Dessa j***a cyklister

Startat av Henrik Palmqvist, 13 juni 2011, 11:46:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Att det ska vara så j***a svårt att använda cykelbanorna.    Det läggs massor av pengar på att bygga cykelvägar. Körbanorna blir smalare och smalare, cyklisterna får allt mer utrymme, men ändå är detta en vanlig syn att de ska cykla på vägbanan istället för på cykelvägen. De hindrar annan trafik, samt olycksrisken ökar.  Igår hade jag två cyklister framför mig på värmdövägen i höjd med Eriksvik. Som tur var låg jag inte allt för nära, den ena av dessa gjorde en riktig vurpa mitt på vägen..  Varför inte använda cykelbanan istället?.   


Bilden är från idag 13/6 på Lagnövägen. Bred och fin cykelbana finns som synes brevid vägbanan.

/ Henrik

Zella

En vanlig syn runt om i landet så här års... värre är det om det är en klunga i bredd... tips på det är att ta en bild utan att äventyra säkerheten och skicka till cykelklubben och frågga om detta är okej att hindra billisterna på detta vis när det finns en bred fin cykelbana.

Och i Sthlm finns det planer på att tillåta cyklister cykla mot rött... och det hoppas verkligen inte träder i kraft...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13161092.ab

HJP

****
I många år har jag undrat när ansvariga, i olika sammanhang, ska få verklighetsförankring.
Uttalande som detta (Aftonbladet) är mycket märkliga, enligt min mening:
"Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) konstaterar att många redan bryter mot reglerna. Han anser att det är bättre att "under ordnade former se till att det blir lagligt". Vad är ordnade former, i detta sammanhang?

Det är många som bryter mot olika lagar. Varför inte låta bankrånare promenera in och hämta så mycket pengar de behöver, så slipper de chocka personalen, som idag ofta får traumatiska men för livet. Naturligtvis inte, men varför tillåta att cyklister blir ännu farligare i trafiken, än de är idag.

För någon vecka sedan fick jag en hel klunga på cirka 20-30 cyklister framför kylaren. De bara kommer, som en svärm, utan tecken eller sådana onödigheter.

HJP

Mölle-Mats

Ja det där är ett oskick! Det handlar om "tävlingscyklister" (eller egentligen "överåriga pojkar" som spenderar sina slantar på extrema racerhojar och "Matchande" neonfärgade kläder för att motionera "stilfullt" för att hålla 30/40/50-årskrisen stången) som - helst i klungor om 20-30 stycken - ska häva sig fram i bilarnas körfält i sisådär 35-40 km/h. D v s tillräckligt sakta för att vara hindrande och irriterande, men ändå så snabbt att man inte bara kan svepa förbi dem i 50 km/h.

De fina och säkra cykelbanorna alldeles bredvid vägen kan de förstås inte använda, för på dem blir det ju ofta en liten nivåskillnad när man ska korsa tvärgator som ju kan vara hindrande i deras framfart - därav att de ska vara (helst mitt i) bilarnas körfält!

swedebear

Jag kan bara hålla med, som cyklist använder jag alltid cykelbanor när det finns....
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours


swedebear

"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

MrX

Jag brukar använda cykelbanor så ofta jag kan. Problemet är att de ofta ser förj*****a ut, pinnar, grenar och tjälskador. Min lätta racecykel klarar inte den ojämna marken och då tvingas jag, notera tvingas, cykla på den vanliga vägen som oftast håller högre standard. Ser man till att hålla hög fart och väl till höger brukar det gå ganska bra men man känner sig väldigt osäker speciellt när bussar och lastbilar bränner förbi bara en halvmeter ifrån. Dessutom blir jag ofta omkörd på 50-vägar där jag själv ligger i 45-50 km/h, varför måste man köra om då? Varför betraktas jag som ett hinder när jag håller något lägre hastighet än vägen tillåter? Man skulle knappast köra om en bil som höll den hastigheten. Det tycker jag är fel. 70-vägar håller jag mig borta ifrån, jag är tillräckligt mogen trafikant för att inse faran med dem ;)

Det här om rödljuskörning då, om jag förstått det rätt handlar det om att möjliggöra högersväng vid rödljus. Det ska alltså enbart vara tillåtet att svänga höger när det är rött om det kan ske utan fara för övriga trafikanter. Detta skulle även gälla bilar vilket jag anser vara positivt. Varför stå och vänta på grönt när det är hur lugnt som helst för att svänga höger i en korsning.

Sedan gäller det att cykla mot enkelriktat då. Det gör de flesta cyklisterna allaredan och varför göra det onödigt svårt.

Visst finns det cyklister som beter sig illa, speciellt i innerstaden. Att dra alla över en kam är orättvist och flera bilister beter sig minst lika illa, om inte mer. Jag ser ett problem med att man betraktar cyklister som hinder. I klungor eller stora massor kan jag förstå irritationen men när det handlar några enstaka cyklister då, varför är de ett problem?

Lusan

Gud bevare mig om det blir tillåtet att cykla mot rött. Dessa faror som redan tror att de är odödliga och gjorda av stål och anser att det är helt OK att kasta sig mitt ut framför en buss kommer bara att få dessa totalt livsfarliga beteenden bekräftade som helt OK!!

Jacob

Jag tycker det är vansinne om det blir lagligt. Jag är rätt djärv som cyklist men att cykla mot rött gör jag inte! En rolig grej jag brukar göra vid rödljus: Jag stannar för det röda ljuset, och en cyklist cyklar mot rött. När det blir grönt så cyklar jag ändå om dem 10s senare så att de ska förstå att de inte sparar någon tid på att cykla olagligt :) Angående cyklebanor använder jag dem så mycket det går, men det är inte alltid det går.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

KG

Vi pratar alltså "right on red" men enbart för cyklister? Det är ju ren idioti. I USA har man "right on red" för alla fordon vilket fungerar utmärkt! Det tycker jag vi kan införa i Sverige också.

"right on red" innebär att man får svänga höger fast trafikljuset är rött, man har då i stället väjningsplikt mot all trafik samt gångtrafikanter.

Stinsen

Citat från: Mölle-Mats skrivet 13 juni 2011, 12:32:56 PM
Ja det där är ett oskick! Det handlar om "tävlingscyklister" (eller egentligen "överåriga pojkar" som spenderar sina slantar på extrema racerhojar och "Matchande" neonfärgade kläder för att motionera "stilfullt" för att hålla 30/40/50-årskrisen stången) som - helst i klungor om 20-30 stycken - ska häva sig fram i bilarnas körfält i sisådär 35-40 km/h. D v s tillräckligt sakta för att vara hindrande och irriterande, men ändå så snabbt att man inte bara kan svepa förbi dem i 50 km/h.

De fina och säkra cykelbanorna alldeles bredvid vägen kan de förstås inte använda, för på dem blir det ju ofta en liten nivåskillnad när man ska korsa tvärgator som ju kan vara hindrande i deras framfart - därav att de ska vara (helst mitt i) bilarnas körfält!

Som "vanlig" cyklist som inte lyckas prestera några 50 km/h med cykel är jag rätt glad att dessa tävlingscyklister håller sig till bilvägarna (där dem fartmässigt hör hemma). Och ärligt talat tror jag att det är just för att slippa sakta ner och väja för oss vanliga cyklister som dessa tävlingscyklister kör på bilvägen.

Mr G

Kan det verkligen vara tillåtet att cykla i 50 km/h när det t ex för moped länge fanns en begräsning om max 30? Hur det är nu vet jag inte. Men om samhället noga övervakar bilar och andra fordons framfart för att göra trafikmiljön så säker som möjligt borde väl samma krav ställas på alla trafikanter. Traktorer får t ex köras endast i max 30, och det finns säkert bra skäl för det. Jag anser att det borde införas en maxfart för cyklister också, 30 km/h vore lagom tycker jag.
吉先生

Jacob

Hur ska man då som cyklist hålla reda på farten?

EU-mopeder får köra 45km/h.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Citat från: Mr G skrivet 13 juni 2011, 22:18:13 PM
Kan det verkligen vara tillåtet att cykla i 50 km/h när det t ex för moped länge fanns en begräsning om max 30?

Hastighetsreglerna för vägen gäller även för cyklar, mopeder, traktorer och andra fordon. Begränsningen till 30 km/h för en moped var inte en trafikregel utan ett konstruktionskrav för fordonet, det var alltså inte förbjudet att KÖRA fortare än 30 med mopeden (något sådant förbud behövdes inte, eftersom den definitionsmässigt inte kunde gå fortare).

Vad som dock är lätt att glömma bort, då det gäller hastigheter för cyklar, är att hastigheten inte bara styrs av absoluta gränser (uttryckta i km/h) utan även av relativa sådana. För att man ska få cykla i exempelvis 50 km/h krävs alltså inte bara att det är tillåtet enligt skyltarna, utan även att det är förenligt med 3 kap 14 och 15 §§ trafikförordningen som bl a säger att

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.