Hur började ert bussintresse?

Startat av Jacob, 16 november 2010, 02:16:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Mitt bussintresse fick jag ner jag var liten typ 5 och 10 år sen dess är jag bussintresse.
Började fota 2001 lite sen slutade jag med det men började på alvar 2007, då hade jag köpt min första kamera.
sen 2008 till 2010 har jag ökat det rätt mycket med fotadet, Sen började man åka till nya ställen typ Köpenhamn Malmö så vidare.
Nästa år ska jag åka till Göteborg själv fota bussar där rena gulddruvan där uppe  8)

SimonB

Citat från: JDS skrivet 08 december 2010, 22:26:59 PM

Undrar hur stor andel av dem som idag är bussförare på heltid i Uppsala som sade likadant för 10 år sedan  ;D

Jo precis. Själv tänkte jag köra lastbil som ett sommarvikariat 2007, och skulle sen söka in för att bli lokförare. Jag kör fortfarande lastbil på heltid, men håller faktiskt på att söka in till lokförarutbildningen nu. :)

bisquit

Hej alla forumritter.. Mitt bussintresse, kom sig av att jag nästan är född bakom en buss. Åkte en hel del buss med min far under min uppväxt. Då han körde för Sl, Råsta Samt Busslink Örebro.. Har några morbröder samt andra släktingar som kört buss och lastbil i många år. Kommer ihåg att min morbror Bert ofta stod och handtvättade bussen han körde samt tog hem gardinerna och tvätta, dem. När han körde på Linjebuss i Stockholm..
Så många bussresor har det blivit. Allra bäst var det när far kom hem med turistbussen, på gatan hemma vid villan. Hände ibland att han fick be grannarna flytta sina bilar för att kunna komma fram. Vet iaf att brist på chaufför på diverse skol/klassresor har aldrig varit något problem..  8)

Jacob

Citat från: JDS skrivet 08 december 2010, 22:26:59 PM

Undrar hur stor andel av dem som idag är bussförare på heltid i Uppsala som sade likadant för 10 år sedan  ;D

Ja det visar sig som sagt. Men jag har stora planer på att bli arkitekt, designmöbler och snygga hus har alltid intresserat mig :) så då får man se om det blir 2 år som bussförare eller 20 år innan jag börjar på arkitektutbildningen :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Citat från: SimonB skrivet 09 december 2010, 13:53:39 PM
Jo precis. Själv tänkte jag köra lastbil som ett sommarvikariat 2007, och skulle sen söka in för att bli lokförare. Jag kör fortfarande lastbil på heltid, men håller faktiskt på att söka in till lokförarutbildningen nu. :)
Jaså, du också :) Vilken ort har du sökt till? Själv har jag sökt till Hallsberg och kommit till psykologtesterna (ska göras 9: e januari) Kanske vi blir kurskamrater :)

//Simon

bussfan

så vitt jag vet ang lokförarutbildningen så e den i ängelholm men det kanske va så pass många här i mellan sverige som ville gå den så de fick starta upp den igen? ???

Simon A

Citat från: bussfan skrivet 16 december 2010, 09:23:45 AM
så vitt jag vet ang lokförarutbildningen så e den i ängelholm men det kanske va så pass många här i mellan sverige som ville gå den så de fick starta upp den igen? ???
I Ängelholm finns lokförarskolan men i orterna Hallsberg, Vännäs och Mjölby anordnar TCC utbildningar varje höst och vår som pågår i 60 veckor.

//Simon

SimonB

Citat från: Simon A skrivet 12 december 2010, 00:38:12 AM
Jaså, du också :) Vilken ort har du sökt till? Själv har jag sökt till Hallsberg och kommit till psykologtesterna (ska göras 9: e januari) Kanske vi blir kurskamrater :)

//Simon

Jag har sökt till Mjölby och har klarat urvalstesterna (psykologtesterna gjorde jag i söndags uppe i Linköping), så nu återstår bara läkarundersökningen. Jag ska dock se om jag kan få komma in i Hallsberg istället, då det ger mig större tidsfrist med att säga upp lägenheten osv. :)

SimonB

Citat från: bussfan skrivet 16 december 2010, 09:23:45 AM
så vitt jag vet ang lokförarutbildningen så e den i ängelholm men det kanske va så pass många här i mellan sverige som ville gå den så de fick starta upp den igen? ???

I Ängelholm är det Trafikverket som utbildar lokförare, men deras nästa kurs startar inte förrän i augusti. I bland annat Mjölby och Hallsberg utbildar företaget TCC.

Simon A

Citat från: SimonB skrivet 16 december 2010, 20:31:48 PM
Jag har sökt till Mjölby och har klarat urvalstesterna (psykologtesterna gjorde jag i söndags uppe i Linköping), så nu återstår bara läkarundersökningen. Jag ska dock se om jag kan få komma in i Hallsberg istället, då det ger mig större tidsfrist med att säga upp lägenheten osv. :)
Jamen se där :) Grattis och sen återstår det väl att se om det kommer finnas två Simon i Hallsberg i slutändan ;D

//Simon

SimonB

Citat från: Simon A skrivet 17 december 2010, 19:37:49 PM
Jamen se där :) Grattis och sen återstår det väl att se om det kommer finnas två Simon i Hallsberg i slutändan ;D

//Simon

Tack!
Simon B efterlyser härmed Simon C för att söka till lokförarutbildningen till Halsberg! ;)

Tonniiie

Hej!

Kul att höra er historia.

Mitt bussintresse började när jag var liten och älskade ledbussar. Jag stod alltid i leden och älskade när det snurrade.
Det riktiga stora bussintresset startade när jag flyttade till Sverige och lärde känna en busschaufför på Swebus.
Han lärde mig det mesta och hur det fungerade och mitt intresse bara växte och växte. När jag väl hittade bussmickes hemsida och bussnack så var saken klar. "Tonnie=bussmup".
Chauffören som jag tidigare nämnde avled pga av en hjärtattack förra året och avledd.
Fortforande anser jag att han är en av de bästa människor jag har träffat.

MVH Bussmupp Tonnie ;D

Tommy E

Citat från: Tonniiie skrivet 18 december 2010, 22:45:44 PM
Mitt bussintresse började när jag var liten och älskade ledbussar. Jag stod alltid i leden och älskade när det snurrade.

Hehe, jag gillade också att åka i leden när jag var liten. ;D Mina föräldrar tyckte dock inte lika mycket om att sitta där. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jacob

Citat från: Tommy E skrivet 18 december 2010, 23:57:44 PM
Hehe, jag gillade också att åka i leden när jag var liten. ;D Mina föräldrar tyckte dock inte lika mycket om att sitta där. :P

Ja när jag var liten gillade jag också dragspelsbussar, som man sa då. Eftersom bussen till mig alltid varit kortvagn så var det lite exotiskt. Dock minns jag en advent när 55an kördes med ledbuss(!), varpå jag tjatade mig till att få åka buss hem :P
Men eftersom jag är ett fan av härliga motorljud sitter jag sedan en tid tillbaka alltid längst bak :) om det inte är turistbuss eller en buss med motorn fram. Nu när jag tänker tillbaka kan jag inte förstå hur jag kunde sätta mig i leden när jag åkte 260-265, tänk vad jag missade! ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Ansluter mig till skaran som också gillade att sitta i leden när jag var mindre :) Förrutom då jag åkte med pappa då stolen längts fram till höger eller vänster var en given plats. Sen så var favoritplatsen längst fram i många år (speciellt på 201-208) tills nu när jag sätter mig där det finns plats. Men jag sätter mig oftast vid stolarna precis framför leden eller fyrplatsen i bak.

//Simon