Kunde inte backa bussen (Nobina) Ö-o

Startat av Christer K, 27 augusti 2011, 08:31:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Enligt en artikell i dagens NA kunde en förare från Nobina backa bussen efter felkörning, tog hjälp av en kollega från ett annat bolag för hjälp och det blev helt fel.

Läs mer på länken nedan.

http://na.se/nyheter/lindesberg/1.1333174-klarade-inte-att-backa-bussen

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

mushkot

Det första vi fick göra under bussutbildningen var att köra genom en konbana med bussen. Det andra vi fick göra var att backa genom samma bana. Är det inte lika överallt?

Ersa

Ja, så här ser det tyvärr ut idag. Många vill blunda för det faktum att många förare runtom Sverige (oavsett län eller bolag) är osäkra på att hantera bussen. Hur man löser det vet jag inte. YKB verkar ju inte lösa allt.

Lulebjörnen

Man ska i alla fall "titta över rutinerna" meddelas det från ansvarigt håll.
Trodde att det standardsvaret numera var förbehållet SJ och diverse offentlig verksamhet där saker och ting tenderar att gå åt pipan med en viss regelbundenhet.
Trodde också att konkurrensutsatt verksamhet som fortfarande anser sig ha ett behov av att "titta över rutinerna" var utkonkurrerade för länge sen i den konkurrensutsatta verkligheten  ;)...

Fikman


Kan väll vara både pinsamt och schenangt att köra fel, specielt om man är rätt färsk, sen är de väll än mer nervöst att behöva backa med pasagerare i bussen. Sånthär skulle dom öva på mer när dom tar körkortet för att bli bussförare.

Omnilasse

Citat från: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 10:10:41 AM
Kan väll vara både pinsamt och schenangt att köra fel, specielt om man är rätt färsk, sen är de väll än mer nervöst att behöva backa med pasagerare i bussen. Sånthär skulle dom öva på mer när dom tar körkortet för att bli bussförare.
Instämmer, de kan väl hyra in statister som får utgöras av skrikande och sura passagerare i bussförarutbildningarna :)

Nu tror jag inte problemet var att föraren inte visste hur man skulle göra när man backar. Att man kontaktar trafikledning för tips kan väl vara rätt naturligt i detta sammanhang (var är lämpligt att vända etc. och förstås tala om att man blir försenad). Här handlade det snarare om att backa en längre bit på kanske relativt dålig väg. Givetvis skulle föraren inte lämnat över ratten till någon annan, men om det nu kommer en betydligt mer erfaren bussförare och ska hjälpa (som kanske också kände till vägarna på ett helt annat sätt), kanske det inte var så konstigt ändå. Det som är en praktisk lösning i viss situation, kan ju dock låta mäkligt när det genom nyheter kablas ut genom bussverige.

Fikman

Citat från: Omnilasse skrivet 27 augusti 2011, 10:47:37 AM
Instämmer, de kan väl hyra in statister som får utgöras av skrikande och sura passagerare i bussförarutbildningarna :)

Nu tror jag inte problemet var att föraren inte visste hur man skulle göra när man backar. Att man kontaktar trafikledning för tips kan väl vara rätt naturligt i detta sammanhang (var är lämpligt att vända etc. och förstås tala om att man blir försenad). Här handlade det snarare om att backa en längre bit på kanske relativt dålig väg. Givetvis skulle föraren inte lämnat över ratten till någon annan, men om det nu kommer en betydligt mer erfaren bussförare och ska hjälpa (som kanske också kände till vägarna på ett helt annat sätt), kanske det inte var så konstigt ändå. Det som är en praktisk lösning i viss situation, kan ju dock låta mäkligt när det genom nyheter kablas ut genom bussverige.

För visso, men en erfaren schauför hade kunnat sagt kör fram lite till så kan du backa in på den vägen, ja kan gå ut och titta lite åt dig. Det hade stärkt självförtroendet hos den som kört fel

yngrot

Citat från: mushkot skrivet 27 augusti 2011, 08:40:53 AM
Det första vi fick göra under bussutbildningen var att köra genom en konbana med bussen. Det andra vi fick göra var att backa genom samma bana. Är det inte lika överallt?



Samma fick jag göra men uppenbarligen har många av våra kolleger ej fått lära sig sånt.  Vi har t.o.m. övat på detta nyligen i Borås som en del i utbildning som alla förare skall ta del av..Däremot ska man försöka få hjälp av någon som kan hålla lite kik bakom bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Nu vet jag dock inte hur det ser ut exakt på detta ställe då jag inte passerat på många år, men är inte Norakorset den plats där riksväg 50 möter länsväg 244? Om det nu stämmer, dvs. att bussen körde in på 244:an, så får jag inte ihop detta med att TL gav order om att backa på denna vägsträcka... som väl ändå har en relativ trafikmängd?. I dylika fall så bordet det väl varit både enklare, smidigare och även säkrare (och kanske även snabbare) att fortsätta fram till en lämplig plats att slå runt på.

Sedan är det just det här med backning överlag, var väl något av SL-garagen som härom året hade folk vars uppgift det var att backa ut bussar åt sommarbarnen istället för att lära dessa att backa. I det här fallet framgår det inte ifall det var en normalvagn eller en ledvagn, men troligen det förstnämnda varför väl i så fall backning hade varit än lättare. Kruxet är väl numera att man sällan eller aldrig får ens grundutbildning i detta med att backa. Parat med det faktum att många förare ofta dessutom känner sig stressade så blir det än värre, men det är då som man nog kanske ska försöka att undvika att backa på allmän väg eller liknande. Likaså bör man inte heller göra det utan hjälp med att hålla koll alternativt fösa bort folk som inte har vett/självbevarelsedrift nog att hålla sig ur vägen.
 
För egen del så var jag som nybörjare tvungen att backa ett antal vändor runt planen i Nyboda när det begav sig och jag vet att t.ex. Täbygaragets instruktörer inte är främmande för att ta med sig sommarbarn till asfaltsplanen vid Täby Galopp för att träna just backning med ledvagn. Det senare brukar kunna vara lite värre, speciellt med en vagn med medstyrande tredje axel. Visst händer det att man får backa loss en och annan vagn ibland, men på det stora hela är det ändå ett sällsynt fenomen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robban

Citat från: mushkot skrivet 27 augusti 2011, 08:40:53 AM
Det första vi fick göra under bussutbildningen var att köra genom en konbana med bussen. Det andra vi fick göra var att backa genom samma bana. Är det inte lika överallt?

Efter att ha kört tunnelbana i 10år kom jag på tanken att det vore intressant att köra buss på SL, tyvärr hade SL-Buss inga utbildningar så jag tog kortet hos Grönlunds i Stockholm och när man som "nyanställd" hos SL-Buss i Hornsberg kom dit första dagen var det bara att sätta sig i bussen och dra ut till Solvallaparkeringen för en tur bland konerna i manövergården.
Som Mushkot säger så hade vi samma övningar dvs en var att köra framåt i en slalombana och sen backa tillbaka genom den samma och det gjordes med ledvagn med styrande sista axel, tror vi hade en H23 av nån form, efter lite övning så satt det perfekt, tyvärr så backar man ju inte så ofta numera då det innebär en ökad risk, i Hornsberg på den tiden minns jag att det var tabu att backa om man inte kunde få ut en backvakt från passagerarna.

Jag välkommnar gärna nån form av fortbildning lite då och då för att hålla kunskaperna fräscha.
/Robban

Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

1896

Korsningen på RV 50 in till Nora, är väl en korsning med avfarter, om jag minns rätt, så jag håller med Nico, förstår inte hur problemet uppstått, måste ju ha åkt långt in på Nora vägen innan dom kom på att dom var på fel väg.

Susanne

Man kan väll tycka att om chauffören nu är så osäker på att backa med bussen så borde hon nog kanske träna lite på det. Det finns säkert möjligheter för det där bussen hämtas.

Fikman

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 augusti 2011, 18:48:36 PM
Korsningen på RV 50 in till Nora, är väl en korsning med avfarter, om jag minns rätt, så jag håller med Nico, förstår inte hur problemet uppstått, måste ju ha åkt långt in på Nora vägen innan dom kom på att dom var på fel väg.

Jo det är en planfri korsning, men du har mer än en lämplig vändplats eter du gått under 50:an

Peter Elmheden

Jag tycker så här:
Ok mindre bra att förste-chauffören inte ville/kunde/vågade/osv backa sitt fordon.
BRA att föraren hittade en kollega på sitt fordon och de kunde lösa situationen.
Självklart måste vi ju kunna hjälpa varandra i situationer vi inte kan lösa ensamma..

Mats Karlsson

Citat från: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 10:54:56 AM
För visso, men en erfaren schauför hade kunnat sagt kör fram lite till så kan du backa in på den vägen, ja kan gå ut och titta lite åt dig. Det hade stärkt självförtroendet hos den som kört fel
Håller med. Det hade varit en bra metod.

Citat från: Peter Elmheden skrivet 27 augusti 2011, 19:42:37 PM
Jag tycker så här:
Ok mindre bra att förste-chauffören inte ville/kunde/vågade/osv backa sitt fordon.
BRA att föraren hittade en kollega på sitt fordon och de kunde lösa situationen.
Självklart måste vi ju kunna hjälpa varandra i situationer vi inte kan lösa ensamma..

Håller också med att det är bra att kunna hjälpa varandra, men i detta fall rörde det sig kanske om försäkringsfrågor, ifall något hade hänt, i och med att den hjälpande föraren kom från ett annat företag.