Huvudmeny

Bussnack som APP

Startat av Jona, 19 oktober 2011, 23:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Har just skaffat mig en smart-phone, och har nu äntligen förstått innebörden. En smartphone kallas så eftersom det får användaren och verkar dum....

Nu undrar jag därför om Bussnack finns som en app (applikation). Skulle kännas smidigt och som en bra idé.

Sedan en fråga i ämnet, Har nämligen problem och logga in från min telefon via dennes internet, får bara veta det är fel lösenord, men samma lösenord fungerar och logga in på via datorn. Ja provade skriva lösenordet flera gånger, såg till det var korrekt men fick det inte och fungera ändå.

/Jona

MVH Filosofen Jona

Ersa

Ett tillämpningsprogram/applikationsprogram (långa men korrekta ord) finns idag inte för Bussnack. Det krävs ju att någon sätter sig och programmerar ihop en sådan på sin fritid i så fall, samt därefter delar ut den gratis. Eller finns det någon app som tagits fram av/för "Simple Machines Forum"?
Sen undrar jag om en sådan app behövs. De jag känner som har en smarttelefon (vilket tydligen är det korrekta svenska ordet) surfar in på detta forum via den vanliga webläsaren, vilket verkar fungera alldeles utmärkt för dem. Både när det gäller att logga in, samt skriva inlägg och PM. Kanske ditt problem med lösenordet hjälper om du byter ut lösenordet mot ett helt nytt?

Själv är jag än så länge helt ointresserad av smarttelefoner och surfplattor, så något större engagemang från mitt håll är dessvärre oerhört liten.

Joakim Wahlberg

Någon app känner jag inte till, men en mobilanpassad sida känner jag till. Upptäckte att den fanns när jag vart omdirigerad på min mobil när jag försökte gå in här. Tyvärr syns inga bilder när man kollar där... Men mobilanpassade hemsidor kanske är onödigt för smartphones, jag använder nämligen en gammal touchmobil som inte klarar av att visa hemsidor i fullskala så bra.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?wap2
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Björn Ax

Jodå det finns ett tillägg som heter tapatalk. Det är gratis för forumadmin att lägga in men kostar pengar att köpa appen i market eller app store.

Det är väldigt mycket enklare att använda denna app istället för att surfa in via webbläsaren på smarttelefonen.

Finns dock inte på denna sida. Admin brukar inte vara så positiva att lägga till flera tillägg på denna sida.

Jag skulle dock bli oerhört glad om denna lades till här så blir det mycket enklare att besöka denna sida via android, iOS eller symbian.

Menzies

Tapatalk funkar väldigt bra. Transportsidan.se (dom som tog över lastbilsdelen) använder det, skulle det vara så att ledningen här är lite intresserad kan jag nog lova att transportsidans ledning svarar på frågor

Ersa

Jag ställer mig då positiv. Och så länge det varken kostar pengar eller mycket arbete för SvOF, så lär föreningen knappast ha något emot att vi kollar upp förslaget om ovan nämnda app.

mushkot

Citat från: Jona skrivet 19 oktober 2011, 23:27:49 PM
Sedan en fråga i ämnet, Har nämligen problem och logga in från min telefon via dennes internet, får bara veta det är fel lösenord, men samma lösenord fungerar och logga in på via datorn. Ja provade skriva lösenordet flera gånger, såg till det var korrekt men fick det inte och fungera ändå.

/Jona
Grattis till ditt köp! Om någon månad kommer du undra hur du någonsin klarat dig utan...  ;D

Har du kollat så att mobilen är inställd på rätt typ av kryptering? Finns nämligen ett antal.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 05:46:06 AM
Jag ställer mig då positiv. Och så länge det varken kostar pengar eller mycket arbete för SvOF, så lär föreningen knappast ha något emot att vi kollar upp förslaget om ovan nämnda app.

Rekommenderar er admins att undersöka de säkerhetsrisker som finns med denna plugin och hur det kommer att ställa sig med kompabiliteten med senare uppdateringar i SMF.

Det finns ju en orsak att ett så välkänt forum som Sweclockers har sagt NEJ till appen ifråga....

Björn Forslund

Som tidigare skrivet, med smartphone kan man surfa in på Bussnack precis som det är nu. Det gör jag varje dag.
Det finns väl ingen större anledning att ha en app? Särskilt inte om det finns tveksamheter. Dessutom måste det finnas någon som frivilligt åtar sig att se till att detta isåfall utförs, och fungerar.

Björn Forslund

Citat från: Björn Ax skrivet 20 oktober 2011, 01:53:36 AM
Jodå det finns ett tillägg som heter tapatalk. Det är gratis för forumadmin att lägga in men kostar pengar att köpa appen i market eller app store.

Det är väldigt mycket enklare att använda denna app istället för att surfa in via webbläsaren på smarttelefonen.

Finns dock inte på denna sida. Admin brukar inte vara så positiva att lägga till flera tillägg på denna sida.

Jag skulle dock bli oerhört glad om denna lades till här så blir det mycket enklare att besöka denna sida via android, iOS eller symbian.


Alltså fixar någon frivillig till en fullt fungerande lösning som är körklar så kan vi införa detta.
Vem gör detta, och supportar det hela?

Jona

HEJ

Jag gjorde som Ersa sa och bytte mitt lösenord till samma som jag redan hade, och sedan funkade det. Antar det är kakorna som spökar igen, i telefonen denna gång då.
Varför skaffade man mer irritationskällor och sådan som helt uppslukar din lilla fritid man nu har kvar. Fast det är klart, fördelarna är mycket mycket mer.

T.ex har jag nu vissa busslistor med i mobilen och kan uppdatera dom direkt osv....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Ax

Citat från: Bussföraren skrivet 20 oktober 2011, 09:30:24 AM
Rekommenderar er admins att undersöka de säkerhetsrisker som finns med denna plugin och hur det kommer att ställa sig med kompabiliteten med senare uppdateringar i SMF.

Det finns ju en orsak att ett så välkänt forum som Sweclockers har sagt NEJ till appen ifråga....

Sweclockers säger nej till den appen för att dom har ett forum som dom har gjort om totalt och ska inom en snar framtid byta forum till ett dom gjort själva.
Om du kan ge något exempel på säkerhetsrisk så skulle jag vara tacksam. Jag har då inte uppmärksammat någon sådan.

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 oktober 2011, 09:44:11 AM

Alltså fixar någon frivillig till en fullt fungerande lösning som är körklar så kan vi införa detta.
Vem gör detta, och supportar det hela?

Tapatalk är en fullt fungerande lösning med en hel community bakom sig för support. Tror inte själva installationen är särskilt svår att göra.

Björn Forslund

Citat från: Björn Ax skrivet 20 oktober 2011, 12:17:23 PM
Sweclockers säger nej till den appen för att dom har ett forum som dom har gjort om totalt och ska inom en snar framtid byta forum till ett dom gjort själva.
Om du kan ge något exempel på säkerhetsrisk så skulle jag vara tacksam. Jag har då inte uppmärksammat någon sådan.

Tapatalk är en fullt fungerande lösning med en hel community bakom sig för support. Tror inte själva installationen är särskilt svår att göra.

Oavsett hur enkelt det är så har ingen av oss tid sätta sig in i och att fixa sådant vad jag vet. Vi jobbar ideellt allihopa och det är mycket som ska göras inom föreningen i övrigt. Med en smartphone verkar det f ö ganska onödigt. Men vill någon frivilligt jobba med detta så varsågod.

Bussföraren

Citat från: Björn Ax skrivet 20 oktober 2011, 12:17:23 PM
Sweclockers säger nej till den appen för att dom har ett forum som dom har gjort om totalt och ska inom en snar framtid byta forum till ett dom gjort själva.
Om du kan ge något exempel på säkerhetsrisk så skulle jag vara tacksam. Jag har då inte uppmärksammat någon sådan.

Tapatalk är en fullt fungerande lösning med en hel community bakom sig för support. Tror inte själva installationen är särskilt svår att göra.

Det räcker med att gå in på supportsidan för Tapatalk vs SMF för att bli gråtfärdig, iden är jättebra men som alla andra o tredjepartstillägg så krävs det en del hantering för att det ska fungera när resp part uppdaterar sina produkter, det är alltså inget som man lägger in och sedan är det klart.

Det krävs alltså ett ständigt jobb med att uppdatera Tapatalk när SMF uppdaterat sina paket och tvärtom.

Lämpligt är väl att någon av er som önskar applikationen anmäler ert intresse till SVOF och sedan sköter detta underhåll, gör man inte det kommer säkerhetsriskerna och bristande funktionalitet som ett brev på posten.

Björn Ax

Citat från: Bussföraren skrivet 20 oktober 2011, 12:41:11 PM
Det räcker med att gå in på supportsidan för Tapatalk vs SMF för att bli gråtfärdig, iden är jättebra men som alla andra o tredjepartstillägg så krävs det en del hantering för att det ska fungera när resp part uppdaterar sina produkter, det är alltså inget som man lägger in och sedan är det klart.

Det krävs alltså ett ständigt jobb med att uppdatera Tapatalk när SMF uppdaterat sina paket och tvärtom.

Lämpligt är väl att någon av er som önskar applikationen anmäler ert intresse till SVOF och sedan sköter detta underhåll, gör man inte det kommer säkerhetsriskerna och bristande funktionalitet som ett brev på posten.

Nja ständigt jobb är det väl inte. När det kommer en ny uppdatering av tapatalk är det ju bara att kopiera över filerna till tapatalk mappen och sen är det klart. Kommer även ut mail när det finns en ny uppdatering så man inte ska missa den.

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 oktober 2011, 12:23:08 PM
Oavsett hur enkelt det är så har ingen av oss tid sätta sig in i och att fixa sådant vad jag vet. Vi jobbar ideellt allihopa och det är mycket som ska göras inom föreningen i övrigt. Med en smartphone verkar det f ö ganska onödigt. Men vill någon frivilligt jobba med detta så varsågod.

Jaja. Var bara en ide. Ni lär ju knappast vilja att någon frivillig gör detta då det krävs admin-rättigheter för att fixa det.