Det kan bli en dyr taxiresa ...

Startat av Mr G, 29 januari 2014, 19:11:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G







... om man kliver in i den här bilen i brådskan, utan att kolla vilken taxa som tillämpas. Dock är det lite billigare att åka mellan klockan 6 och 8 på morgonen.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Observera också firmanamnet på bilen: Taxi Stoc Holm. Lätt att förväxla med ett annat taxiföretag i Stockholm, ett seriöst och stort sådant.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

De där bilarna stod i en lång rad vid Handen när pendeln pajade därifrån till Västerhaninge. Höll på att ta en sådan, vilket hade inneburit ca 1500:- hem istf 500:- som 020- bilen kostade. Detta faller inom de 800:- som SL-resegarantin täcker.

Olle

Jäkligt skitig för att vara en taxi,men det kanske går dåligt för dem kan man hoppas...

Cero

Förstår mig inte på den här delen av taxibranschen. I de flesta andra branscher är små- och ensamföretagare ofta att föredra genom hög kompetens, bra serviceanda och ofta (inte alltid) lägre priser än gängse större drakar. Undantag finns naturligtvis. De mindre spelarna är många gånger att föredra framför de större aktörerna.

I taxibranschen förefaller det vara tvärtom. Dålig kompetens, låg serviceanda och oftast rena rövarpriserna. Undantag finns naturligtvis. Hur har det blivit så här? I min värld skulle en vettig prissättning, fräsch bil, osv vara framgångsfaktorn och den enda chansen att kunna konkurrera med de stora växlarna.

Vilken människa vid sunda vätskor sätter sig i det här vraket?

Peter L


Mr G

Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.
吉先生

Mikey

Tyvärr är det såna här saker som skrämmer bort turisterna och ger Sverige ett dåligt rykte utomlands. Det enda vettiga är att reglera priserna, och låta privatåkare tjäna pengar på att exempelvis köra billigare bilar. I Tyskland har man väl på detta sätt, där kör privatåkarna ofta äldre bilar än de stora åkerierna, men har alltid samma priser. Här om året fick jag nöjet att åka i en 20 år gammal Merca 250D i Tyskland där kilometermätaren glatt visade 93000 mil. Men priset behövde jag inte oroa mig för, för alla taxi kostade lika mycket...

Greger Larsson

Citat från: Mr G skrivet 29 januari 2014, 22:25:42 PM
Baktill hade den en gul registreringsskylt av taximodell, och när jag kollar bilregistret står det också att den är taxiregiistrerad. 2007 års modell och har gått 15.000 mil. Det sista känns lite svårt at tro på.

Man får ta i beaktning att uppgiften i bilregistret är aktuell vägmätarställning vid senaste besiktning och inte hur långt bilen verkligen gått, en viss skillnad.

Mr G

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 januari 2014, 22:36:36 PM
Man får ta i beaktning att uppgiften i bilregistret är aktuell vägmätarställning vid senaste besiktning och inte hur långt bilen verkligen gått, en viss skillnad.

Och vem har sagt något annat?

Vägmätarställningen är förstås ingen garanti för att bilen inte gått längre, men i säkert mer än 99,9% av fallen råkar det ändå vara så. I det här fallet känns fordonsägaren inte som helt tillförlitlig i affärssammanhang, så om vägmätaren har manipulerats är det väl ingen som blir förvånad.

Lite dum kommentar från dig faktiskt, tror du att jag är helt bakom flötet?
吉先生

AdmirT

I Bosnien kostar taxi dygnet runt ca. 45kr om man åker 9-10km.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Cero

Taxipriserna bör definitivt regleras men tyvärr tror jag inte det kommer att ske. Det finns en märklig tradition bland alla politiska partier att inte skydda den enskilde, skötsamma medborgaren. Man får helt enkelt ta hand om sig själv om man drabbas av bovar, banditer, skojare eller förskingrare. Spelar ingen roll vad det gäller. Det är lättare att skydda förövaren.

Att bilen är skruvad kan man misstänka, men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.

Carl Eric

Med tanke på det priset som vissa åkare har så behöver du ju inte så många körningar heller. Det högsta jämförelsepriset jag har sett var 9999 (!) kronor (jag skojar inte) på en blank och fin Mercedes sedan. För den föraren räcker det ju med en 2-3 körningar i månaden för att få ihop till samma månadslön som en förare på de större bolagen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Citat från: Cero skrivet 30 januari 2014, 07:19:26 AM...men jag undrar om inte många trottoarskraparbilar är fd familjebilar som på äldre dagar görs om till taxi. Dessutom går väl inte en sådan särskilt långt per år med tanke på att de rimligtvis inte får särskilt många körningar.

Trottoarskraparna kör mer än vad man tror då det tyvärr är många (framförallt utländska besökare) som inte känner till hur det fungerar här. Sedan är det sällan de köper beggat för inte heller för dem lönar det sig direkt att göra så. För många är det även ett sätt att hålla sig med en schysst bil vilket blir möjligt så länge firman drivs och moms och annat kan dras av. M.a.o. så är inte halvtaskiga f.d. familjebilar direkt det vanliga eller optimala för friåkarna att köpa in.

Sedan så är det där med reglerade priser inget som jag köper i grund då det sätter en del av den fria konkurrensen ur spel. Det viktiga här är snarare det som branschen talat om i många år, alltså central tömning (redovisning) av taxametersystemen, ett pristak samt ett unikt och synligt taxitillståndsnummer för varje bil. Det förstnämnda var uppe i media för bara ett par veckor sedan, men efter att det gnällts lite allmänt (vilket gjorts förr) så brukar tyvärr myndigheterna bara somna om och så fortsätter sk-ten och den usla lönsamheten och avarterna kommer att fortgå.

Det sjuka är att det i den 1/7 i år har gått 24 år sedan branschen avreglerades och då tyvärr på ett väldigt naivt och amatörmässigt sätt. Det enda egentliga myndigheterna lyckats komma till skott med på denna tid är gula reg.skyltar samt den sketna prisdekalen som nästan ingen tittar på och/eller förstår. Ett krux är väl att detta indirekt är ett sätt att kapa arbetslösheten lite. Bara i Stockholm lär uppåt 10.000 individer vara direkt eller indirekt inblandade i fritaxisvängen och är således inte arbetslösa så...  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

En reglering behöver i min värld inte innebära att samma pris behöver gälla för alla. Man kan tänka sig att priset styrs av vissa mekanismer inom vissa ramar. Fri konkurrens är att föredra och är också vanligtvis till gagn för kunden, men knappast såsom taxibranschen fungerar idag. Dagens modell bygger, förutom för storbolagen, på att med olika tveksamma metoder lura eller skrämma kunden in i bilen och därefter helt lagligt skinna kunden och i sådana lägen fungerar i inte konkurrensen.