Huvudmeny

Systemkameraköp

Startat av Jacob, 04 februari 2011, 22:36:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Citat från: Blue skrivet 05 februari 2011, 13:05:56 PM
Fördelen med Canikon ;) är att begagnat marknaden på bra optik är oändligt mycket större än för andra kameratillverkare.
Då slår nog nikon faktiskt canon, i de nya husen kan du fortfarande använda de gamla manuella gluggarna. Men ska jag vara helt ärlig, så är det mycket svårt att fokusera manuellt med de nya husen, då sökaren inte alls är konstruerad för detta (om man inte tar steget upp till FX, då går det hjälpligt). Tex så kan man i sökaren på en D200 inte se det faktiska skärpedjupet för bländare större än 2,8...

New_options

Det finns en enorm marknad av fina begagnade gluggar även till Pentax - och då har du också fördelen att alla gluggar du sätter på kameran bli stabiliserade

fontheking5

Citat från: SimonB skrivet 05 februari 2011, 10:47:58 AM
Liveview har du extremt sällan nytta av. Jag använder det om jag behöver ta en bild med kameran på marken eller om jag behöver hålla upp den i luften, exempelvis över en folkmassa.
Nej jag andvänder mycket sällan det heller .

Stefan Lindberg

Citat från: OSkar000 skrivet 05 februari 2011, 00:28:25 AM
Canon 1000D känns knappast värd att köpa ny längre, objektivet som följer med kan man inte ens med god vilja kalla för bra.

EF-S 18-55/3,5-5,6 är det objektivet jag använder mest men då blir tydligen bilderna så här dåliga  :P


fontheking5

Andvänder EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och det är rätt ok och  EF-S 55-250/4,0-5,6 IS för telefoto , blir rätt ok bilder men planer finns på att byta upp mig till något annat .

Jacob

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 06 februari 2011, 12:53:39 PM


Lite OT, men är denna bild tagen vid Orsa i Dalarna?

Jag letar kamera, ska åka ut till elgiganten/media markt/siba.... och prova några inte alltför dyra kameror :)
Tack för era tips!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

the0fiskis

annars är ett tips
http://www.fotokungen.com/
(finns butik i stockholm)
mycket bra personal dem är proffs...
rekomenderar den!
jag skulle dit och köpa en ny kompaktkamra för min gamla hade börjat krångla, så gav dom tipset att skicka och laga dena (vi trodde garatin hadde gått ut) men det hade den inte så nu har jag kvar den pga dom!

Susanne

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 06 februari 2011, 12:53:39 PM
EF-S 18-55/3,5-5,6 är det objektivet jag använder mest men då blir tydligen bilderna så här dåliga  :P



Du menar väll inte att din bild är dålig Stefan?

Jacob

Citat från: Susanne skrivet 06 februari 2011, 20:19:43 PM
Du menar väll inte att din bild är dålig Stefan?

Tror han är ironisk med tanke på inlägget han har citerat ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bernt Talbrant

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 februari 2011, 18:07:05 PM
Lite OT, men är denna bild tagen vid Orsa i Dalarna?

Jag letar kamera, ska åka ut till elgiganten/media markt/siba.... och prova några inte alltför dyra kameror :)
Tack för era tips!

//Jacob

Det kan inte vara i närheten av Orsa (tänker du på Storstupet?) för där finns ingen elektrifierad järnväg - det torde istället vara Velandabron söder om Trollhättan.

Jacob

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 februari 2011, 00:28:38 AM
Det kan inte vara i närheten av Orsa (tänker du på Storstupet?) för där finns ingen elektrifierad järnväg - det torde istället vara Velandabron söder om Trollhättan.

Stämmer att det är Velandabron. Tänkte på storstupet :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JB

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 februari 2011, 18:07:05 PM
Jag letar kamera, ska åka ut till elgiganten/media markt/siba.... och prova några inte alltför dyra kameror :)
Tack för era tips!

//Jacob

Inget ont om Elgiganten och liknande handlare, men åk till en riktig fotohandlare istället. Då kan du få råd och tips om vad du ska tänka på av kunnig personal. Det enda du kan förvänta dig av personalen på Mediamarkt och dylika stormarknader är att ta betalt av dig. Eftersom du bor i Uppsala enligt uppgift kan jag starkt rekommendera Uppsala fotokompani i korsningen Vaksalagatan/Dragarbrunnsgatan (tidigare BK-foto).

JB

Citat från: fontheking5 skrivet 06 februari 2011, 12:58:16 PM
Andvänder EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och det är rätt ok och  EF-S 55-250/4,0-5,6 IS för telefoto , blir rätt ok bilder men planer finns på att byta upp mig till något annat .

18-55 med IS ska enligt uppgift vara betydligt bättre än 18-55 utan IS.

majoren

Jag skulle rekomendera:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1100d1855 NYA Canon Eos 1100D för ca 4990:-
alternativt:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D1855IS Canon Eos 500D för en tusing mer

Och eventuellt ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123225 Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM objektiv för ca 4990:- Detta objektiv rekomenderar jag starkt
Bildexempel:

Jacob

Tack  för alla tips!

Citat från: JB skrivet 07 februari 2011, 12:41:58 PM
Inget ont om Elgiganten och liknande handlare, men åk till en riktig fotohandlare istället. Då kan du få råd och tips om vad du ska tänka på av kunnig personal.

Tänkte åka ut till storkedjorna och prova kamerorna, men självklart ska jag till en riktig fotohandlare också och få råd :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!