Man tar sig för pannan!!

Startat av Peter Rost, 05 oktober 2011, 21:43:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Knut

Dom vakterna bør aldrig mere ha slike jobbar. Og ansikten visas offentlig
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

JDS

Vad är problemet egentligen? Vakterna är extremt lugna och försiktiga.

Nico


Som vanligt gäller att ingen av oss vet vad som hänt och vi kanske ska undvika lynchmobbsmentaliteten, i alla fall tills detta utretts av behöriga instanser. Vill inte försvara någon enskild, men det är lite för lätt att sitta hemma och fördöma/bedöma en situation utifrån vad man matas med via TV:n eller nätet medan det är en helt annan sak att vara på plats under kvällar och nätter och snabbt tvingas fatta ett beslut. Även sådant som ålder kan vara svårt att avgöra direkt liksom att även omständigheterna påverkar.

Det är heller inte helt ovanligt att även småglin som 12-åringar kan vara nog så otrevliga, hotfulla, påverkade och i vissa lägen även bära kniv eller andra vapen. Frågan som jag istället undrar över är vad som gjorde att det gick så långt att man såg sig tvungna att använda handfängsel? Det inträffar inte direkt på ren slentrian och vakterna verkar ta det ganska piano så jag tror nog inte allt kom med i videon. Det finns olika bedömningar och i SvD så är det mera nyanserade tongångar än hos SVT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/handfangsel-pa-12-aring-uppror_6527938.svd
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten

Själv tycker jag att det är bara positivt att skrämma ungen på det sättet , det kanske räddar hans liv trots allt. Vad jag förstår så fick han inga skador, inte fysiska i alla fall.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2011, 22:18:15 PM
Som vanligt gäller att ingen av oss vet vad som hänt och vi kanske ska undvika lynchmobbsmentaliteten, i alla fall tills detta utretts av behöriga instanser. Vill inte försvara någon enskild, men det är lite för lätt att sitta hemma och fördöma/bedöma en situation utifrån vad man matas med via TV:n eller nätet medan det är en helt annan sak att vara på plats under kvällar och nätter och snabbt tvingas fatta ett beslut. Även sådant som ålder kan vara svårt att avgöra direkt liksom att även omständigheterna påverkar.

Det är heller inte helt ovanligt att även småglin som 12-åringar kan vara nog så otrevliga, hotfulla, påverkade och i vissa lägen även bära kniv eller andra vapen. Frågan som jag istället undrar över är vad som gjorde att det gick så långt att man såg sig tvungna att använda handfängsel? Det inträffar inte direkt på ren slentrian och vakterna verkar ta det ganska piano så jag tror nog inte allt kom med i videon. Det finns olika bedömningar och i SvD så är det mera nyanserade tongångar än hos SVT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/handfangsel-pa-12-aring-uppror_6527938.svd


Men det är väl det som i sådana fall är intressant att man lagt ner utredningen och menar att det här är acceptabelt våld. Men visst frågan är inte lätt och givetvis finns det minderåriga som utnyttjar situationen med att man inte ska slå dem. Detta ställer givetvis till problem. Av videoklippet framgår ju att de förvisso var rätt provocerande, men det är ju ändå småbarn. Knappast något som fullvuxna män behöver känna sig hotade av. Däremot var det ju inte fel att de ingrep när de tydligen åkt mellan vagnarna - inte precis någon ofarlig sysselsättning...

Att ordningsvakterna har betydligt sämre rykte bland ungdomar än vad poliser har - kanske ändå tyder på att man kanske tar till mer våld än vad som är lämpligt ifall, eller i alla fall är sämre på att lösa situationer som uppstår i arbetet.

Stinsen

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2011, 21:58:33 PM
Vad är problemet egentligen? Vakterna är extremt lugna och försiktiga.

Exakt, jag förstår inte uppståndelsen.

http://svtplay.se/v/2557109/hela_videon_nar_pojken_brottas_ner

Kolla vid tid 00:47-00:53 där pojken sparkar på vaktens ben flera gånger, det är ju först där vakten lägger ner pojken på golvet, helt klockerent korrekt.

Batongen åker fram när övriga ungdomar börjar skrika och tjafsa - också klockrent.

Vaktens knä är placerat över pojkens rumpa och inte ryggen, risken för att pojken skall få svårt att andas etc är minimal när man tynger ner honom över rumpan jämfört med om man sätter knäet i ryggen.

Ang åldern så är det ju tyvärr så att en 12-åring mycket väl kan bete sig på ett sätt som fordrar att handbojjor används och som sagt, när pojken sparkar på vakten så är det inte mycket att snacka om.

Skolboksexempel skulle jag vilja sammanfatta det hela med.

Kristian

Med tanke på vad ungen skriker åt vakterna i Youtube-videon ("Jag svär, jag kommer att mörda dig, din j***a hora!" med mera) så är jag imponerad över att vakterna kan behålla lugnet på det där sättet. Inte för att jag kan bedöma sådant men jag tycker att ingripandet sker rätt så välordnat från vakternas sida, det är ungen som ställer till det extra illa för sig genom okvädningsord, mordhot och lättare sparkar.

Peter Rost

Tja, men ett visst mått av onödigt våld är det ändå tycker jag. Två stora ordningsvakter som brottar ner en tolvårig grabb förlöjligar ju hela resonemanget på nåt sätt.

/Peter

Stinsen

Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 23:03:26 PM
Att ordningsvakterna har betydligt sämre rykte bland ungdomar än vad poliser har - kanske ändå tyder på att man kanske tar till mer våld än vad som är lämpligt ifall, eller i alla fall är sämre på att lösa situationer som uppstår i arbetet.


Jag tror en del av problemet är att vakterna i regel har mindre pondus, mindre självsäkerhet i sitt agerande jämfört med poliser. Det här gör att en viss kategori ungdomar lätt provocerar vakterna mer och det slutar då i mer våldsamheter. Poliser agerar i regel mer fast och besämt tidigare i en situationen och då hinner det inte trissas upp på samma sätt.

Nico


Citat från: Peter Rost skrivet 05 oktober 2011, 23:21:38 PM
Tja, men ett visst mått av onödigt våld är det ändå tycker jag. Två stora ordningsvakter som brottar ner en tolvårig grabb förlöjligar ju hela resonemanget på nåt sätt.

/Peter

Frågan är vad som är onödigt våld, dvs. vad skulle de ha gjort? Bjudit honom på saft och bett honom att följa med så skulle han få läsa Bamse? Ursäkta ironin, men man kan inte vara för naiv heller. Vakterna verkar vara rutinerade och hanterade en svår situation på ett ändå föredömligt vis och i detta fall var det deras bedömning som gällde då de var på plats vilket vi inte var.

Det känns dock som om många har svårt att se förbi delinkventens ålder i detta fall och förfasar sig bara därför, men en 12-åring kan som sagt ställa till med åtskilligt om man har otur så handfänglsen fyllde nog sin funktion och var ett korrekt beslut. Likaså måste man ha kontroll och det får man inte alltid genom att bara hålla i någon.



Citat från: Stinsen skrivet 05 oktober 2011, 23:35:12 PM
Jag tror en del av problemet är att vakterna i regel har mindre pondus, mindre självsäkerhet i sitt agerande jämfört med poliser. Det här gör att en viss kategori ungdomar lätt provocerar vakterna mer och det slutar då i mer våldsamheter. Poliser agerar i regel mer fast och besämt tidigare i en situationen och då hinner det inte trissas upp på samma sätt.

Visst kan det vara en förklaring, men de flesta väktare/ordningsvakter som jag stött på stämmer inte in på det ovan förutom då att man generellt kanske har mer respekt för den reguljära ordningmakten. En i mitt tycke mera plausibel förklaring är att ungdomarna är mera negativa till väktare/ordningsvakter, än till polisen, mest för att de inte stöter på polisen så ofta. Istället utgörs främsta linjen av just väktare/ordningsvakter som då blir de som får ta de första stötarna vid incidenter som denna och även då klä skott för missnöjet då de blir den vuxna världens representater och då dessutom representanter som inte (till skillnad mot curlingföräldrarna) köper vad som helst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2011, 23:46:35 PM
Frågan är vad som är onödigt våld, dvs. vad skulle de ha gjort? Bjudit honom på saft och bett honom att följa med så skulle han få läsa Bamse? Ursäkta ironin, men man kan inte vara för naiv heller. Vakterna verkar vara rutinerade och hanterade en svår situation på ett ändå föredömligt vis och i detta fall var det deras bedömning som gällde då de var på plats vilket vi inte var.

Det känns dock som om många har svårt att se förbi delinkventens ålder i detta fall och förfasar sig bara därför, men en 12-åring kan som sagt ställa till med åtskilligt om man har otur så handfänglsen fyllde nog sin funktion och var ett korrekt beslut. Likaså måste man ha kontroll och det får man inte alltid genom att bara hålla i någon.


Frågan är absolut inte enkel. Men vi har inte sett hela sekvensen före heller förstås - alltså vad som orsakade att man la handen bakom ryggen på just den här killen (och inte hans kompisar). Men för mig är frågan inte så mycket om de två ordningsvakterna - snarare handlar det just om det mer kanske intressanta samhällsproblemet - alltså hur man skall hantera dessa rätt unga - företrädesvis pojkar - som har ett beteende som inte är acceptabelt. Frågan är ingalunda enkel. Men jag tror att en våldsspiral är det sista vi vill ha. Kanske felet är att man inte riktigt har någon modell för hur man skall hantera dessa barn? kanske är det rimligt att polis är med när det gäller barn, eller kanske skulle de kalla på förstärkning - (tänker då att är man fler blir situationen lättare att hantera). Det hela väcker i alla fall intressanta och viktiga frågeställningar. För visst frågan är ju också komplex - skulle exempelvis vakterna ha släppt pojken när han började sparka - det hade ju givetvis inte heller varit rätt signal...

Peter Rost

#12
Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2011, 23:46:35 PM
Frågan är vad som är onödigt våld, dvs. vad skulle de ha gjort? Bjudit honom på saft och bett honom att följa med så skulle han få läsa Bamse? Ursäkta ironin, men man kan inte vara för naiv heller. Vakterna verkar vara rutinerade och hanterade en svår situation på ett ändå föredömligt vis och i detta fall var det deras bedömning som gällde då de var på plats vilket vi inte var.

Det känns dock som om många har svårt att se förbi delinkventens ålder i detta fall och förfasar sig bara därför, men en 12-åring kan som sagt ställa till med åtskilligt om man har otur så handfänglsen fyllde nog sin funktion och var ett korrekt beslut. Likaså måste man ha kontroll och det får man inte alltid genom att bara hålla i någon.




Öh, "bjudit honom på saft, kalle anka" Löjligt! Kom igen, en storvuxen karl som kanske väger 80-90 kilo trycker väl inte ned ett barn på marken med knät, skulle inte jag göra som väger närmare hundra pannor. Ponera att det var din grabb, hur skulle du reagera om du var förälder till killen i fråga?


Nico


Citat från: Peter Rost skrivet 06 oktober 2011, 00:13:06 AM
Öh, "bjudit honom på saft, kalle anka" Löjligt! Kom igen, en storvuxen karl som kanske väger 80-90 kilo trycker väl inte ned ett barn på marken med knät, skulle inte jag göra som väger närmare hundra pannor. Ponera att det var din grabb, hur skulle du reagera om du var förälder till killen i fråga?



Alltså, jag var som sagt ironisk då jag tycker att du uppvisar en väldig naivitet i din syn på detta och det känns som du lever ganska skyddat. Det var inte direkt söndagsskolans dagsutflykt det var fråga om här. Rent generellt, strunta i killens ålder och faktiska storlek och fråga dig istället vad t.ex. en aggressiv och/eller påtänd person, på kanske 45-55 kg, kan ställa till för skada om de inte kontrolleras vid avhysning/omhändertagande? Även om det ser hårt ut så verkar ordningsvakterna veta vad de gör och de utför det på ett korrekt vis. Har själv jobbat inom psykvården förr i världen, bl.a. på en psykiatrisk akutmottagning, och även om vissa saker ser bryska ut så är det ofta inte lika hårt som det kan te sig. Det brukar inte se så snällt ut när polisen inkapaciterar någon heller, men det är del av samhället tyvärr.

Omnilasse har en valid poäng i detta är ett komplext samhällsproblem, och vi kan ju inte bara kapitulera och i det här fallet är det då så att ordningsvakter fått gå in. I övrigt kanske du Peter anser att koppelåkning och allmänt bråk är OK, men jag köper inte det och jag har sett tillräckligt mycket elände under många nattpass. Metoderna kan man tvista om, men går det för långt så måste det stävjas även om det rentav är barn och ungdomar inblandade. Hade jag för övrigt varit killens farsa så hade han inte som 12-åring (och inte heller som äldre) fått hållas på ett sådant här vis och då hade situationen aldrig uppstått. Återigen infinner sig frågan...var är föräldrarna?! I ett längre perspektiv kan det nog ha varit bra att detta inträffade för då sätts fokus på killen ifråga och då kanske samhället kan gå in och stötta ifall något är fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Kilen i fråga är ju inte guds ängel enligt sin mamma så varför bli så upprörd???  Har man satt sig i båsten så får man oxå ta konsekvensen av det .. tänk om killen itället fått hålla på och bete sig som han gör och åkt "koppel" och ramlat av och skadat sig. Som sagtt en som är 12 kan vara riktigt överjävlig och jag kan tycka det är bra att vakterna tog tag i det .. Förhoppningvis åker han inte "koppel" mer . Hoppas S-L tänker om lite annars är det ju ok att bete sig illa ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina