Huvudmeny

Systemkameraköp

Startat av Jacob, 04 februari 2011, 22:36:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Tjenare! Vill uppgradera mig lite och köpa en systemkamera. Dock vill jag inte lägga ut så jättemycket pengar på en, tänker köpa begagnat. Har hittat en Nikon på blocket, någon kamerafantast som kan säga om den verkar bra? :)
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D_40_med_Sigma_55_200_mm_objektiv_31960057.htm?ca=10&w=2

Tack på förhand!

Hälsar Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

SimonB

Tänk på att det bara verkar ingå en telezoom på 55-200-mm. Det innebär att du behöver köpa till ett normal/vidvinkelobjektiv, exempelvis 18-55 mm om du inte vill stå väldigt långt från motiven.
Glöm inte att fråga hur många exponeringar den har gått. Slutar- och spegelmekanismerna slits efterhand som kameran används. Personligen skulle jag satsa på en ny, exempelvis den här. Då får du en ny och fräsch kamera, som du kan förlita dig på i många år framöver. Dessutom är objektivet som följer med betydligt mer användbart än det i Blocketannonsen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS

the0fiskis

#2
be alltid att få se kvitto
vill tipsa om mer system kamror...
http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?type=sell&objectcategory=76

---
(länkfix /Ersa)

Jacob

Citat från: SimonB skrivet 04 februari 2011, 22:51:50 PM
Tänk på att det bara verkar ingå en telezoom på 55-200-mm. Det innebär att du behöver köpa till ett normal/vidvinkelobjektiv, exempelvis 18-55 mm om du inte vill stå väldigt långt från motiven.
Glöm inte att fråga hur många exponeringar den har gått. Slutar- och spegelmekanismerna slits efterhand som kameran används. Personligen skulle jag satsa på en ny, exempelvis den här. Då får du en ny och fräsch kamera, som du kan förlita dig på i många år framöver. Dessutom är objektivet som följer med betydligt mer användbart än det i Blocketannonsen.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS

Tack för tipset! Den var ju inte så farligt dyr heller :)

the0fiskis: din länk är felaktig, kan tyvärr inte komma in på sidan...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

OSkar000

2300 är i min mening ett rejält överpris på en gammal D40 med ett ganska risigt objektiv till. Halva priset kan jag möjligen gå med på. Tänk på att dessa såldes för en bit under 3000kr för ett par år sedan, och det har hänt en del sen dess.

Med lite fulprutande så ska du kunna få en betydligt bättre begagnad kamera för nånstans mellan 2000 och 3000kr. Kolla efter Nikon D80 som börjar trilla ner i de prisklasserna nu, betydligt bättre kamera på många sätt.

Canon 1000D känns knappast värd att köpa ny längre, objektivet som följer med kan man inte ens med god vilja kalla för bra. Dessutom är det en ganska slö och tråkigt byggd kamera, som är gjord just för att vara billig. Kolla då hellre på en begagnad 450D med 18-55IS eller kanske en gammal 40D, betydligt roligare kamera än canons instegsmodeller. Eller rentav en gammal 20D i fint skick, förvånansvärt modern för att vara såpass gammal som den är.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Susanne

Nikon D80 är en bra kamera. Men jag skulle råda dig att inte köpa begagnat, och detta ur flera aspeketer,
1) Du vet inte hur många bilder som tagits, det går att nollställa kameran.
2) Du vet inte hur den har hanterats.

Jag sålde visserligen mitt stora D70 paket med ett antal objektiv och filter på Blocket och fick iväg det alltför billigt.
Jag hade hanterat kameran bra men många bilder hade jag tagit.

Men själv skulle jag inte köpa tekniska produkter på andrahands marknaden.

mushkot

Just husen är lite tveksamt att köpa begagnat, men objektiv går enligt min mening bra! De märks ganska fort i vilket skick de är, bara man vet vad man ska titta efter.

HJP

****
En kamera kan vara aldrig så bra, men måste "kännas bra" för användren också.
Personligen tycker jag att man måste hålla i en kamera, och känna hur den känns i  händerna, innan man köper den.
En kamera som känns bra för en person, kan kännas obekväm för en annan.

HJP

OSkar000

Att köpa begagnat är alltid en risk, men så länge man inte handlar av rena skojare så är risken att bli blåst tämligen liten.

Jag har köpt merparten av mina objektiv begagnat och hittills aldrig blivit missnöjd. Jag kan ha haft tur och handlat av rätt säljare dock. Kamerahusen är dock köpta nya, den lilla prisskillnaden som var mellan nytt och begagnat övervägde inte risken att få ett "dåligt" hus.

D80 för 2500kr är ganska okej pris, men tänk på att det inte följer med något objektiv. Ett tips är att försöka att hitta en D80 ihop med ett 18-70 objektiv för cirka 3000kr eller lägre. Då får du en bra kombination som fungerar riktigt bra och som ger bra bilder.

Dock får du en ny D3100 med objektiv för bara 1500kr till (4500kr på elgiganten), ett i mina ögon bättre köp eftersom du då får helt nya grejer, dock en något enklare kamera. En Canon 1000D med 18-55 IS kostar cirka 500kr mindre, ett inte alls lika bra köp eftersom du blir av med en del funktioner då (film + liveview) samt att det är en betydligt äldre kameramodell.

Har du Mediamarkt eller någon annan bra butik i närheten, ta en tur dit och kläm och känn på lite olika kameror. Att går att hantera på ett bra sätt och känns bra i handen är i många fall det som får avgöra i slutändan. Bilderna som kommer ur kamerorna är tillräckligt bra vad du än väljer, största begränsningen för hur bra bilderna blir sitter framför och bakom kamerahuset, dvs objektiv och fotograf.

fontheking5

1000D har Live view , dock är det inte så andvändbart som sökaren vid vanlig fotografering då autofokusen måste ske med stjärnknappen uppe till höger och det tar väldigt lång tid då . Annars är det en bra kamera men tämligen enkel .

Björn Forslund

Håller med om att det är bättre att investera i en ny D60, det finns bra paketpris med glugg. Då har du alla garantier också. Och kan videofilma...
En begagnad D40 kan vara behäftad med fel man upptäcker först senare, som en kompis råkade ut när han köpte en D70 demoex.
Dagens kamerahus blir fort ersatta med nya modeller, och därmed i princip nästan värdelösa.

SimonB

Citat från: fontheking5 skrivet 05 februari 2011, 10:24:36 AM
1000D har Live view , dock är det inte så andvändbart som sökaren vid vanlig fotografering då autofokusen måste ske med stjärnknappen uppe till höger och det tar väldigt lång tid då . Annars är det en bra kamera men tämligen enkel .

Liveview har du extremt sällan nytta av. Jag använder det om jag behöver ta en bild med kameran på marken eller om jag behöver hålla upp den i luften, exempelvis över en folkmassa.

New_options

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 februari 2011, 10:29:25 AM
Håller med om att det är bättre att investera i en ny D60, det finns bra paketpris med glugg. Då har du alla garantier också. Och kan videofilma...
En begagnad D40 kan vara behäftad med fel man upptäcker först senare, som en kompis råkade ut när han köpte en D70 demoex.
Dagens kamerahus blir fort ersatta med nya modeller, och därmed i princip nästan värdelösa.

Om du menar värdelös i form av riktigt dålig så, nej. En kamera blir inte sämre av att de ersätts av en ny modell. Faktiskt är det så att om du inte har extrema behov och håller dig i "normal" prisklass så ser du ytterst sällan skillnad på bilder från olika kameror. Många hävdar att Canon och Nikon är bäst bara för att det finns flest objektiv att välja på. Och ja, det finns en uppsjö objektiv - till Canikon precis som till andra märken. Hur många normalanvändare köper förresten fler än två eller tre gluggar till kameran?

Om du däremot menar värdelös i form av noll värde vid försäljning så, njae. Visst rasar all elektronik i pris, men helt utan värde blir de inte....

Blue

Citat från: New_options skrivet 05 februari 2011, 12:47:53 PM
Många hävdar att Canon och Nikon är bäst bara för att det finns flest objektiv att välja på. Och ja, det finns en uppsjö objektiv - till Canikon precis som till andra märken. Hur många normalanvändare köper förresten fler än två eller tre gluggar till kameran?


Fördelen med Canikon ;) är att begagnat marknaden på bra optik är oändligt mycket större än för andra kameratillverkare.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)