Postadresser m m runt Mälarhöjden

Startat av HJP, 27 november 2011, 17:23:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2011, 16:53:24 PM
Såvitt jag förstått har du formellt helt rätt! Men enligt "Mälarhöjdsexperten" Bo G Hall finns det en utbredd lokal övertygelse att Mälarhöjden går ända till Personnevägen! I vilket fall skulle min far som växte upp på Båtängsvägen och min bror som växte upp på Storsvängen blivit mycket upprörda om man brutalt hade tagit ifrån dem stoltheten att komma från Mälarhöjden.

För mig ger namnet Axelsberg på T-banestationen en ökad information om dess läge jfr med om den haft namnet Hägersten, kanske med tanke på postadressnamnet Hägersten. Dagens busslinje 135 som har destination Hägersten känns konstigt för mig.

Mvh Gunnar
****
I folkmun är det som du beskriver det. Jag antar att det kommer sig av Postens  - i mitt tycke - korkade postadressystem. Postadressen Hägersten omfattar åtta stadsdelar, vilket ofta ger upphov till förväxlingar. Vägmärkena (vit skylt med svart text) visar dock rätt.
När jag var skolgrabb, hade vi postadress Mälarhöjden.
Att kalla Axelsbergs T-banestation hör Hägersten, skulle inte ge mindre information om platsen än Mälarhöjden gör. Speciellt inte om man tror att Mälarhöjden är dubbelt så stort som det är.
Jag anser att man ska kalla saker vid dess rätta namn. Det skapar minst förväxlingar. Men nu kom vi visst bort från din fina Metropolbild  ::)

HJP

Cero

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 17:23:01 PM
****
Att kalla Axelsbergs T-banestation hör Hägersten, skulle inte ge mindre information om platsen än Mälarhöjden gör. Speciellt inte om man tror att Mälarhöjden är dubbelt så stort som det är.

HJP

Man kan tänka sig att förväxling med T-banestation Hägerstensåsen skulle undvikas. Nu ligger ju kanske inte den heller i rätt stadsdel, men den betjänar ju "åsen" så det är väl logiskt att den heter så. Annars kunde man ju ha tänkt sig ett annat namn där och gett namnet "Hägersten" till Axelsbergs station. Frågan är dock vad Hägerstensåsen skulle ha hetat istället eftersom Västertorp redan var taget och man velat undvika att namnge T-banestationer efter gatunamn.

Dock är det intressant att Mälarhöjdens skola inte ligger i Mälarhöjden...

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 17:23:01 PM
Jag anser att man ska kalla saker vid dess rätta namn. Det skapar minst förväxlingar.
HJP
Håller helt med dig! Lite olustigt blir det dock just i detta fall eftersom det skulle innebära att "vår" linje 16 haft fel destinationsnamn :'(. Men jag tar till mig det du skriver.

Förresten, (efter lite research) om någon frågar dig var du bor, vad brukar du svara då?

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Cero skrivet 27 november 2011, 18:12:26 PM
Man kan tänka sig att förväxling med T-banestation Hägerstensåsen skulle undvikas. Nu ligger ju kanske inte den heller i rätt stadsdel, men den betjänar ju "åsen" så det är väl logiskt att den heter så. Annars kunde man ju ha tänkt sig ett annat namn där och gett namnet "Hägersten" till Axelsbergs station. Frågan är dock vad Hägerstensåsen skulle ha hetat istället eftersom Västertorp redan var taget och man velat undvika att namnge T-banestationer efter gatunamn.

Dock är det intressant att Mälarhöjdens skola inte ligger i Mälarhöjden...
****
Vi har stationerna Farsta och Farsta strand, samt Hässelby gård och Hässelby strand. Ingen förväxlingsrisk, så Hägersten skulle passa bra istället för Axelsberg. Hägerstensåsen är ett utmärkt namn, tycker jag.

Jodå, Mälarhöjdens skola ligger i Mälarhöjden. Gränsen går nämligen i Lugntorpsvägen  :)

HJP

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2011, 20:33:13 PM
Håller helt med dig! Lite olustigt blir det dock just i detta fall eftersom det skulle innebära att "vår" linje 16 haft fel destinationsnamn :'(. Men jag tar till mig det du skriver.

Förresten, (efter lite research) om någon frågar dig var du bor, vad brukar du svara då?

Mvh Gunnar
****
Eftersom "vår" linje 16 vände invid gränsen till Mälarhöjden, så tycker jag att det hållplatsnamnet var okej. På så sätt slapp vi ett namnbyte, när T-banan kom  ;)  :)

Jag bor i Mälarhöjden, så det säger jag.

Hägersten och Mälarhöjden är ju likvärdiga områden, så jag har aldrig förstått varför Mälarhöjden har högre status. Kanske för att postadressen trasslar till det. Den omfattar stadsdelarna: Hägersten, Mälarhöjden, Västertorp, Aspudden, Hägerstensåsen, Midsommarkransen, Fruängen och Solberga. Phuh!

HJP

AGR

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 23:54:44 PM
****
Eftersom "vår" linje 16 vände invid gränsen till Mälarhöjden, så tycker jag att det hållplatsnamnet var okej. På så sätt slapp vi ett namnbyte, när T-banan kom  ;)  :)

Jag bor i Mälarhöjden, så det säger jag.

Hägersten och Mälarhöjden är ju likvärdiga områden, så jag har aldrig förstått varför Mälarhöjden har högre status. Kanske för att postadressen trasslar till det. Den omfattar stadsdelarna: Hägersten, Mälarhöjden, Västertorp, Aspudden, Hägerstensåsen, Midsommarkransen, Fruängen och Solberga. Phuh!

HJP

Postens stora adressområden får faktiskt folk att åka fel. Tex: vid Hägerstensåsen T-station så har jag fått frågan
var ligger Vattenledningsvägen. Postadress Bandhagen är lika illa. Systemet i Högdalen har postadress Bandhagen,
liksom alla affärer i Högdalens centrum.Posten borde byta Bandhagen till Högdalen.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 23:47:05 PM
Jodå, Mälarhöjdens skola ligger i Mälarhöjden. Gränsen går nämligen i Lugntorpsvägen  :)

HJP

OK, Slättgårdsv-Lugntorpsv då fattar jag. Fick inte tag på någon stadsdelskarta förrän nu. Då klarar både du och brorsan det eftersom han bodde på Storsvängen söder om Lugntorpsv. Vilken tur!

Jag tog mig ut till Mälarhöjden i morse och fann att stadsdelsskylten "Mälarhöjden" på Hägerstensv är placerad vid korsningen Krämarv. Det är alltså något öster om det hållplatsläge min bild visar! Nu är skylten säkert placerad där mer av praktiska skäl men ändå! Gränsen enligt kartan går där den går och är orubblig!

Detta är en del av charmen med Forumet att man slänger bara upp en sextiotalsbild och skriver några ord och man vet aldrig vilken vändning diskussionen sedan tar.  :)

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: AGR skrivet 28 november 2011, 08:06:51 AM
Postens stora adressområden får faktiskt folk att åka fel. Tex: vid Hägerstensåsen T-station så har jag fått frågan
var ligger Vattenledningsvägen. Postadress Bandhagen är lika illa. Systemet i Högdalen har postadress Bandhagen,
liksom alla affärer i Högdalens centrum.Posten borde byta Bandhagen till Högdalen.
****
Så sant!
Även Hagsätra och Rågsved har postadress Bandhagen - ett elände!
Jag bodde i Hagsätra några år, och när jag beskrev "T-banevägen" till mig, sa jag alltid: "Du får inte gå av i Bandhagen, utan måste fortsätta till Hagsätra". "Men du bor ju i bandhagen", blev alltid svaret.
Visst borde Högdalen ha sin egen postadress, liksom Bandhagen, Rågsved och Hagsätra.
Jag kan - för egen del - tänka mig två möjliga postadresser: Mälarhöjden och Stockholm. Med dagens postnummersystem, skulle det inte vara något problem.

HJP

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2011, 10:43:44 AM
Detta är en del av charmen med Forumet att man slänger bara upp en sextiotalsbild och skriver några ord och man vet aldrig vilken vändning diskussionen sedan tar.  :)

Mvh Gunnar

****
He he! Ja, det kan dra iväg, men nu är vi lååångt ifrån din fina Metropol-bild....

HJP

Cero

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 23:47:05 PM
****
Vi har stationerna Farsta och Farsta strand, samt Hässelby gård och Hässelby strand. Ingen förväxlingsrisk, så Hägersten skulle passa bra istället för Axelsberg. Hägerstensåsen är ett utmärkt namn, tycker jag.

Jodå, Mälarhöjdens skola ligger i Mälarhöjden. Gränsen går nämligen i Lugntorpsvägen  :)

HJP

Det går säkert någon gräns i Lugntorpsvägen som inte syns på någon karta (det verkar inte finnas några kartor med stadsdelsindelning på nätet). I så fall en intressant gräns för den innebär dels att Storsvängens norra del, som ligger närmast höjden över Mälaren, inte är Mälarhöjden, och att den södra delen, som ligger längst ifrån Mälaren, är det. Att de flesta (inklusive mig själv) refererar till området som "Mälarhöjden" och inte "Hägersten" är sannolikt att de flesta som inte kommer från området fattar att det är villaområdet norr om E4/E20 som avses medan "Hägersten" i de flestas ögon är Hägerstensåsen.

Bonusfråga: I vilken stadsdel ligger Mälarhöjdens IP?

Beträffande tunnelbanestationerna kan man anta att förväxlingsrisken mellan Hägerstensåsen och Hägersten inte är större än de fall du nämner, men dock skulle stationerna ligga utmed olika linjer vilket gör konsekvenserna av att åka till fel plats lite större. Med tanke på hur man många gånger förefaller ha resonerat inom SS och staden (och ibland fortfarande gör inom SL och landstinget) kan man anta att det var så de tänkte.

HJP

Citat från: Cero skrivet 28 november 2011, 19:18:38 PM
Det går säkert någon gräns i Lugntorpsvägen som inte syns på någon karta (det verkar inte finnas några kartor med stadsdelsindelning på nätet). I så fall en intressant gräns för den innebär dels att Storsvängens norra del, som ligger närmast höjden över Mälaren, inte är Mälarhöjden, och att den södra delen, som ligger längst ifrån Mälaren, är det. Att de flesta (inklusive mig själv) refererar till området som "Mälarhöjden" och inte "Hägersten" är sannolikt att de flesta som inte kommer från området fattar att det är villaområdet norr om E4/E20 som avses medan "Hägersten" i de flestas ögon är Hägerstensåsen.

Bonusfråga: I vilken stadsdel ligger Mälarhöjdens IP?

Beträffande tunnelbanestationerna kan man anta att förväxlingsrisken mellan Hägerstensåsen och Hägersten inte är större än de fall du nämner, men dock skulle stationerna ligga utmed olika linjer vilket gör konsekvenserna av att åka till fel plats lite större. Med tanke på hur man många gånger förefaller ha resonerat inom SS och staden (och ibland fortfarande gör inom SL och landstinget) kan man anta att det var så de tänkte.
****
Det stämmer. Norra sidan av Lugntorpsvägen ligger i Hägersten, och den södra i Mälarhöjden. Likadant med norra och södra änden av Storsvängen.
Den enda stadsdelskarta jag hittat på nätet, är denna http://www2.humangeo.su.se/kartografi/kg1/ovn4_text.htm men den är helt felaktig. Jag har en stadsdelskarta över området, men timman är sen, så jag får leta fram den senare.
Ditt exempel med Mälarhöden/Hägersten/Hägerstensåsen, är ett typiskt missförsatånd som råder.

Mälarhöjdens IP ligger - såvitt jag vet - i Fruängen. Men den idrottsplatsen fanns långt innan Fruängen byggdes, och Riksettan (före E4/E20) var mindre trafikerad. Anmärkningsvärt är, att det nya området utanför entrén till Mäl. IP, kallas Mälarhöjdsparken(!!).
En annan plats är Mälarhöjdsbadet, som ligger i Bredäng. Det fanns också lååångt innan Bredäng bebygdes. När jag gick i simskola i Mälarhöjdsbadet, gick det kor och betade bredvid grusvägen vi cyklade på förbi Lyran och Jakobsbergs gård. Där T-banan kommer ut ur berget, vid Bredängs station, hade vi en skidbacke.

Förväxlingsrisken tror jag är liten. Hur man tänkte, vet jag inte. Fel blev det, som jag ser det.

Men jösses, vad vi är långt ifrån Metropolen vid hpl Mälarhöjden  :o

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 29 november 2011, 00:57:40 AM
Mälarhöjdens IP ligger - såvitt jag vet - i Fruängen. Men den idrottsplatsen fanns långt innan Fruängen byggdes, och Riksettan (före E4/E20) var mindre trafikerad. Anmärkningsvärt är, att det nya området utanför entrén till Mäl. IP, kallas Mälarhöjdsparken(!!).
HJP

Dagens sträckning av R1/E4 förbi Mälarhöjdens IP kom väl till i början av 50-talet så innan dess hängde MIP mer ihop med Mälarhöjden.
När linje 193 inrättades i april -64 fanns viadukten över E4 då eller var det en plankorsning? När jag ser det framför mig så var det en plankorsning.

/Gunnar

Kristofer

Stockholms stad har naturligtvis en karta med stadsdelsgränser. Dock något gömd. Gå in på http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/sthlm_sse/DPWebMap.html och klicka på plustecket uppe till höger (intill sökfältet) och välj "Stadskartan". Sen kan man frossa i exakta gränsdragningar. Man konstaterar då att gränsen Mälarhöjden - Hägersten går i Mälaren - Skolflickargränd - Pettersbergsvägen - Bellmanskällevägen - Slättgårdsvägen - Lungstorpsvägen fram till och med dennas n:r 34/39. Där tar Västertorp över.

(Som kuriosa i gränsdragningsfrossandet kan nämnas det faktum att stadsdelsnämndsområdesgränsen i Birger Jarlsgatan följer fasadkanten på Östermalmssidan, medan församlingsgränserna följer gatumitt. Även stadsdelsgränser som inte sammanfaller med stadsdelsnämndsområdesgränser är ritade i gatumitt, exempelvis Tegnérgatan...)

Dessutom bör man betänka att begreppet Hägersten även kan betyda Hägerstens församling, vilken omfattar stadsdelarna Liljeholmen, Gröndal, Aspudden, Midsommarkransen, Västberga, Hägersten, Hägerstensåsen och Mälarhöjden. Samtliga tunnelbanestationer mellan Liljeholmen och Mälarhöjden resp Hägerstensåsen ligger alltså i Hägersten ur många människors synvinkel. Det är en bra anledning att inte ha en station med namnet Hägersten, och också orsaken till att många felaktigt åker till Hägerstensåsen när de egentligen skulle till någon annan del av Hägersten.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Cero

Citat från: Kristofer skrivet 29 november 2011, 12:56:07 PM
Stockholms stad har naturligtvis en karta med stadsdelsgränser. Dock något gömd. Gå in på http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/sthlm_sse/DPWebMap.html och klicka på plustecket uppe till höger (intill sökfältet) och välj "Stadskartan". Sen kan man frossa i exakta gränsdragningar.

Tack för den!

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 november 2011, 09:41:56 AM
Dagens sträckning av R1/E4 förbi Mälarhöjdens IP kom väl till i början av 50-talet så innan dess hängde MIP mer ihop med Mälarhöjden.
När linje 193 inrättades i april -64 fanns viadukten över E4 då eller var det en plankorsning? När jag ser det framför mig så var det en plankorsning.

/Gunnar
****
Det stämmer bra.
Ja, det var en plankorsning. Slättgårdsvägen, som numera gör en högersväng mot Preem-macken, gjorde förr en svag vänstersväng, och bildade plankorsning med R1/E4. Det var ingen vanlig korsning, men heller inte en rondell. I mittremsan på R1/E4, var det liksom en "parentes", uppifrån sett. Den "parentesen" var en sorts "halv rondell", eller hu man ska förklara det....

HJP