Röda Linjen 50 år på lördag.

Startat av Peter Rost, 03 april 2014, 10:31:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: Tommy E skrivet 04 april 2014, 23:29:14 PM
Okej! Tror du även att tåget ska tillbaka dit efter visningen? I så fall funderar jag på om man kan fota det någonstans vid bron över Hägerstensvägen. Med tanke på ljusförhållanden vore det bäst att fota från den södra sidan av bron, men det är svårt att avgöra om det finns någon bra fotoplats där eller inte.

Kolla din PM.

/Peter

HJP

****
Så var då 50-årsjubileet över.


Först en modell av ett framtida T-banetåg. Troligen konstruerat av ballongprinssessan.


Sedan det verkliga dragplåstret anlänt, började andra modeller radas upp. Modeller i form av prinsesstårta, föreställande jubilaren, i långa rader, till besökarnas belåtenhet.


Tårtpersonalen skar för glatta livet, och efter ett par timmar, så hade T-banetårtorna decimerats betydligt.


En rolig detalj. Påminnelsen om att spara biljetten, för utvisering.


De gamla destinationsskyltarna.


Den uppställda Metropolen, var skytad 130, dagen till ära.

HJP

5783

Trevliga bilder. C2/C3 gick på TUB2 sporadiskt under 90-talet. Säkert under 70-80-talet också.

Mr H

Citat från: Daniel S skrivet 05 april 2014, 20:07:18 PM
Trevliga bilder. C2/C3 gick på TUB2 sporadiskt under 90-talet. Säkert under 70-80-talet också.

För 50 år sedan också! Nyare C2:or i 244x-serien (och 2450) gick på bana 2. Kommer ihåg att två av dessa vagnar dröjde sig kvar lite extra länge och gick då i sexvagnarstågen på linje 24. Sommaren 1964 inträffade det en fatal urspårning på bron över Hägerstensvägen under morgonutryckningen. Det låste hela utryckningen och då tog man tåg från bana 1, men tågutsättningen T-Centralen-Örnsberg/Fruängen var förstås inte så stor. Tveksamt däremot om C1 någon gång gått i trafik på bana 2. En speciell C2 var vagn 2244 som stog uppställd i Nyboda under hela 70-talet som kalibreringsvagn för hyttsignalerna. Tror att den var i originalskick men blev nog ombyggd till slut,i alla fall satt i trafik på bana 1.

Söndagsmorgnar under sommaren 1964 kördes trevagnarståg, med tågvakt! Ett annat kul minne är att man kopplade i början vid Telefonplan! Tog en evinnerlig tid! En flaggvakt stoppade södergående fyravagnarståg vid halva plattformslängden och sedan gled fyra vagnar upp från vändspåret och kopplade. Genomslagsprov efter kopplingen och ofta att dörrimpulserna inte hade genomslag så de fick stå och göra dörrmanövrar ett bra tag!
Det tog tid men å andra sidan var väl resenärerna härdade av ännu långsammare spårvagnskopplingar på Hägerstensvägen!

Mr H

Gunnar D

Vill minnas att jag åkt C2 på den kortlivade linje 16 som gick över från T-bana 2 till 1 mellan Slussen och Gamla Stan och v.v.

/Gunnar

5783

Citat från: Mr H skrivet 05 april 2014, 20:44:53 PM
För 50 år sedan också! Nyare C2:or i 244x-serien (och 2450) gick på bana 2. Kommer ihåg att två av dessa vagnar dröjde sig kvar lite extra länge och gick då i sexvagnarstågen på linje 24. Sommaren 1964 inträffade det en fatal urspårning på bron över Hägerstensvägen under morgonutryckningen. Det låste hela utryckningen och då tog man tåg från bana 1, men tågutsättningen T-Centralen-Örnsberg/Fruängen var förstås inte så stor. Tveksamt däremot om C1 någon gång gått i trafik på bana 2. En speciell C2 var vagn 2244 som stog uppställd i Nyboda under hela 70-talet som kalibreringsvagn för hyttsignalerna. Tror att den var i originalskick men blev nog ombyggd till slut,i alla fall satt i trafik på bana 1.

Söndagsmorgnar under sommaren 1964 kördes trevagnarståg, med tågvakt! Ett annat kul minne är att man kopplade i början vid Telefonplan! Tog en evinnerlig tid! En flaggvakt stoppade södergående fyravagnarståg vid halva plattformslängden och sedan gled fyra vagnar upp från vändspåret och kopplade. Genomslagsprov efter kopplingen och ofta att dörrimpulserna inte hade genomslag så de fick stå och göra dörrmanövrar ett bra tag!
Det tog tid men å andra sidan var väl resenärerna härdade av ännu långsammare spårvagnskopplingar på Hägerstensvägen!

Mr H

Åh man skulle ha en tidsmaskin. Då skulle jag åkt tillbaka med dagens fotoutrustning.

Fredrik Klint

Citat från: HJP skrivet 03 april 2014, 11:05:31 AM
****
Intressant!
Linje 13 och 14 (RÖD linje fanns inte 1964) trafikerades med C4. En ny vagntyp, som jag uppfattade som mycket modern. Nu undrar jag: Har det någon gång gått C2 och C3 på dessa linjer?

HJP

Ska man vara petig så var inte C4:orna helt nya, de började levereras 1960. Vid -64 hade ungefär hälften av de 200 vagnarna levererats. Kanske inte alla men en del av dessa bör ha rullat hyfsat flitigt på ettan.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 april 2014, 20:48:18 PM
Vill minnas att jag åkt C2 på den kortlivade linje 16 som gick över från T-bana 2 till 1 mellan Slussen och Gamla Stan och v.v.

/Gunnar
****
Linje 16 på T-banan?  ???
Här har jag uppenbarligen missat något. Mellan vilka slutstationer gick den?

HJP

Ted Selander

#23
Vällingby - Liljeholmen. Något arbete söder om Slussen som reducerade kapaciteten på bana 1, om jag minns rätt.

Edit: Korrigerat västra ändstationen

Mr H

Citat från: Daniel S skrivet 05 april 2014, 20:50:08 PM
Åh man skulle ha en tidsmaskin. Då skulle jag åkt tillbaka med dagens fotoutrustning.

Jag erbjuder mig på stående fot att följa med som ciceron!
Blir en bråd dag!

;D ;D ;D
Mr H

Tommy E

I eftermiddags trafikerade veterantunneltåget just sträckan Liljeholmen-Alvik (dock inte skyltat som linje 16, det hade ju varit riktigt kul ;)). Bilder kommer så småningom.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 05 april 2014, 22:22:16 PM
Alvik - Liljeholmen. Något arbete söder om Slussen som reducerade kapaciteten på bana 1, om jag minns rätt.

Jag har en uppgift om att den gick Vällingby-Liljeholmen och att det var sommaren 1991.
Skylten "13 Ropsten-Fittja" inte helt tidsmässig...

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 06 april 2014, 10:09:02 AM
Jag har en uppgift om att den gick Vällingby-Liljeholmen och att det var sommaren 1991.
---

/Gunnar
Det är korrekt, här skriver AGR initierat om orsaken, och om andra kända och okända linjer i Stockholms tunnelbana: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=1325&p=8796&hilit=16+liljeholmen#p8796

Leyland

Citat från: Ted S skrivet 06 april 2014, 11:12:08 AM
Det är korrekt, här skriver AGR initierat om orsaken, och om andra kända och okända linjer i Stockholms tunnelbana: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=1325&p=8796&hilit=16+liljeholmen#p8796

Länken kanske inte går till helt komplett eller korrekt förteckning. Linje 15 gick Sätra-Mörby och 24 gick Telefonplan-Mörby (på 70- och 80-talet). Sedan finns X-linjerna en period också.

HJP

Citat från: Leyland skrivet 06 april 2014, 11:25:00 AM
Sedan finns X-linjerna en period också.
****
Just det. Den stora pappskivan i vindrutan, men ett stort X. Den missade man lätt, sedan - när man tittade upp från tidningen - såg man, för sent, att tåget lämnade Mälarhöjden, där man skulle stiga av. Sen var det bara att vänta i vinterkylan, i Bredäng, där man just missade tåget tillbaka  >:(

Lagen om altings jäv...het   ::)

HJP