Det kan bli en dyr taxiresa ...

Startat av Mr G, 29 januari 2014, 19:11:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 10:10:29 AM
Att bilarna inte går som taxibilar från att de är nya är inte ovanligt. Det förekommer även inom större bolag att bilarna är ett par år när de köps in. Helt enkelt för att öka de ekonomiska marginalerna.

Måste få säga emot dig där då det enligt min erfarenhet, vilket jag även påpekade tidigare i tråden, är mycket ovanligt numera att köpa beg.fordon till taxiverksamhet. Som Grönis sedan nämnde innan så är det även ganska mycket med detta i övrigt. Inom de större växlarna är det normalt inte ens tillåtet då man har en mängd fordonskrav visavi de anslutna åkerierna vad gäller fordonstyp, färg, ålder osv.

För fribilsåkarna är just detta givetvis inte något tvingande, men i dagens läge har åkarna rent allmänt inte tid/råd med alltför mycket stillestånd. Man har heller normalt sett inte tid, råd eller möjlighet alla gånger att mackla med bilen själv. De flesta åkare (både enbils och större) köper nya fordon för att åtnjuta garantier, serviceavtal mm. och när dessa löper ut så är det oftast läge att direkt byta bil.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Mr G skrivet 30 januari 2014, 17:51:09 PM
Oj, det var det grövsta. En krona per meter i stort sett. Kanske är påslaget högt så att meterpriset blir lägre. Hela grejen är så absurd, så att den måste få ett stopp. Eftersom det inte funkar med fri prissättning kan det helt enkelt inte få fortsätta.

Men 9909 som milpris tror jag inte riktigt på. Ingen skulle acceptera att betala det priset. Så jag tror att det är något lurt med bilden.

Det är väl om man lyckas lura några turister som inte har koll på växelkursen och dessutom gott om pengar/kredit på sitt kort som kan åka dit. De flesta infödingar som av misstag kommer väl att bestrida priset. Känns ju som det kommer och bli slagsmål var och varannan gång någon ska punga ut med 10 000 - 20 000kr för körningarna.


Taunusch

Citat från: Nico skrivet 31 januari 2014, 17:34:22 PM
Måste få säga emot dig där då det enligt min erfarenhet, vilket jag även påpekade tidigare i tråden, är mycket ovanligt numera att köpa beg.fordon till taxiverksamhet. Som Grönis sedan nämnde innan så är det även ganska mycket med detta i övrigt. Inom de större växlarna är det normalt inte ens tillåtet då man har en mängd fordonskrav visavi de anslutna åkerierna vad gäller fordonstyp, färg, ålder osv.

För fribilsåkarna är just detta givetvis inte något tvingande, men i dagens läge har åkarna rent allmänt inte tid/råd med alltför mycket stillestånd. Man har heller normalt sett inte tid, råd eller möjlighet alla gånger att mackla med bilen själv. De flesta åkare (både enbils och större) köper nya fordon för att åtnjuta garantier, serviceavtal mm. och när dessa löper ut så är det oftast läge att direkt byta bil.

På det största taxibolaget i Eskilstuna är drygt en tredjedel av taxibilarna driftsatta som begagnade. Här är det inte ovanligt och förekommer även bland de andra taxibolagen och hos friåkarna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 31 januari 2014, 18:04:40 PM
Det är väl om man lyckas lura några turister som inte har koll på växelkursen och dessutom gott om pengar/kredit på sitt kort som kan åka dit. De flesta infödingar som av misstag kommer väl att bestrida priset. Känns ju som det kommer och bli slagsmål var och varannan gång någon ska punga ut med 10 000 - 20 000kr för körningarna.

När bilen väl börjat rulla har du ju som kund accepterat priset, det går inte på lagligt sätt vägra betala körningen sedan, det finns ju en orsak till att dessa friåkare lever vidare.

Nico

Citat från: Taunusch skrivet 31 januari 2014, 22:27:48 PM
På det största taxibolaget i Eskilstuna är drygt en tredjedel av taxibilarna driftsatta som begagnade. Här är det inte ovanligt och förekommer även bland de andra taxibolagen och hos friåkarna.

OK, jag ska inte svära på att mitt scenario gäller simultant över hela Sverige... och jag vet inte heller vilket bolag du avser i Eskilstuna eller antalet bilar de (eller deras anslutna åkare) äger. Har för mig att gamla Eskilstuna taxi nyligen köptes upp av TransportIT Group AB/Taxi 10 000. Eskilstuna taxi har/hade runt 30 fordon så är det detta bolag som avses så hade de i så fall runt 10 beggade bilar vilket känns onödigt, men kanske gångbart i ett så pass litet sammanhang.

För egen del har jag ganska många års erfarenhet av branschen i olika sammanhang i Stockholmsområdet. Genom det har man under åren även på förbundsnivå och via branschpressen fått insyn i bolag och åkerier på andra håll, men kanske dock med tonvikt på storstadsområdena även om också landsbygdsåkerier självklart har redovisats. Jag har därför av de ovan förklarade orsakerna väldigt svårt att förstå vitsen med beggade fordon, men det kan då kanske bero på att jag mera är van vid stordrift på hemmaplan än enskilda åkerier/växlar med kanske 10-20 bilar på mindre orter.

Rent allmänt är dock så vitt jag vet alltså att beggade taxibilar inte är speciellt vanligt förekommande då begagnade fordon i taxisvängen i de flesta förekommande fall alltså brukar vara ganska oekonomiskt. Kan man dock se till att ha egen verkstad eller mycket förmånliga avtal med enskild verkstad på orten så kanske dock saken hamnar i ett annat läge. .
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 22:25:42 PM
Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.

Är det verkligen tillåtet att ha olika skyltar? Alltså som i det här fallet att ha en normal skylt i fram och en taxiskylt i bak? Måste det inte vara likadana skyltar både fram och bak på ett fordon?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 januari 2014, 23:10:22 PM
När bilen väl börjat rulla har du ju som kund accepterat priset, det går inte på lagligt sätt vägra betala körningen sedan, det finns ju en orsak till att dessa friåkare lever vidare.

Så är det ju men någonstans kommer man väl till en gräns där domstolen skulle underkänna prissättning p.g.a. ocker. 999kr är nog inga problem att ta, det är ju "bara" 3 gånger mer än vanligt och då får väl resenären bita i det sura äpplet. När man kommer upp i närmare 10 000kr i jämförelsepris så kostar ju många resor 10-40kkr och frågan är hur många resenärer som av misstag hoppar in i taxin som kan betala detta. Sen kanske detta ändå prutas ner i de flesta fall annars är det nog ett sådant fall som man skulle kunna beskriva som missförhållande och ocker, för någonstans lär ju gränsen gå vid ett rättsfall. I det aktuella fallet är det ju också uppenbart att man försöker vilseleda kunden genom att få bilen att likna en "Taxi Stockholm".

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 februari 2014, 01:41:35 AM
Är det verkligen tillåtet att ha olika skyltar? Alltså som i det här fallet att ha en normal skylt i fram och en taxiskylt i bak? Måste det inte vara likadana skyltar både fram och bak på ett fordon?

Vissa motorfordon har ju undantag, t.ex. traktorer, mc osv. På bl.a. bilar så ska det vara både fram och bak, men det kan ju vara så att något tillfälligt spelat in. Främre skylten kan t.ex. ha skadats eller förkommit på något vis och i avvaktan på leverans är det ju bättre med den vita skylten (som man ändå sparar tills det är dags att sälja av bilen) än ingen alls.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Jo skrivet 01 februari 2014, 03:17:05 AM
Så är det ju men någonstans kommer man väl till en gräns där domstolen skulle underkänna prissättning p.g.a. ocker. 999kr är nog inga problem att ta, det är ju "bara" 3 gånger mer än vanligt och då får väl resenären bita i det sura äpplet. När man kommer upp i närmare 10 000kr i jämförelsepris så kostar ju många resor 10-40kkr och frågan är hur många resenärer som av misstag hoppar in i taxin som kan betala detta. Sen kanske detta ändå prutas ner i de flesta fall annars är det nog ett sådant fall som man skulle kunna beskriva som missförhållande och ocker, för någonstans lär ju gränsen gå vid ett rättsfall. I det aktuella fallet är det ju också uppenbart att man försöker vilseleda kunden genom att få bilen att likna en "Taxi Stockholm".

Troligen blir det så att resenären snabbt avslutar resan när han ser siffrorna spruta på taxametern!

Taunusch

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2014, 00:13:37 AM
OK, jag ska inte svära på att mitt scenario gäller simultant över hela Sverige... och jag vet inte heller vilket bolag du avser i Eskilstuna eller antalet bilar de (eller deras anslutna åkare) äger. Har för mig att gamla Eskilstuna taxi nyligen köptes upp av TransportIT Group AB/Taxi 10 000. Eskilstuna taxi har/hade runt 30 fordon så är det detta bolag som avses så hade de i så fall runt 10 beggade bilar vilket känns onödigt, men kanske gångbart i ett så pass litet sammanhang.

Det är beställningscentralen Eskilstuna Taxi, anslutna till Sverigetaxi som avses. Sammanlagt 22 bilar är anslutna till beställningscentralen genom tolv åkare och av dessa är åtta inköpta begagnade enligt min information.