Ta sig från Arlanda till Stockholm City med SL?

Startat av JesperO, 10 januari 2012, 21:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JesperO

Senare i vår kommer jag att flyga till Stockholm, och landa på terminal 4 på Arlanda. Vilket är enklaste sättet att ta sig in till Stockholm Central om man vill åka med SL? Och kan man köpa 3-dagarskort inne på Arlanda, eller kan man köpa sådant på bussen?

Mikey

Resväg: Buss 583 till Märsta station, sedan pendeltåg. Se till att det står Märsta station och inte Arlanda på displayen på bussen bara, de går åt samma håll båda två.

Biljett: Kan du endast köpa på Arlanda, inte på bussen. Närmaste försäljningsstället till Terminal 4 jag kan komma på är nog pressbyrån i Sky City...

Ersa

Pressbyrån säljer alla SL-biljetter, remsor och flerdagarskort.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2012, 22:05:51 PM
Pressbyrån säljer alla SL-biljetter, remsor och flerdagarskort.

Dock inte 24h- och 72h-kort i pappersform dumt nog..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

SimonB

Citat från: Jacob skrivet 10 januari 2012, 22:12:07 PM
Dock inte 24h- och 72h-kort i pappersform dumt nog..

//Jacob

Finns det ens? Jag trodde man var tvungen att ladda en sådan på ett Accesskort.

Jacob

efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bjorn_k

Reskassa på/i Accesskort planeras till i vår. (enl SL Taxeinformation) Då borde ju dessa korttidsperioder också gå att ladda på sen... Men det vet man ju förstås aldrig! :/

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 00:01:30 AM
efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?

För att efterfrågan är låg, kanske? Jag har då inte hört någon annan än du vurma för just denna variant. Jag tycker att det det räcker ner än väl med 24 & 72-timmarsbehöright på Acesskortet. Gissningsvis vill SL hellre ha fler chipkort (och färre papperslappar/remsor) där ute för statistikens, trafikanträkningens och förfalskningsriskens skull.

JB

Men vill man inte ta sig till Pressbyrån kan man köpa sms-biljett också. Ett annat alternativ som är lite dyrare, men som jag personligen tycker känns smidigare är att ta Upptåget till Upplands Väsby och sen vidare med pendeltåget. Total restid ca 40 minuter. Från Märsta kan man även ta sig till Stockholm med SJ-tåg, kostar lite mer, men går på 20 minuter mot pendeltåget som behöver 40 minuter för att klara av sträckan.

the0fiskis

eller ta aex (arlanda express) tar 20min från arlanda>stockholm
http://www.arlandaexpress.se/priser.aspx
förseg kostar det en del men det är smidigt och simpelt och puntliga tror dem har resegaranti på 3min om tåget är mer än 2 min sen så får du ny blijet (inligt min farsa som jobbar på arlanda så är det nästan 100% i tid) och englit deras graf http://www.arlandaexpress.se/punktlighet.aspx
'

Affe/Märsta

Hej!

Jag kör ofta 583 på Arlanda och det kommer väldigt ofta kunder med 72-timmars kort i pappersurförande,
toppen att stämpla på, Stockholmskortet i plast är värdelöst att stämla på det är bara att blöta trummen
och stryka av stämpeln.

/Affe
Affe Märsta.

Menzies

Affe; åker ofta 583/579 till Arlanda. Hur vet jag att det är du som kör?

SimonB

Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 00:01:30 AM
efter prishöjningen i höstas trodde jag att de skulle ryka, men jag fann dem på en butik i t-centralen. Om de finns IDAG vet jag inte, men jag har svårt att tro att de bara tas bort sådär. Stämpeln och remsorna finns kvar så varför ska man inte ha kvar 24- och 72-timmarskort i pappersform?

//Jacob

Jag visste inte att det hade funnits några sådana. Innan Access fick man ett pappkort med en magnetremsa, och numera är det Access som gäller. Du menar alltså att det har funnits någon form av pappersbiljett som man behöver visa i spärren? Vad skulle i så fall vara vitsen med den?

Jacob

detta jag snackar om



detta är dock det gamla innan prishöjningen. kostar 70:- nu.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 11 januari 2012, 22:59:01 PM
detta jag snackar om

Bra att bilder finns, för i verkligheten har jag aldrig någonsin stämplat eller ens sett ett sånt här kort ute i verkligheten. Och då har jag kört SL-trafik sedan sommaren 2003.