Ta sig från Arlanda till Stockholm City med SL?

Startat av JesperO, 10 januari 2012, 21:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 05:39:48 AM
Bra att bilder finns, för i verkligheten har jag aldrig någonsin stämplat eller ens sett ett sånt här kort ute i verkligheten. Och då har jag kört SL-trafik sedan sommaren 2003.

Det där kortet har jag heller aldrig sett.
Maltkvist eller Strömblad eller någon, har ni sett dem?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Affe/Märsta

Hej!

Det där kortet dyker väldigt ofta upp på Arlanda både som 24-timmars och 72-timmars.

/Affe
Affe Märsta.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 12 januari 2012, 13:05:29 PM
Det där kortet har jag heller aldrig sett.
Maltkvist eller Strömblad eller någon, har ni sett dem?
Korten är inte vanliga i innerstaden men det händer att de dyker upp och då oftast hos turisterna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjorn_k

Säljs ganska ofta på pressbyrån i Norrtälje också... Det går ju så j***a många stämplar från norrtälje och korten blir prisvärda ganska snabbt om man tänkt sig åka mer än fram å tebax till storstan...

Jacob

Citat från: bjorn_k skrivet 14 januari 2012, 19:39:39 PM
Säljs ganska ofta på pressbyrån i Norrtälje också... Det går ju så j***a många stämplar från norrtälje och korten blir prisvärda ganska snabbt om man tänkt sig åka mer än fram å tebax till storstan...

Vilken pressbyrå? På busstationen fanns bara access...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Citat från: Jacob skrivet 14 januari 2012, 20:30:08 PM
Vilken pressbyrå? På busstationen fanns bara access...

//Jacob
Nu var det ett tag sedan jag var i Norrtälje och trakterna omkring, men sist jag besökte busstationen så låg Pressbyrån i stationshuset. Av någon anledning kanske man fick för sig att lägga ner den, men den låg åtminstone i byggnadens östra flygel (mot hamnen).

Jacob

Citat från: Andreas91 skrivet 15 januari 2012, 00:54:01 AM
Nu var det ett tag sedan jag var i Norrtälje och trakterna omkring, men sist jag besökte busstationen så låg Pressbyrån i stationshuset. Av någon anledning kanske man fick för sig att lägga ner den, men den låg åtminstone i byggnadens östra flygel (mot hamnen).

Pressbyrån på Norrtälje busstation finns kvar, dock säljer de endast 24h och 72h i accessform. Sen finns det ju en pressbyrå vid gågatan också.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 15 januari 2012, 01:34:51 AM
Pressbyrån på Norrtälje busstation finns kvar, dock säljer de endast 24h och 72h i accessform. Sen finns det ju en pressbyrå vid gågatan också.

Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.

bjorn_k

Då har jag missat att det bara säljs till redan Accessförsedda kunder...  ::)

JDS

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2012, 03:13:14 AM
Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.


Javisst ja, jag glömde ju att det viktigaste av allt är att "hänga med i utvecklingen". Det är ju ett syfte i sig, lätt att glömma!  ::)

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2012, 03:13:14 AM
Alla former av pappersbiljetter i SL-trafiken ska ju bort är det ju tänkt. Så även remsorna, så fort SL fått till rabattkort med antal resor på accesskort. Kan vi släppa det där historiska pappersformatet nu? Det gjorde då största delen av norra Sveriges trafikhuvudmän omkring åren 2000-2001, och nu 13-14 år senare kanske SL, UL och X-trafik hinner ikapp.
Enligt "SL taxeinformation" så ska "Reskassa" lanseras i Accessystemet redan i vår...

Ersa

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 22:39:51 PM
Javisst ja, jag glömde ju att det viktigaste av allt är att "hänga med i utvecklingen". Det är ju ett syfte i sig, lätt att glömma!  ::)

Tja, det viktigaste i SL:s värld är nog den heliga lågentrén som skall tillbedjas överallt. Därefter kommer statistiken och tron på digitala biljetter före allt på papper. Därefter övertron på de bedrövliga bränslena etanol och RME.
Trafiksäkerhet, biljettsmidighet och bekvämlighet är nog ett antal punkter längre ner på prioriteringslistan, trots att de vill få upp den generella kundnöjdheten.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 22:47:24 PM
Trafiksäkerhet, biljettsmidighet och bekvämlighet är nog ett antal punkter längre ner på prioriteringslistan, trots att de vill få upp den generella kundnöjdheten.

Alla tre punkterna är tyvärr rätt svagt associerade med kundnöjdheten. Visst är det bra om trafiken är säker, men om det mest manifesteras i form av inställda avgångar så föredrar nog folk intuitivt att ta lite risker. Biljettsmidighet har förstås sina poänger, men ett riktigt smidigt system kan ju också upplevas som lite obehagligt eftersom det inte finns några ursäkter för någonting. Och bekvämlighet vinner man i stort sett inga poäng på, däremot är det lätt hänt att NKI påverkas negativt om en gardin eller annan "onödig bekvämlighetsdetalj" är lite sönder.

Kristofer

Citat från: Affe/Märsta skrivet 14 januari 2012, 08:45:15 AM
Hej!

Det där kortet dyker väldigt ofta upp på Arlanda både som 24-timmars och 72-timmars.

/Affe
Det kortet får man ofta hemskickat om man exempelvis ska på någon yrkesmässa i Älvsjö.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.