SvD: "Heta män bär kjol när det är sol"

Startat av Ersa, 08 juni 2013, 00:00:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Häromveckan sprang jag runt och letade efter en trafikledare på ett icke namngivet företag som skulle finnas på en större icke namngiven knutpunkt. Dessvärre fick jag ge upp mina försök då det visuellt inte gick att hitta denne, och tiden räckte inte till att gå runt fråga alla personer iförda pikétröjor och shorts om just de var trafikledare.
Wennerlid och Nico har jag dock aldrig haft några bekymmer med att i tjänsten (både jag och dem) visuellt identifiera på avstånd att deras titlar inte varit "oengagerad innerstadsförare". Inte heller glassförsäljare på stranden.

Jag tycker att många storföretag inte verkar förstå att långbyxor även bör erbjudas i en ofodrad modell med tunt luftigt tyg. Inte bara som en fodrad varm höst- och vårvariant. Det har min nuvarande arbetsgivare förstått i en massa år, och därför har jag kunnat ha långbyxor varenda dag denna sommar. Däremot hade jag inte velat bära Veolias långbyxor just denna sommar. De var nästan helt outslitliga och hade utmärkt passform, men var ofta lite väl varma sommartid.

Karsten

Citat från: Kristian skrivet 06 augusti 2013, 14:35:56 PM
Så här blev det, snygga och bekväma kortbyxor. :) Underbart att ha under varma dagar.


Har du supit bort axelklaffarna? :o

moenia

Men seriöst, vem går i långbyxor en hel dag med 30 grader, gassande sol och troligtvis undermålig eller icke-existerande AC?

Niclas Wennerlid

Jag!

Jag har aldrig kört buss i shorts och det har fungerat alldeles utmärkt.

// Niclas

Mats Karlsson

Samma här. Aldrig shorts i tjänsten. Man måste visa artighet mot kunderna och respektera dem. Vem vill se mina bara ben??? Nej usch, ingen! Stil och känsla måste man ha.

Ersa

Citat från: moenia skrivet 07 augusti 2013, 10:00:23 AM
Men seriöst, vem går i långbyxor en hel dag med 30 grader, gassande sol och troligtvis undermålig eller icke-existerande AC?

Det är skillnad på långbyxor och långbyxor. Vilket jag försökte förklara ovan.

Nico

Sedan handlar det lite om fordonen i sig. Detta med vare sig förar-AC eller full AC i en stadsbuss är ett skämt i sig. Däremot fungerar det bättre i region- och fjärrtrafik med väsentligt mycket färre stopp och ofta även färre dörrar.

Det är då en annan sits i en stads/förortsbuss. Moderna bussar med stora glasytor gör ju i sig att det snabbt blir rena drivhusen ombord och är det uppåt 30 °C ute så kommer ingen lindring därifrån heller. På förarplats finns det sedan ingen vägg varvid den kallare luften (med förar-AC) hela tiden blandas med den varmare luften i övriga delen av fordonen. Samma sker, fastän i större skala, i en buss med full-AC som ska stanna och släppa av och på med väldigt korta intervaller. I bägge fallen så går AC:n på högvarv hela tiden och dödas därmed ganska fort.

Kombinerar man det med att man tyvärr inte heller alltid har möjlighet att öppna fönster/takluckor ( många fall byggt så) då man tror att AC:n ska göra jobbet. Det innebär dock att det snabbt blir olidligt varmt när AC:n väl klappat ihop. I de vagnar som då fortfarande, genom att öppna ett par fönster, kan få lite gammal hederlig luftväxling så fungerar det då bättre. Ett par tunna sommarbyxor hade dock nog inte varit fel det heller... även jag föredrar det framför shorts.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

moenia

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2013, 11:28:19 AM
Det är skillnad på långbyxor och långbyxor. Vilket jag försökte förklara ovan.
Ursäkta, det missade jag. Givetvis är ofodrade, luftiga brallor ett alternativ. Tänkte jag inte på. Däremot tycker jag inte kortbyxor på något sätt är olämpligt eller fult.

Carl Eric

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 06 augusti 2013, 18:46:45 PM
Bekväma visst, men snygga?? Nej, jag tycker fortfarande att shorts är en styggelse när det kommer till uniform.
Jag må vara konservativ men hela den bilden lyser glassförsäljare på stranden.

// Niclas

Jag skulle säga att det - såsom mycket annat - är en generationsfråga. Jag har inga problem med anställda i shorts, i synnerhet inte eftersom att Arriva har skjortor som krav i uniformen. Då är det "värre" när vissa andra bolag har fyra-fem olika tröjor som ingår i uniformen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!