uppgift i filnamnet är fel.

Använder man photoshop kan man automatisera processer som man använder på alla bilder exempelvis ram och därigenom minska tiden per bild.

Bussmicke

Inga fler synpunkter eller kommentarer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Åkarns Kalle

Jag tycker det är bättre med
Svart kant där Firmanamnet, Regnr, Plats, Datum. står

Snyggt och i klartext
MEN det är vad JAG tycker

var och en får avgöra själv......

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Joakim Wahlberg

Filnamnet blir _img900.jpg om jag sparar ner den, så skulle hellre se företag+nummer i bilden än själva platsen (dessutom, är det en bildserie, inte lär jag orka öppna varje bild i ny flik för att veta vilken buss det är). Och så ser texten bara störande ut när den sitter sådär långt upp. Dessutom tar det typ 30 sekunder att retuschera bort texten på just den där bilden ifall man nu vill "sno" bilden utan att ha kvar texten.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

groenis

Om Micke får jobba vidare på det här så kan han nog få in buss id i filnamnet,
samtidigt så förstår jag honom att det är inte kul att hitta sina bilder hos andra även om Getty image
har släppt över 300 miljoner bilder "fria" på grund av stöld .

Köpte mycket motiv från Getty en gång i tiden när jag tryckte almanackor.

/Lennart

Jona

Citat från: Muk skrivet 28 april 2014, 10:44:40 AM
Jag brukar bara ha med plats, datum och mitt namn på bilderna. Då kan jag använda samma text på flera bilder.

Precis, oftast syns ju ändå både bolagsnamn och bussen inventarienummer i bild ändå.

Så har börjat själv med detta Ort + datum + fotografnamn

Bildfilen får sedan namn efter bolag + individ + ort + plats + datum osv.
Då kan jag när jag publicerar en bild själv i inlägget skriva fylligare detaljer om fordonet platsen mm men själva bildtexten hålls liten med minsta möjliga info och samma mall kan användas till alla bilder från dagen.

Om man däremot inte kan läsa ut bolag och inventarienummer från bilden brukar jag ibland komplettera med den informationen.

Svart rand under bild med fullständig text är tidskrävande och eftersom jag personligen inte ofta tar mig tid och redigera allt för ofta, och om jag skulle sätta mig och göra det någon dag så måste jag hålla ner redigeringstiden per bild.
Därför är den svarta ramen inget alternativ. I alla fall inte om man ska uppnå resultat.

Däremot avsaknaden av text helt, alltså saknas datum för bilden i både bild och bildfilens namn, det är synd och jobbigt.
Låt säga att man letar bilder på en viss individ för att kolla när den t.ex fick ny lack, då är det bra om biderna är daterad så man ser att ha, 2003 var den röd, 2005 blå eller vad det nu kan vara.

Synpunkter på texten då BM??? Jo det är bra, det ända skulle vara att texten tar lite stor plats, kan du göra några olika bilder med olika text-layout och storlek sedan får man komma med synpunkter?


Ett eget exempel kan jag däremot bjuda på.

Liten bildtext ort och datum. I bilden ser man själv det är Veolia och buss 3043.
Om inte annat står det också i bildfilens namn, vilket gör att jag själv kan skriva informationen vid bildens publicering.

Skrivet under bilden i forumet, exempel:
Veolia 3043 lastar bussgods på Busstationen i Burträsk 20 februari 2014 medan fotografen tar en bensträckare och fotar åkdonet som tog honom till Umeå.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

För mig var detta lite funderingar över framtiden hur jag ska göra. Majoriteten tycker bäst om svarta fältet men jag vet inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

För mig fungerar den nedre eftersom du ändå lägger till info om vilken buss det är när du lägger ut på forum. Och på hemsidan syns ju filnamnet med vilken individ det är.

Jona

Det viktigaste är ju att du sparar tid i redigeringen vilket  gör att vi får se fler bilder från dig.
Jag hade nog valt bort gatnamnet också för att kunna använda samma textmall.

Men det innebär ju att vid publicering i forum måste du ju skriva en rad mer eller mindre.
Men det är väl bara trevligt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

MVH Filosofen Jona

Sundås

Första alternativet!  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se