Man tar sig för pannan!!

Startat av Peter Rost, 05 oktober 2011, 21:43:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

När jag först såg rubriken i tidningen tänkte jag att det handlade om ett rent övergrepp men efter att ha sett videon tycker jag det motsatta.

Ordningsvakterna uppträder lugnt, behärskat och absolut inget onödigt våld. Riktiga proffs i mitt tycke.
Samhället måste säga ifrån och visa att ungarnas beteende inte är ok.

Hur många vuxna här på forumet hade gjort något åt situationen och framför allt vågat stå rakryggat kvar när de övriga ungdomarna hetsar på?

// Niclas

Peter Rost

Citat från: Nico skrivet 06 oktober 2011, 01:28:04 AM
Alltså, jag var som sagt ironisk då jag tycker att du uppvisar en väldig naivitet i din syn på detta och det känns som du lever ganska skyddat. Det var inte direkt söndagsskolans dagsutflykt det var fråga om här. Rent generellt, strunta i killens ålder och faktiska storlek och fråga dig istället vad t.ex. en aggressiv och/eller påtänd person, på kanske 45-55 kg, kan ställa till för skada om de inte kontrolleras vid avhysning/omhändertagande? Även om det ser hårt ut så verkar ordningsvakterna veta vad de gör och de utför det på ett korrekt vis. Har själv jobbat inom psykvården förr i världen, bl.a. på en psykiatrisk akutmottagning, och även om vissa saker ser bryska ut så är det ofta inte lika hårt som det kan te sig. Det brukar inte se så snällt ut när polisen inkapaciterar någon heller, men det är del av samhället tyvärr.

Omnilasse har en valid poäng i detta är ett komplext samhällsproblem, och vi kan ju inte bara kapitulera och i det här fallet är det då så att ordningsvakter fått gå in. I övrigt kanske du Peter anser att koppelåkning och allmänt bråk är OK, men jag köper inte det och jag har sett tillräckligt mycket elände under många nattpass. Metoderna kan man tvista om, men går det för långt så måste det stävjas även om det rentav är barn och ungdomar inblandade. Hade jag för övrigt varit killens farsa så hade han inte som 12-åring (och inte heller som äldre) fått hållas på ett sådant här vis och då hade situationen aldrig uppstått. Återigen infinner sig frågan...var är föräldrarna?! I ett längre perspektiv kan det nog ha varit bra att detta inträffade för då sätts fokus på killen ifråga och då kanske samhället kan gå in och stötta ifall något är fel.

Beror väl på vad du menar med "skyddat". Själv jobbar jag i en ica butik här i Stockholm, som haft stora problem med snatteri. De som snattar är i olika åldrar, dock är majoriteten i tonåren. Har själv ertappat, och kvarhållit snattare ett flertal tillfällen och tillkallat polis. Vid ett tillfälle blev jag och en arbetskamrat hotade med en använd kanyl vid en ertappning för två år sedan, riktigt otäckt, då vissa är narkotika påverkade, dom är väl värst, ofta beväpnade med både knivar, och kanyler, och rätt nyckfulla. Nej Nico, det är inte okej att varken åka på tunnelbanekoppel, snatta, råna, misshandla och osv. ;)

Men som sagt, jag vidhåller fortfarande att det är fel att en stor stark karl kopplar nacksving på en späd 12-åring.

/Peter

Mr G

Jag tycker att debatten har blivit helt skev. Som jag ser det har ordningsvakterna agerat föredömligt. Inte använt mer våld än vad situationen krävde. Och inte låtit sig provocerats utan behållit lugn, värdighet och behärskning. Strongt! Jag tycker att de har skött sig klart professionellt.

Den som kritiserar ordningsvakterna borde tala om hur dessa skulle ha agerat istället. Vilka felbeslut är det som vakterna tar?

Den som t ex säger att vakterna brottar ner gossen har antingen inte sett filmen alt inte förstått innebörden av ordet brottning. I det här fallet fäller den ena vakten pojkvaskern till marken på ett smidigt sätt, när han börjar att sparka mot vaktens ben. Det finns inget som påminner om brottning i den situationen.
吉先生

Ersa

Däremot kan man ta sig för pannan här, där man ser vissa möjliga orsaker till ingripandet:

Tunnelbana: http://www.youtube.com/watch?v=cVbtFyOHXn8
Pendeltåg: http://www.youtube.com/watch?v=BGTTb6edj58
Saltsjöbanan: http://www.youtube.com/watch?v=hf8TsouBiak

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2011, 01:55:57 AM
Däremot kan man ta sig för pannan här, där man ser vissa möjliga orsaker till ingripandet:

Tunnelbana: http://www.youtube.com/watch?v=cVbtFyOHXn8
Pendeltåg: http://www.youtube.com/watch?v=BGTTb6edj58
Saltsjöbanan: http://www.youtube.com/watch?v=hf8TsouBiak
I-d-i-o-t-e-r! *suck*

Nico

Citat från: Peter Rost skrivet 06 oktober 2011, 23:38:56 PM
Beror väl på vad du menar med "skyddat". Själv jobbar jag i en ica butik här i Stockholm, som haft stora problem med snatteri. De som snattar är i olika åldrar, dock är majoriteten i tonåren. Har själv ertappat, och kvarhållit snattare ett flertal tillfällen och tillkallat polis. Vid ett tillfälle blev jag och en arbetskamrat hotade med en använd kanyl vid en ertappning för två år sedan, riktigt otäckt, då vissa är narkotika påverkade, dom är väl värst, ofta beväpnade med både knivar, och kanyler, och rätt nyckfulla. Nej Nico, det är inte okej att varken åka på tunnelbanekoppel, snatta, råna, misshandla och osv. ;)

Men som sagt, jag vidhåller fortfarande att det är fel att en stor stark karl kopplar nacksving på en späd 12-åring.

/Peter

Börjar undra lite om du sett videosnutten ordentligt eller om du hakat dig för mycket på grabbens ålder och utseende? Ordningsvakterna utförde en inkapaciterande åtgärd på ett mycket professionellt vis där de snabbt och resolut sätter P för både vidare bråk samt eliminerar en risk för att själva bli skadade, men även ser till att den gripne inte kan skada vare sig själv eller andra och annat i närheten.

Vi ser det inte heller ordentligt utan det kan bara anas i periferin, men det verkar finnas en hel del folk som rör sig utanför bild och vi vet inte eller hur de agerade eller vad som sagt som föregick det direkta ingripandet. Polis och åklagare har dessutom sedan även faktiskt gjort en bedömning av händelsen och jag föreställer mig att de hade mera adekvat information och även bättre kunskap att bedöma detta. I alla fall på ett bättre vis än kreti och pleti som mest förfasats över ett implicit troligen ganska vinklat Yuotube-klipp.

Sen har Mr G ställt en berättigad fråga och jag upprepar den, dvs. hur tycker du själv att vakterna skulle ha agerat i en sådan här situation? Bortse som sagt från vederbörandes ålder i just detta fall och fundera rent generellt på hur man ska hantera en aggressiv och hotfull person, om än på bara 45-50 kg, som dessutom kanske redan slår och sparkar? Att bara ta vederbörande i armen eller så lär nog knappast vara tillräckligt, men det verkar vara det som du anser ska vara modellen. Möjligen att det hade fungerat i en idealisk värld, men tyvärr räcker det sällan eller aldrig till ute i verkligheten så istället för att bara dissa vakternas ingripande så kanske du kan ge ett konstruktivt förslag på vakterna skulle agerat?

Butiker brukar även de ha vakter osv. men nu framgår det inte av din text om så är fallet i din butik. Jag antar därför att du och kollegorna alltså sköter avhysningar etc. själva? Ponera i så fall om samme tolvåring kom in i din butik och levde rövare på samma vis som i filmsnutten och du inte kan vara säker på om han dessutom har t.ex. en kniv eller inte... Vad skulle du göra då eller är det helt plötsligt OK ifall det istället kommer in vakter och tar hand om vederbörande?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

#21
Jag tror att ordningsvakterna behöver utbildning/kurs i hur man bemöter barn, ungdomar på ett så bra sätt som möjligt, och särskilt dom barn och ungdomar som är på glid, och kanske inte mår bra. Även om barn under femton kan vara skrikiga, och bråkiga har dom vissa rättigheter enligt barnkonventionen, och det ställer ju krav på dom som arbetar som ordningsvakter, eller poliser att faktiskt veta hur möter jag ett barn som kanske mår dåligt av olika skäl, eller är väldigt agressivt så att konflikt kan lösas på bästa sätt.

Den ica butik jag arbetar i har inlett ett nära samarbete med närpolisen, och lugna gatan, samt civilklädd polis i butiken emellanåt. När det sen gäller att ertappa eventuella snattare beror det väl lite på hur man är själv också, även om man i sådana situationer kanske bör vara varsam, men med bestämd hand.

Björn Ax

Hittade en blogg där en redogörelse av händelsen har postats. Vill påpeka att det INTE är säkert att det är just denna vakt som skrivit detta men mest troligtvis är det så.

http://www.ovblog.se/2011/10/06/sagan-om-12-aringen-fortsatter/

HJP

****
Här en längre och ocensurerad film, som jag inte sett i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=c4wB3KMd4HU

HJP

Svempa

#24
Min första reaktion var men herregud när jag läste om detta första gången . Efter att ha sett filmen och även läst vaktens redogörelse så tycker jag det mest skrämmande är att detta blir uppmärksammat i termer av övergrepp mot pojken .
Vakterna har ju uppträtt på ett föredömligt sett och borde bli uppmärksammande för sitt lugna och professionella agerande. Att de inte heller stör filmningen av sitt arbete ska oxå ses som ett plus. Jag tycker att mamman borde vara nöjd med att någon sätter stopp för pojkens vansinne med koppelåkning. Att hon inte ser det allvarliga i hans attityder är oxå skrämmande.

vaktens redogörelse
http://www.ovblog.se/2011/10/06/sagan-om-12-aringen-fortsatter/

Cero

De unga killarna agerar ju väldigt erfaret utifrån sin situation och känns i den aspekten mer som 22 är 12 år. Detta var inte första gången de var i den här situationen. Tycker väktarna agerade mycket lugnt och professionellt.

Istället för att ha feta rubriker om väktarnas agerande i kvällstidningarna borde man istället ha lika feta rubriker om hur föräldrarna uppfostrar sina barn som låter 12-åringar vara ute och busa utan föräldrarnas koll. Om min tolvåring hade varit ute för sådant som visas i filmen hade jag varit mer upprörd över mitt barns beteende och min egen uppfostran av mina barn än över väkternas beteende.

Fredrik Klint

Helt otroligt, nästan skrämmande att en liten tolvåring är så pass kaxig mot två ordningsvakter. Men han kanske trissas upp av sina hetsande kamrater som i sin tur kanske är något äldre och därför ska visa sig ännu mer på styva linan. Att vara mesig inför polare finns väl inte i deras värld. Jag tycker att ordningsvakterna agerar väldigt proffsigt, själv skulle jag ha mycket svårt att behålla lugnet.

Man kan dock fråga sig huruvida denna händelse/ingripande får positiv effekt, att pojken aldrig mer surfar mellan vagnarna eller gör något annat "mindre bra", alternativt att det föder ett starkare hat mot ordningsvakter (och poliser) från hans sida. Blir han "snäll" nu eller är det ett framtida ämne för kriminalvården?

Ersa

#27
Citat från: HJP skrivet 08 oktober 2011, 06:50:30 AM
Här en längre och ocensurerad film, som jag inte sett i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=c4wB3KMd4HU

Här syns ju tydligt hur de övriga ungdomarna försöker provocera ordningsvakterna i början.
Att de inte kommenderar "backa undan!" och "slagit ut" batongerna redan tidigare är beundransvärt.

Tyvärr är det ju så att om man som barn är van att göra vad man vill utan några som helst repressalier, så smäller det förr eller senare till när man vuxit upp och råkar i konflikt med någon form av ordningsmakt ute i det verkliga livet. Man kan ju även fråga hur dessa ungdomar hade blivit behandlade i samma situation om de betett sig lika illa på en pendeltågsstation i Tyskland, USA, Ryssland, Singapore eller något annat land där man anser att vi svenskar är för slappa när det gäller "ordning och reda" ute i samhället.

Nico


Citat från: Peter Rost skrivet 07 oktober 2011, 23:30:14 PM
Jag tror att ordningsvakterna behöver utbildning/kurs i hur man bemöter barn, ungdomar på ett så bra sätt som möjligt, och särskilt dom barn och ungdomar som är på glid, och kanske inte mår bra. Även om barn under femton kan vara skrikiga, och bråkiga har dom vissa rättigheter enligt barnkonventionen, och det ställer ju krav på dom som arbetar som ordningsvakter, eller poliser att faktiskt veta hur möter jag ett barn som kanske mår dåligt av olika skäl, eller är väldigt agressivt så att konflikt kan lösas på bästa sätt.

Den ica butik jag arbetar i har inlett ett nära samarbete med närpolisen, och lugna gatan, samt civilklädd polis i butiken emellanåt. När det sen gäller att ertappa eventuella snattare beror det väl lite på hur man är själv också, även om man i sådana situationer kanske bör vara varsam, men med bestämd hand.

Tja, själv tycker jag att du blandar ihop funktionerna och missar poängen. När du talar om att använda en "varsam, men med bestämd hand" så får i alla fall jag känslan av att du aldrig sett något sådant här i verkligenheten. Det är ändå skillnad på en snattare/plankare (även påtända sådana) och ungdomsgäng som hetsar varandra. I det här fallet har troligen den "varsamma, men bestämda handen" redan använts och ignorerats eller t.o.m. hånats. Tyvärr är riskgraden ganska så mycket grövre i dessa fall än vad de är om man ertappar enskilda snattare/plankare. Det händer även att det eskalerar i våld från ungdomarnas sida då det som sagt inte är söndagsskolan som är ute och roar sig. Hade du själv sett sådana här situationer live så hade du troligen haft en lite annorlunda syn på det hela. Ordningsvakternas uppgift är att i realtid upprätthålla ordningen på ett ganska direkt vis vilket de här gör på ett föredömligt sätt och de borde, som påpekats ovan, snarare ha en eloge.

Det är sedan inte heller ordningsvakternas sak att ta hand om ungdomar på glid eller psykiskt instabila människor överlag utan de utgör en första ínsatslinje just för att bevara ordningen där och nu. Jämför annars med att t.ex. brandkåren släcker bränder, men är det en pyroman som tuttat på så finns det andra instanser som ska ta vid för utredning och ev. vård och inte de aktuella brandsoldaterna själva. Samma sak här, ordningsvakterna griper vederbörande på ett smidigt och professionellt vis och sedan är det någon annanstans i systemet som vidare uppföljning får göras. I det här fallet bör man nog t.ex. gärna se över bl.a. familjesituationen då det inte direkt verkar vara första gången som denne kille utmärker sig. Sen är det självklart bra att den ICA-butik du arbetar i har inlett ett samarbete med närpolisen, men som påpekats så är samtidigt inte situationerna helt jämförbara. Händer det t.ex. dig något så är du inte ensam och har troligen en chans att backa undan medan en buss- eller t-baneförare inte alltid har den möjligheten. Det är överlag en tuff situation där ute så de flesta som är verksamma i trafiken är ganska glada över att väktarna och ordningsvakterna finns där och kan gå emellan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs

Citat från: Stinsen skrivet 05 oktober 2011, 23:13:15 PM
Skolboksexempel skulle jag vilja sammanfatta det hela med.
Japp, jag instämmer, helt enligt skolboken.

Att personen sedermera visade sig vara 12 år, är det ju lätt att dra växlar på med facit i hand.

Mindre lätt är att vara i den situation att du behöver ta sekundsnabba beslut i ett stökigt och osäkert läge, för att kunna verkställa en tjänsteåtgärd. Samtidigt skall du skydda dig själv OCH inte utsätta den du skall omhänderta/gripa för mer våld än absolut nödvändigt.

Saken är den att när man bestämt sig för att genomföra en åtgärd, så måste den genomdrivas med kraft. Det ser brutalt ut, men är faktiskt betydligt skonsammare än någon utdragen kamp.

Jag förstår ärligt talat inte varför det väcker så stora reaktioner att belägga någon med handfängsel. Det är ett utmärkt sätt att minska risken för skador för alla inblandade, inklusive den gripne, och hålla våldsanvändningen till ett minimum.

För att få belägga någon med handfängsel krävs vissa skäl, ett av dessa är att personen utträder våldsamt, vilket ju den gripne gör genom att upprepade gånger sparka ordningsvakten. Således är den fängselbeläggningen helt i sin ordning och helt enligt boken.

Störande är också alla dessa civilister som, utan att ha en ANING om vad som tidigare förevarit, skall börja lägga sig i. När jag vid ett tillfälle fick möjlighet att efteråt förklara för ett gapigt och jobbigt "medborgarvittne" vad som hänt innan hon kom in i situationen, då vart det tyst...
Hon tyckte ju trots allt till syvende og sidst att det var bra att en kvinnomisshandlare avbröts i sin gärning och greps...

För nog är vi himla bra att ha till hands när ni blir utsatta för mindre snälla människor?

Visst, det finns dåliga väktare/ordningsvakter, precis som det finns dåliga bussförare, banktjänstmän, poliser, målare eller läkare. Dock är det ju så att de allra flesta i respektive yrken faktiskt är bra på sina jobb.
Dessa ordningsvakter tillhör den sistnämnda kategorin enligt min ringa mening. Klockrent agerande, helt enligt boken som sagt.

I övrigt så går det tyvärr inte alltid att "prata" med folk. Här är en tydlig sådan situation, där ungarna hetsar varandra och det går över styr. Tom ungens mor säger ju för övrigt att han är stökig, om någon nu tvivlar efter att ha sett filmen.

Det kanske var bra för ungen att få ett "wake up-call", det kanske gör att han förstår att man inte får bete sig som man vill, utan att det faktiskt finns lagar och regler att följa, och att det blir konsekvenser av att bryta mot dessa.