”Döp om Arlanda till Raoul Wallenberg Airport”

Startat av Fredde, 10 juli 2013, 13:15:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2013, 10:13:06 AM
Jag tror väldigt få personer är för att byta namnet från Arlanda till Raoul Wallenberg mer än de politiker som ser till turisternas pengar... - tycker inte dock att namnförslaget är så pjåkigt, men det hade som nämnts funkat bättre på något nybyggt än så etablerat. Tänk bara på 'Ericsson globe' - tror någon på allvar att någon någonsin kommer kalla byggnaden för nåt annat än Globen? - förhoppningsvis inser politikerna detta innan det är försent att man inte kan lära gamla namnhundar att sitta...

Vad jag vet var det inget politikerbeslut att Ericsson skulle sponsra Globen utan ett tjänstemannabeslut. Vi har inte politikerstyre i det här landet. Och vad spelar det för roll för politikerna om folk inte använder det nya namnet på Globen? Det är väl ändå ett bekymmer för Ericssons sponsoravdelning.

Sedan förstår jag inte alls vad ett eventuellt namnbyte av Arlanda har med turisternas pengar att göra. Inte menar du väl att turisterna skulle strömma hit bara för att man byter namn till Raoul Wallenberg Airport?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2013, 22:53:10 PM
Vad jag vet var det inget politikerbeslut att Ericsson skulle sponsra Globen utan ett tjänstemannabeslut. Vi har inte politikerstyre i det här landet. Och vad spelar det för roll för politikerna om folk inte använder det nya namnet på Globen? Det är väl ändå ett bekymmer för Ericssons sponsoravdelning.

Sedan förstår jag inte alls vad ett eventuellt namnbyte av Arlanda har med turisternas pengar att göra. Inte menar du väl att turisterna skulle strömma hit bara för att man byter namn till Raoul Wallenberg Airport?

Du missuppfattade helt mig angående Globen/Ericsson Globe - vem som påtvingar ett namnbyte på ett folkkärt plats/objekt bryr sig nog inte folket ett jota om oavsett om det är ett tjänstemanna eller regeringsbeslut, mera att ett inrotat namn inte släpps så lätt oavsett vem som ser till att namnet byts. Det var bara en referens till att en annan så känd plats såsom Globen inte heller har satt sig i folks medvetande, och att det knappast kommer göras på Arlanda med om flygplatsen får byta namn!

Ang. turisterna tror jag att man anser att besökarna har lättare att relatera till 'Raoul Wallenberg airport' än till Arlanda, som är ett hyfsat anonymnt namn om du inte bor här eller varit här förut. Att fler turister kommer hit pga namnbyte tror jag inte, men det klingar säkert positivare i en del personers öron.


Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 12 juli 2013, 10:17:09 AM
Du missuppfattade helt mig angående Globen/Ericsson Globe - vem som påtvingar ett namnbyte på ett folkkärt plats/objekt bryr sig nog inte folket ett jota om oavsett om det är ett tjänstemanna eller regeringsbeslut, mera att ett inrotat namn inte släpps så lätt oavsett vem som ser till att namnet byts. Det var bara en referens till att en annan så känd plats såsom Globen inte heller har satt sig i folks medvetande, och att det knappast kommer göras på Arlanda med om flygplatsen får byta namn!

Ang. turisterna tror jag att man anser att besökarna har lättare att relatera till 'Raoul Wallenberg airport' än till Arlanda, som är ett hyfsat anonymnt namn om du inte bor här eller varit här förut. Att fler turister kommer hit pga namnbyte tror jag inte, men det klingar säkert positivare i en del personers öron.

Jag trodde att du menade det du skrev om politiker. Men efterhandskonstruktion eller inte, det är ju bra om du inte menade det du skrev.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Jag är starkt emot ett namnbyte.

Nu är ju detta inte så aktuellt eftersom 867 ska läggas ned, men kan leker med tanken kring hur skyltningen skulle bli...

867 RAOUL WALLENBERG   
          Direktbuss

Jämfört med dagens

867 ARLANDA
      Direktbuss

Eller de genomgående turerna...

867         UPPSALA
     VIA RAOUL WALLENBERG

Jämfört med dagens

867   UPPSALA
      VIA ARLANDA

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mr G

Citat från: Fredde skrivet 10 juli 2013, 13:15:17 PM
Bör hedras. Raoul Wallenberg är en av de svenskar som gjort mest för humanism och människovärde. Flera länder har utsett honom till hedersmedborgare och det är dags för Sverige att på motsvarande sätt hedra honom. Låt därför Arlanda bli Raoul Wallenberg International Airport, skriver politiker, kultur- och samhällsaktörer.

http://www.dn.se/debatt/dop-om-arlanda-till-raoul-wallenberg-airport/

På ett motsvarande sätt hedra honom är väl knappast att döpa en flygplats efter honom, motsvarande sätt borde väl vara att göra honom till... , just det hedersmedborgare. Verkar mycket enklare.
吉先生

Björn Forslund

Låt hellre någon flygplats i forna Sovjet hedra Raoul Wallenbergs minne. Det var ju deras hemliga polis som förde bort och mördade honom.

BSB101

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2013, 22:53:10 PM
Vad jag vet var det inget politikerbeslut att Ericsson skulle sponsra Globen utan ett tjänstemannabeslut. Vi har inte politikerstyre i det här landet. Och vad spelar det för roll för politikerna om folk inte använder det nya namnet på Globen? Det är väl ändå ett bekymmer för Ericssons sponsoravdelning.

Sedan förstår jag inte alls vad ett eventuellt namnbyte av Arlanda har med turisternas pengar att göra. Inte menar du väl att turisterna skulle strömma hit bara för att man byter namn till Raoul Wallenberg Airport?

Å fan, det var en nyhet att demokratin var avskaffad. För om nu inte politikena måste det vara diktatur vi har då det är politiker vi röstar på vart fjärde år.

Sedan kan tjänstemännen inte göra mycket utan mandat från politikerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 30 juli 2013, 21:51:27 PM
Å fan, det var en nyhet att demokratin var avskaffad.

Jag förstår inte att du kan dra den slutsatsen av det jag skrev. Det jag ville ha sagt att det inte är politiker som bestämmer allt här i landet. Och det har inget att göra med diktatur att de inte får bestämma allting - eller hur det nu var du menade i den totalt obegripliga andra meningen.

Jag undanber mig sådana där påhopp.  >:(
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Om jag är rätt underrättad så hette Arlanda tidigare Halmsjön.

Skall man ha namnbyte bör det vara ett kortare namn. Arlanda-Airlanda på engelska kanske passar bättre.
Personligen känner jag att det här med hyllning till vissa personer postumt genom namnbyte kanske inte passar. Arlanda bli Raul Wallenbergs flygplats eller kanske Knut Wallenbergs flygplats.
När man är i Göteborg så hyllas Hjalmar Branting med en egen plats. Namnet är dock något för långt så det blir enbart Hjalmar. Alternativt namn är ju Backaplan som är mera geografisk. Nelly Thyrings trappa är också känd bland vissa. Men övriga ?
I bland har jag en känsla av att det här med namn som hyllning ibland enbart är något som poilitiker ägnar sig åt. Vissa namn är kvar fastän de inte uppfyller det som namnet säger t ex Järntorget och Masthugget. Alltså vad skall flygplatserna heta ?Lite också vad som idrottsarenorna skall heta. Flygplatser efter någon känd hjälte eller/och politiker  och idrotts dito efter något företagsnamn. Om vi skall till Stockholm C kanske vi skall komma dit istället för att åka till Persons station eller Lundbergs station. ( Göran Persson fd statsminister och Lars Erik Lundberg efter byggnadsbolaget) 
Namnfrågorna bör alltså sättas in i sitt sammanhang.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 juli 2013, 22:39:59 PM
Om jag är rätt underrättad så hette Arlanda tidigare Halmsjön.


Halmsjön var arbetsnamnet men det användes aldrig som namn på flygplatsen. Som med Härryda flygplats, som kom att heta Landvetters flygplats när den togs i bruk.

I övrigt är det väl helt OK att minnesvärda personer uppmärksammas genom att kalla upp gator, torg och parker efter dem men att järnvägsstationer skall definitivt ha geografiska namn och inget annat. Jag skulle inte vilja att det blir Ingvar Carlssons station i stället för Borås Central trots att vår förre statsminister kom från Borås. Ett Ingvar Carlssons torg skulle jag dock gärna se, gärna i anknytning till centralstationen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Gator och torg är en annan femma, men just att den geografiska platsen är viktig i många fall som rör större knutpunkter gör ju att ett tydligt namn som kopplar destinationen till en geografisk plats oftast är det enda rätta. Sedan beror det givetvis även på sammanhang och det är t.ex. därför jag själv inte är så förtjust i destinationen 'Stockholm' på en SL-buss, men tycker det är helt OK på en buss i regional- eller fjärrtrafik.

Vad gäller flygplatser så handlar det även gärna om att det ska vara ett namn som internationellt sätt inte är alltför svårt att uttala samtidigt som det ska vara lätt att komma ihåg. Där underlättar det om personen är riktigt känd. Diverse företrädare till trots så lirar faktiskt Raoul Wallenberg ändå inte i den sfären bland gemene man på en global skala utan personen ifråga är intimt sammankopplat med just VK2 och det är faktiskt inte något som världen bryr sig så mycket om när snart 70 år passerat. Däremot skulle som sagt nog Alfred Nobel kunna kvala in som global kändis. Att det även är svårt att byta namn på något etablerat har redan nämnts, men det stämmer nog. Ta t.ex. Charles de Gaulle-flygplatsen (som dessutom ofta får ett 'Paris' som förled för att folk ska veta var de hamnar) som av många fortfarande oftast benämns som Roissy.

Sedan gäller det även att det inte ska vara för långa namn. I de flesta fall så har flygplatser ett namn som består av ett ord, t.ex. just Arlanda, Landvetter, Schiphol, Heathrow, Narita osv. som då även anger geografisk plats. I de fall där flygplatser döpts efter kända personer så brukar man i vardagstal ändå bara använda efternamnet, dvs. Aéroport de Paris Charles de Gaulle blir bara de Gaulle, Aeroporto Leonardo da Vinci di Roma-Fiumicino blir bara da Vinci eller det äldre Fiumicino osv. medan New Yorks mest kända bara blir JFK. Skulle Arlanda mot all förmodan döpas om så lär nog de flesta fortfarande antingen använda det gamla namnet eller bara säga Nobel-flygplatsen... för jag tror inte att enbart Wallenberg Airport klingar så bra på alla kanter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

#26
Vad gäller gator och torg är det ett kriterium här i Sverige att personen som hedras ska ha lämnat denna tillvaro, någon Carl Bildts Plats eller Göran Persson Airport lär vi slippa se t v. En flygplats kräver väl dessutom en internationellt känd person som dött en våldsam död under sitt arbete i mänsklighetens tjänst, som Wallenberg, Folke Bernadotte eller Hammarskjöld  Arenor däremot bekostas ju med sponsorpengar till en del och där kan väl i stort sett allt förekomma.

Kristofer

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 juli 2013, 13:21:44 PM
Vad gäller gator och torg är det ett kriterium här i Sverige att personen som hedras ska ha lämnat denna tillvaro, någon Carl Bildts Plats eller Göran Persson Airport lär vi slippa se t v. En flygplats kräver väl dessutom en internationellt känd person som dött en våldsam död under sitt arbete i mänsklighetens tjänst, som Wallenberg, Folke Bernadotte eller Hammarskjöld  Arenor däremot bekostas ju med sponsorpengar till en del och där kan väl i stort sett allt förekomma.
Nja, det kriteriet gäller väl inte i alla kommuner. Har för mig att Gnesta-Kalle fick en väg uppkallad efter sig medan han fortfarande var i livet. Sverige och Stockholm är inte alltid samma sak... ;)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Nico

Det finns sannolikt riktlinjer för det mesta, t.ex. då att man helst inte ska namnge platser efter människor som fortfarande är i livet. Det gäller nog inte heller bara Stockholm utan är mer eller mindre internationell praxis. Däremot är det ju som sagt bara riktlinjer så vill t.ex. någon kommun eller motsvarande göra avsteg så lär det gå det med.   :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vad gäller flygplatser blir det ju vanligare och vanligare att "vanliga resenärer" lär sig de förkortningarna med tre bokstäver, dvs IATA-koden. I vissa fall börjar den dessutom användas i dagligt tal och skrift, som t.ex LAX för Los Angeles International Airport och JFK för John F. Kennedy International Airport.

Raoul Wallenberg Airport skulle säkerligen reduceras till något i stil med "RWA" eller "SRW" med tiden, och därmed skulle hela grejen med personnamnet sakta försvinna.