Hjälpte ambulans – blev av med körkortet

Startat av Ersa, 23 juni 2010, 10:44:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Svempa skrivet 30 juni 2010, 07:06:35 AM
http://www.nwt.se/arjang/article731883.ece
MC polisen brättar här hur det gick till enl honom .  Starkt gjort och jag tycker nog han förtjänar att bli lyssnad .
Han ger en annorlunda bild och hans upplevelse av situationen är en annan .

Ja, att en busshållplats, en trafikkontrollplats och sen ytterligare en busshållplats passerades och att sträckan var en halvmil lång verkar ju lite udda.

Hagri

#16
På den sträckan finns en kontrollplats och 3 busshållplatser. Där polisen tog upp förföljandet är strax efter motorvägens slut och skyltat 90 eller om det är 100. Efter kontrollplatsen och första bushållplatsen blir det 70. Den plats han lättast hade kunnat stanna på är kontrollplatsen. Hade jag blivit upphunnen av ambulansen på den plats polisen uppger hade jag valt kontrollplatsen oavsett vilket fordon det handlat om.
Där mätningen började är det två korsningar som kräver vänstersväng att välja på, en bushållplats, en liten yta till höger att klämma sig in på om man kör i promenadfart och inte så mycket mer att ta till.

yngrot

Ja när man läser detta så har ju uppenbarligen Jonny gjort alldeles fel. Så då bör han ju bli av med körkortet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

Citat från: yngrot skrivet 30 juni 2010, 23:16:41 PM
Ja när man läser detta så har ju uppenbarligen Jonny gjort alldeles fel. Så då bör han ju bli av med körkortet...
****
Nu har han emellertid fått tillbaka körkortet, i avvaktan på att målet ska up i Tingsrätten.
Han har tagit tillbaka sitt erkännande, enligt Aftonbladet 30 juni 2010.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 01 juli 2010, 06:59:21 AM
****
Nu har han emellertid fått tillbaka körkortet, i avvaktan på att målet ska up i Tingsrätten.
Han har tagit tillbaka sitt erkännande, enligt Aftonbladet 30 juni 2010.

HJP

Enligt MC-polisens version erbjöds han redan från början att ta detta till tingsrätten i stället men han valde då ett erkänna på plats för att få det avklarat. Därmed hade han erkänt att han kört mer än 30 km/tim för fort och då fanns inget annat för MC-polisen än att dra körkortet.

Skall bli intressant att se hur tingsrätten kommer att bedöma detta. Frikänner de honom torde han få betala körkortet även om det inte automatiskt finns någon sådan koppling. Transportstyrelsen har rätt att dra körkortet även efter en frikännande dom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Melker

Nu finns det en video från sträckan där Jonny körde för fort för att, som han själv hävdar, hjälpa ambulansen.

http://www.nwt.se/webb-tv/article739398.ece

Det här ger en mer nyanserad bild av vad som inträffade än det som nyhetsblaskan basunerade ut. Jag ser, precis som polismannen påpekar i filmen, ett flertal möjligheter att släppa förbi ambulansen som dessutom inte kan ha alltför bråttom eftersom den "nöjde" sig med att köra med enbart blåljus utan siréner och dessutom "bara" i ca 100 km/h. Polismannens bedömning av avståndet mellan Jonnys bil och ambulansen är 500 meter och det räcker gott och väl till om man ska bromsa in för att släppa förbi ett fordon, speciellt om man är noga med att ge tecken i god tid så föraren av ambulansen är med på vad som kommer att ske. I yttersta nödfall så räcker vägbredden även till för att släppa förbi ambulansen enbart genom att lägga sig så långt till höger som möjligt.

Det skulle förvåna mig mycket om inte Jonnys körkort dras in när han kommer till nästa rättsinstans, min bedömning är i alla fall att han fått fler chanser att "komma undan" än vad man kan förvänta sig. Kör man för fort så får man också vara beredd på att konsekvenserna av det...

Stefan Lindberg

Blir inte stolpskottet av med körkortet för detta så lär inga fler körkort bli indragna.
Även jag som kör lastbil hade med lätthet kunnat gå åt sidan med lastbilen och släppa förbi ambulansen ... utan p-fickor.

Eftersom han låg 500 meter framför ambulansen verkar det mer som att han fick panik av blåljusen och försökte smita  :-X

Susanne

Hade en annan tanke innan och en mera förståelse för Jonny, men efter att ha sett polisvideon så kan man inte annat än tänka om. Det fanns ju flertalet platser som gick att svänga av på och varför han inte gjort det tidigare kan bara Jonny svara på.

Staffan Sävenfjord

Jag råkade  i onsdags själv ut för detta att en ambulans med blåljus dök upp i backspegeln när jag körde på den enfiliga sträckan på en trefilsväg. Det var inte svårt att hitta någonstans att svänga av och det gällde bara att göra det så att även bilarna bakom mig och fram till ambulansen också kunde få plats. Så skedde och ambulansen for förbi utan att ha tappat nämnvärt mycket i fart. Och nog var det en tacksamhetens vinkning från ambulanspersonalen jag hann skymta.

Visserligen var det inte samma väg som Jonny körde på men det finns många möjligheter att komma undan även på en enfilssträcka. Det är bara att läsa av trafiken bakom och sedan läsa av vägen framåt. Kolla själv nästa gång du kör en sådan väg och tänk sedan efter hur trovärdig Jonnys ömkliga bortförklaring var. Dessutom har ju hastighetsbegränsningen tillkommit av någon anledning och om jag kör mer än 30 km/tim för fort (vilket med polisens "rabatt" och vanlig felinställning på hastighetsmätaren betyder att nålen står på 110 - 115) är under vilka förhållanden som helst ett lagbrott.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pierrew

Att han säger sig ha försökt hjälpa Ambulansen är ju bara rent bull,
kan sätta mitt eget körkort på att vederbörande hade kört precis lika fort om de så var tomt på vägen.
Solklart fall av vanlig fortkörning. Ambulansen har ju bara varit en dum bortförklaring för beteendet.

Det är min uppfattning efter att ha sett filmen.

Är det förresten tillåtet för oss att diskutera ditten o datten då Johnny inte kan försvara sig, eller får han helt enkelt stå sitt kast för dumt beteende? Eller hur funkar de egentligen på nätet.

jocke

Citat från: Pierrew skrivet 17 juli 2010, 23:26:16 PM


]Är det förresten tillåtet för oss att diskutera ditten o datten då Johnny inte kan försvara sig, eller får han helt enkelt stå sitt kast för dumt beteende? Eller hur funkar de egentligen på nätet.

Självklart får vi diskutera själva händelsen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Taunusch

#26
Här är en fem år gammal bild från E 20 i höjd med Volvofabriken i Eskilstuna, där räddningstjänstens släckbil passerar en stillastående bärgningsbil i samband med en trafikolycka.

Tittar man på denna bild inser man ganska lätt att en ambulans utan svårigheter kan passera en personbil trots att det skulle vara enfiligt med vajerräcken...

Allt går bara man vill! ;)





Mikael Lövgren

efter att ha sett polisens rekonstruktion så finns det bara en sak att göra när det kommer upp i rätten.. dra körkortet för honom.. han kan skylla ifrån sig hur mkt han vill, men det finns massor av ställen att släppa förbi ambulansen...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...