Sitt ner innan du läser detta.....

Startat av Nicklas Vasa, 06 oktober 2007, 14:38:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 17:11:19 PM
Du måste ju se det ur ett större perspektiv....

Fågelperpektiv med huvudet bland molnen?  ???

m.e.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 14:38:15 PM
Jag har givetvis en vision av hur det skulle kunna vara....


Jag tänker mig att man skapar ett världsomspännande företag, som ska vara etablerat i samtliga länder världen över, för att alla länder ska ha något gemensamt, ett företag som alla länder har ett gemensamt intresse i, detta företag behöver inte nödvändigtvis enbart syssla med bussar, utan det kan omfatta alla slags komunikationer. Och som ägare tänker jag mig en organisation liknande FN, alltså en organisation som alla länder har ett intresse i, man kan tänka sig positiva bieffekter, som tex en gemensam valuta världen över, det ena leder ju till det andra....
Och visst detta kommer att ta tid, och är förmodligen inget som vi kommer att få uppleva, och visst kommer det att stöta på problem, men dessa får man lösa.
Jag tror att vi är på väg mot något liknande i vilket fall som helst, men vi kan ju pusha på lite....

"I have a dream," som nån sa....

Jag har faktiskt mailat till FN om detta.....

Och svaret är: Veolia!! ;)


Nicklas Vasa

Klart att det skulle komma tillbaka och bita mig i arslet....

Under dom 17 år Linjebuss haft trafik i Dalarna har jag utvecklat en avsky för detta bolag och allt dom står för, men samtidigt har jag funderat över hur det skulle kunna vara, så jag tycker att detta är ganska väl underbyggt, men det kanske låter främmande när man hör det för första gången.....

Läste om en utredning som skulle ta reda på om svensson var mer benägen att färdas kollektivt om det var en viss färgsättning i fordonet, i jämförelse med en annan färgsättning....
Jag menar, då undrar jag vad fxx dom håller på med, dom pengarna vore det väl bättre att lägga på att ge fattiga barn i Afrika mat istället.....?

Björn Forslund

Tyvärr så har vi varkens Stalins, Hitlers eller Maos visionära förmågor!

robbes

dessa tankar får mig att tänka på en låt text som gick


Jag vill ha en egen måne. o göra vad jag vill

jag kan sitta på mina måne

Nicklas Vasa

Ja nu ska vi ju inte halka in på politik, men om vi ändå gör det, så är för det första demokrati något förlegat som vi kan höja oss över och gå vidare i utvecklingen....

För det andra känner jag personligen ett större intresse av att rösta på vem som ska vara president i USA, än vad jag känner för att rösta i våra val....
Denna person har ju fxx så mycket mer makt....

Omni

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 17:44:06 PM
Klart att det skulle komma tillbaka och bita mig i arslet....

Under dom 17 år Linjebuss haft trafik i Dalarna har jag utvecklat en avsky för detta bolag och allt dom står för, men samtidigt har jag funderat över hur det skulle kunna vara, så jag tycker att detta är ganska väl underbyggt, men det kanske låter främmande när man hör det för första gången.....

Läste om en utredning som skulle ta reda på om svensson var mer benägen att färdas kollektivt om det var en viss färgsättning i fordonet, i jämförelse med en annan färgsättning....
Jag menar, då undrar jag vad fxx dom håller på med, dom pengarna vore det väl bättre att lägga på att ge fattiga barn i Afrika mat istället.....?


hmm...utvecklat en avsky gör man bara om man själv satt sig på tvären o inte kunnat anpassa sig till det arbetsgivaren gör o inte utan hela tiden ha egna idéer...
Jag menar..dom som själv ställt till med något brukar ju ha en uppfattning om att företaget i fråga är uruselt...

Omni

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 17:56:09 PM
Ja nu ska vi ju inte halka in på politik, men om vi ändå gör det, så är för det första demokrati något förlegat som vi kan höja oss över och gå vidare i utvecklingen....

För det andra känner jag personligen ett större intresse av att rösta på vem som ska vara president i USA, än vad jag känner för att rösta i våra val....
Denna person har ju fxx så mycket mer makt....

Vaaa? Nää...demokrati där alla har ett fritt val är helt förlegat. Mycket bättre med situationen man har i Nordkorea tycker jag! DÄR får man minsann svälta och hålla käftten...och där finns ingen demokrati....men vänta nu här...gick dom vidare i utvecklingen?

Lars

Kommuntrafik - Länstrafikbolag - Rikstrafiken - Europatrafiken - Värlldstrafiken - Rymdtrafiken

Trevligt då kan man ju köra stadstrafik på förmiddan för att byta till rymdfärgan o köra två turer till månen på eftermiddan i samma Företag om de nu vinner båda anbuden,

Då kanske det går o skapa fina veckoscheman till och med!

robbes

tänk vilken fin värld ett enda världsomspännande företag alla bussar i hela världen var tatra som bara spydde ur gift ämnen då ej avgas rening existerade.


i dag så är det ju ej så stort med att vid upphandlingar skall det vara miljöfordon och sådasnt för att förbättra för världen menar jag ju

Nicklas Vasa

Jag får återgå till att ni inte förstår....

robbes

vi förstår mer än du verkar göra vilka konsekvenser dina ideer får.

kanske dags att komma ner från molnen och ut ur dimman nu

Omni

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 18:14:11 PM
Jag får återgå till att ni inte förstår....

Men vad är det vi inte förstår? Att visionen om ett kommunistiskt samhälle där allt är gratis och centraliserat och ingen får säga något, därför allt redan är standardiserat och uttänkt skulle vara perfekt?

Om nu samma företag fanns i alla länder, skulle man ha samma löner? villkor? bussar? miljökrav?

Nä...ärligt..jag fattar inte ett dugg med vitsen till idén...

blubb

#29
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 oktober 2007, 14:38:15 PM
Jag har givetvis en vision av hur det skulle kunna vara....

Grundkrav är att man vill ha någon form av regelbunden prövning för att kunna pressa priset, som företagare vill jag kunna driva mitt företag på ett sådant sätt att företaget aldrig kommer till skada, och som anställd vill jag ha ett tryggt jobb.
Då får man tillsätta någon utredning som får titta på hur man kan göra för att kombinera dessa krav, och det bör ju vara på EU-nivå....

Det jag nu kommer att skriva bygger på att vi omvärderar lite, och när vi disskuterar i dessa termer är det inte längre frågan om vad det kostar, utan det är andra värden som kommer före, säkerhet trygghet, samförstånd, detta är ett sätt att göra världen mindre och föra människor närmare varandra.

Jag tänker mig att man skapar ett världsomspännande företag, som ska vara etablerat i samtliga länder världen över, för att alla länder ska ha något gemensamt, ett företag som alla länder har ett gemensamt intresse i, detta företag behöver inte nödvändigtvis enbart syssla med bussar, utan det kan omfatta alla slags komunikationer. Och som ägare tänker jag mig en organisation liknande FN, alltså en organisation som alla länder har ett intresse i, man kan tänka sig positiva bieffekter, som tex en gemensam valuta världen över, det ena leder ju till det andra....
Och visst detta kommer att ta tid, och är förmodligen inget som vi kommer att få uppleva, och visst kommer det att stöta på problem, men dessa får man lösa.
Jag tror att vi är på väg mot något liknande i vilket fall som helst, men vi kan ju pusha på lite....

"I have a dream," som nån sa....

Jag har faktiskt mailat till FN om detta.....

Denna ide passar in i arkivet där ideerna med löntagarfonderna finns sparade..