Fotografen är synlig - livsfarligt?

Startat av Mikey, 19 oktober 2011, 16:38:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

#15
Jag är helt mållös faktiskt. Jag skämms att vara busschaufför! Det har jag i och för sig gjort sedan dag ett. Varje gång någon ny bekantskap frågar mig vad jag jobbar med skäms jag när jag säger busschaufför. Jag har blivit skrattad åt och folk har frågat om jag skämtar när jag svarar vad jag gör, särskillt inom den bilhobby jag verkar.
Jag skäms över att jag tycker om bussar. Jag skäms extra mycket av att jag faktiskt gillar yrket.
Mina vänner tycker jag är dum i huvudet som sysslar med det här och alla undrar hur fan jag står ut?!
Mina vänner och min släkt tycker alla att busschaufförer, generellt, är dumma i huvudet, som personer, som förare och i bemötande med kund. När jag träffar vänner eller släkt är de väldigt snabba med att berätta vad den bussen gjorde för dumt i trafiken eller hur den busschauffören betedde sig mot en bekants bekant. Det är verkligen jättekul att behöva lyssna på det gång på gång på gång...

När jag läser denna tråden undrar jag varför folk ens åker buss? Varför jobbar jag med den här skiten?
Det måste helt enkelt vara något fel på mig, som med alla andra "busschaufförer", det heter ju inte det längre utan bussförare... Chaufför blev kanske för svårt att stava till?

Peter Rost

Hördu, vad har du för vänner egentligen? ;D ;) Skämt åsido. Nu kör jag inte buss själv, men vad vore Stockholm, och annorstädes utan er bussförare, med tanke på att det är många människor som faktiskt åker kollektivt. Läste nånstans att i Gävleborg har busstrafiken slagit nya rekord. Aldrig förr har så många åkt buss där som i år.

/Peter

Affe/Märsta

#17
Hej Mikey!

Synd att det skall vara så när du fotar, ge inte upp att fota våra bussar i Märsta och Väsby, ta gärna inventarienummer och slå en signal till trafikledningen för dom vill inte ha sådana förare som gapar och skriker ute i trafiken, "BARNSLIGT BETENDE".

Så fortsätt att fota, dom kanske är avundsjuka på att inte kunna fota själva.

Jag har inte sett dej ute, men får jag se dej lovar jag att sakta in och vinka, så du hinner ta en fin bild.

Mvh.
Affe
Affe Märsta.

the0fiskis

Citat från: Affe/Märsta skrivet 21 oktober 2011, 18:03:03 PM
Hej Mikey!

Synd att det skall vara så när du fotar, ge inte upp att fota våra bussar i Märsta och Väsby, ta gärna inventarienummer och slå en signal till trafikledningen för dom vill inte ha sådana förare som gapar och skriker ute i trafiken, "BARNSLIGT BETENDE".

Så fortsätt att fota, dom kanske är avundsjuka på att inte kunna fota själva.

Jag har inte ett dej ute, men får jag se dej lovar jag att sakta in och vinka, så du hinner ta en fin bild.

Mvh.
Affe
MER såna chaufförer (så klart ska det ske trafiksäkert) :)


Peter Elmheden

Lägg upp bilderna här så får vi se vad du menar. Det är inte förbjudet att fotografera bussar.
Ser fram emot dina fina bilder, speciellt de som har de speciella karaktärer du beskriver  ;D

yngrot

Är väl bara trevligt om nån tar en bild  jag vinkar gärna om jag hinner med att se  :D  . Däremot är det ju många som tycker det är suspekt att vara intresserad av bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Hmmm, som en av de som kanske är i åtminstone top-5 att plåta mkt här och flänga runt i landet (ja, relativt lite syns här på forumet, men hinner inte redigera i den takt jag vill, ligger på bilder från 2008 nu!) - så tycker jag att jag överlag blir vänligt bemött! Väldigt sällan faktiskt det är sura miner, vissa drar ned solskyddet och några stannar o frågar vad jag gör med en barsk ton, men då jag snällt förklarar att det är mitt intresse med kollektivtrafik sen barnsben och fotografering sen några år samt snabbt visar att man tagit andra bussbilder med, ja då brukar de flesta mjukna upp. Brukar nästan alltid le och nicka då bilden tagits, o förvånansvärt många ler tillbaka, nästan var man än är i landet! Några spexar ju t.o.m. och kör upp händerna i en rolig pose. Kanske har haft tur, inte vet jag, men klart är IAF att majoriteten av de tusentals busschaffisar som hamnat på bild antingen inte bryr sig eller är glada! Sura miner hör till ovanligheterna skulle jag vilja påstå.

Sen har jag ingen aning om det kanske har att göra med hur man väljer att framställa sig också, står man med hafsiga kläder och allmänt konstig blick själv så kanske folk undrar vad man håller på med i större utsträckning om man försöker se hyfsat representabel ut själv!


Dörrbroms

Aha, den hade jag missat.

Jag brukar inte bli sur när nån plåtar mig när jag kör, men en gång blev jag less. Det var vid Danderyds sjukhus, strax efter att en kollega hade blivit prejad av en mycket upprörd man som sade sig vara en väldigt upptagen doktor och att bussen hade skrapat i hans bil uppe på E18. Det var upprört och slutade med att denne "doktor" halade fram en kamera och började fota bussen och föraren ur alla vinklar och skulle skicka dem till alla potentater han kunde. Min kollega tog illa vid sig.

Strax efter, en stressig dag, just som jag lättar från DAS står det en kille med långt tele och zoomar in mitt ansikte när jag kör förbi. Det kändes väldigt olustigt men det gick inte att stanna där i rondellen. Vem var det och varför övervakade han mig?

Och jag undrar hur reaktionen skulle bli om man ställde sig bredvid rödljusen med telet och nogsamt började fota vanliga bilar - med tillhörande innehåll. Misstänker att inte alla skulle uppskatta det.

Så lite smidighet och diskretion är av godo, och visa att man är intresserad av bussarna och inte av föraren. Det händer ju att vi nekar nån som vill åka med och hämndaktioner är så tråkigt. Dessutom kommer en del förare från länder där övervakning kan bli första steget mot h*****et, och det sitter i.

Dörrbroms

Citat från: Robert T skrivet 21 oktober 2011, 00:11:30 AM
Jag är helt mållös faktiskt. Jag skämms att vara busschaufför! Det har jag i och för sig gjort sedan dag ett. Varje gång någon ny bekantskap frågar mig vad jag jobbar med skäms jag när jag säger busschaufför.

Jag har aldrig haft några problem med det och skäms inte det minsta. Tvärtom kan jag vara lite stolt över att få köra nåt de inte får. :-) Och förutom nån enstaka gång har jag aldrig hört nåt nedsättande och att det är ett simpelt jobb, men de flesta här har sett ledvagnarna forsa fram i Stockholmsrusningen så de får nåt att tänka på när de själva knappt kan backa med släp (eller ens fickparkera rakt). Att man inte kan ta vem som helst från gatan och sätta vid en sån ratt blir rätt tydligt.

Däremot att det är ett stressigt och otacksamt jobb som de inte vill ha/inte skulle klara av har jag hört mycket. Och förstås att vissa förare skulle behöva gå en charmkurs.

Lustigt nog är de mer föraktfulla mot lastbilschaffisar, och att man där kan sätta vilket idiot som helst. Jag håller inte med.

Robert T

Citat från: Dörrbroms skrivet 01 november 2011, 00:00:11 AM
Jag har aldrig haft några problem med det och skäms inte det minsta. Tvärtom kan jag vara lite stolt över att få köra nåt de inte får. :-) Och förutom nån enstaka gång har jag aldrig hört nåt nedsättande och att det är ett simpelt jobb, men de flesta här har sett ledvagnarna forsa fram i Stockholmsrusningen så de får nåt att tänka på när de själva knappt kan backa med släp (eller ens fickparkera rakt). Att man inte kan ta vem som helst från gatan och sätta vid en sån ratt blir rätt tydligt.

Däremot att det är ett stressigt och otacksamt jobb som de inte vill ha/inte skulle klara av har jag hört mycket. Och förstås att vissa förare skulle behöva gå en charmkurs.

Lustigt nog är de mer föraktfulla mot lastbilschaffisar, och att man där kan sätta vilket idiot som helst. Jag håller inte med.


Vi umgås inte i samma kretsar helt enkelt. I mina kretsar ska man göra något "manligt", typ lastbilschaufför, grävmaskinist, svetsare, brandman osv. Busschaufför faller under samma kategori som taxichaufför, pizzabagare, kioskinnehavare, ett invadraryrke som är ovärt en svensk enligt dom. Senast här om veckan ondgjorde sig en vän på facebook över att busschaufförer är idioter som inte kan köra då hans kollegas bil blivit påkörd, utan en tanke på att jag är vän med honom på facebook...
Jag har vänner som kör lastbil som riktiga idioter, men inte kallar jag alla lastbilschaufförer för idioter för det?! Jag vet att det finns måååånga som är ruskigt duktiga på det dom gör och det är jag otroligt imponerad över.
Jag har vänner som åker buss dagligen och som ondgör sig över förarna oavbrutet. De ringer och klagar samt klagar till mig. Jag har äran att höra vad mina kära kollegor gör efter vägarna varje dag och det är aldrig något positivt. Jag har svårt att tro att de hittar på alltihop, var är kvalitetskontrollen? Nej just, den kostar ju pengar.

Dörrbroms

Nä, vi verkar inte röra oss i samma omgivningar. Endera är det radikalt annorlunda hos dig eller så kan det vara dags att dra en kvalitetskontroll bland vännerna istället. Jobb för såna med hår på bröstet har ju nästan helt försvunnit till billiga länder med låg utbildning där de bokstavligen tar in vem som helst från gatan.

Leta rätt på en brant och se om dina vänner kan fixa detta med en timmerbil på 100 sekunder:
http://www.youtube.com/watch?v=yy0B7M03U-E

Själv ska jag plugga tidtabeller så jag kan ge bättre service. Löjligt tjejigt kanske, men jag blir bättre på mitt jobb och det är det som räknas.

Robert T

Citat från: Dörrbroms skrivet 01 november 2011, 01:38:26 AM
Nä, vi verkar inte röra oss i samma omgivningar. Endera är det radikalt annorlunda hos dig eller så kan det vara dags att dra en kvalitetskontroll bland vännerna istället. Jobb för såna med hår på bröstet har ju nästan helt försvunnit till billiga länder med låg utbildning där de bokstavligen tar in vem som helst från gatan.

Leta rätt på en brant och se om dina vänner kan fixa detta med en timmerbil på 100 sekunder:
http://www.youtube.com/watch?v=yy0B7M03U-E

Själv ska jag plugga tidtabeller så jag kan ge bättre service. Löjligt tjejigt kanske, men jag blir bättre på mitt jobb och det är det som räknas.


Det är ju inte bara vännerna, det är familjen också. Så enklast är att rätta sig in i ledet.

Så där korta timmerbilar har vi ju inte här, men de i min bekantskapskrets som kör timmerbil gör det där i blindo... Att knyta ett ekipage är något man måste klara i skogen.

Dörrbroms

Aha, ok. Jag tycker det ser häftigt ut.

Där jag körde förut mötte vi rätt ofta timmerbilar på småvägar. En del var riktigt imponerande duktiga på att backa och flytta på sig, men en del andra verkade tycka att vi var mesiga som inte ville köra terräng med våra landsvägsbussar. En grävmaskinist sa en gång att kunde jag inte komma förbi honom så ska jag inte sitta bakom en ratt. Så de så.

Snart ett decennium som förare utan olycka. Dock en fastkörning (vid möte i skogen) och några backspeglar.

Lite off-topic från fotot iofs.

Omnilasse

Jo, det är väl det som allt handlar om. För bussnackare är det ju givet och självklart att det är bussen som är intressant. Men en förare som kör i ett garage där alla bussar kan tyckas se likadana ut kan nog tro att det är förararen som är det som skall dokumenteras. Och det kan ju finnas många orsaker till varför man inte vill vara med på bild; allt från att man har skyddad identitet, inte vill vara med på bild i rufsig frisyr, eller kanske är rädd för att det är företaget som kontrollerar att man har tjänstekostymen på sig etc, eller som sagt någon som vill hämnas för något...(det finns människor som är bra mycket konstigare än bussnackare). Vetskapen om att det finns sådana här forum som också sprider bilder på föraren ut på nätet - kan ju faktiskt vara lite känsligt också för den delen...Att många bussfotografer också har mycket professionella kameror (även om nästan var och varannan har det nuförtiden), gör det ju inte heller mindre misstänksamt.

Om någon kom in på Konsum och började fotografera kassapersonalen utan att säga något, tror jag nog rätt många skulle höja på ögonbrynen, som inte förstår det intressanta med olika kassapparaters utförande! Och egentligen skulle ju ingen göra så. Det naturliga vore ju då att gå fram till hon/han som sitter i kassan och fråga om det är okej att ta en bild. Det är ju lite svårare med bussar i rörelse, men jag tycker nog också att man kan förstå att en del reagerar, eller som sagt kan missförstå situationen.


Robert T

Citat från: Dörrbroms skrivet 01 november 2011, 02:20:02 AM
Aha, ok. Jag tycker det ser häftigt ut.

Där jag körde förut mötte vi rätt ofta timmerbilar på småvägar. En del var riktigt imponerande duktiga på att backa och flytta på sig, men en del andra verkade tycka att vi var mesiga som inte ville köra terräng med våra landsvägsbussar. En grävmaskinist sa en gång att kunde jag inte komma förbi honom så ska jag inte sitta bakom en ratt. Så de så.

Snart ett decennium som förare utan olycka. Dock en fastkörning (vid möte i skogen) och några backspeglar.

Lite off-topic från fotot iofs.


Den som har minst antal leder i ekipaget ska backa. Alltså du med bussen ska backa om du möter ett timmerekipage.
Så enkelt är det!