Hjälpte ambulans – blev av med körkortet

Startat av Ersa, 23 juni 2010, 10:44:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jonny Forsberg hamnade framför en ambulans på utryckning på en enfilig del av en 2+1-väg. Han ökade farten och blev av med körkortet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab

JDS

Om han hade kört ur vägen åt höger i stället hade det sannolikt inte blivit något tjafs. Det är som regel gott om plats för två personbilar i bredd även på de enfiliga sträckorna. Tunnelseende?

Bussgubben

Han körde fortare än 30 km/h så det är inget konstigt. Enligt Aftonbladet så körde han i 102 km/h på 70 väg.

Hagri

Om man utgår från Aftonbladet är det sträckan genom Slottsbron fram till Gruvöns Bruk i Grums. Det är den enda 70 sträckan med vajerräcke och är 1+1 filig. Vägbanan är bra men vägen är krokig och det finns flera påfarter på sträckan där sikten inte är den bästa. Innan ombyggnaden till vajerräcke hade den även 70 som högsta hastighet. Har polisen mätt i 1200 meter är det medelhastigheten som man får fram vilket bör betyda att det gått fortare eller långsammare vissa bitar.

I detta fall har polisen varit mer klåfingriga än behövligt. Det sänder även ut signaler till allmänheten att det är bättre att tänka på sitt eget körkort och plånbok än utryckningsfordon som försöker rädda liv.

Björn Ax

Ja tyvärr är det ju så. Man får ju inte bryta mot trafikreglerna även fast man ska hjälpa ett utryckningsfordon.

Är ju samma sak för dom som brukar köra mot rött när ett utryckningsfordon behöver komma fram. Skulle polisen vara petiga så skulle dom kunna stoppa den personen som gjorde det.

Man tycker ju att polisen kan ha lite överseende med detta men det finns ju nitiska poliser också. :)

lil-sis

Beror nog på hur man kör mot rött.

Flyttar sig så lite som möjligt eller kör igenom hela korsningen.

homer

Idag körde jag själv mot rött för att släppa fram en Ambulans i kollektivkörfältet... behöver jag säga att de var sista gången... >:( >:( >:(

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 23 juni 2010, 19:48:26 PM
Idag körde jag själv mot rött för att släppa fram en Ambulans i kollektivkörfältet... behöver jag säga att de var sista gången... >:( >:( >:(

Jag tycker att det är en självklarhet att man släpper förbi fordon med blåljus, om det nu är så att man måste köra mot rött! :)

Men hände det något speciellt idag när du gjorde det?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

svenerik eklund

Citat från: calken skrivet 23 juni 2010, 22:25:42 PM

Men hände det något speciellt idag när du gjorde det?

Läs första inlägget igen! 1+1=2

Citat från: Ersa skrivet 23 juni 2010, 10:44:54 AM
Jonny Forsberg hamnade framför en ambulans på utryckning på en enfilig del av en 2+1-väg. Han ökade farten och blev av med körkortet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab

HJP

Citat från: JDS skrivet 23 juni 2010, 10:50:16 AM
Om han hade kört ur vägen åt höger i stället hade det sannolikt inte blivit något tjafs. Det är som regel gott om plats för två personbilar i bredd även på de enfiliga sträckorna. Tunnelseende?
****
Jag råkade ut för en liknande händelse i höstas, när jag körde från Värmdö mot Stockholm, på en 90-väg med mitträcke och broräcke.
Det var på kvällen, och plötsligt var det "ett blått diskotek" i backspegeln - en polisbil.
Jag ökade farten till drygt 95 och höll så långt till höger jag vågade. Jag strök broräcket, men polisen körde inte om. Vet inte med säkerhet om det var möjligt att komma förbi, men det var i alla fall inte gott om plats, och polisen vet ju inte vem jag är, och hur jag reagerar om det känns för trångt. Kanske klokt av dem, att inte ta risken.

Situationen var frustrerande och tankarna gick genom huvudet, om jag skulle öka farten väsentligt för att hjälpa till, eller om det var straffbart. Det blev en kompromiss, som jag inte var nöjd med men nu vet jag att det kan bli dyrt att göra det som känns naturligt.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 09:18:07 AM
Situationen var frustrerande och tankarna gick genom huvudet, om jag skulle öka farten väsentligt för att hjälpa till, eller om det var straffbart. Det blev en kompromiss, som jag inte var nöjd med men nu vet jag att det kan bli dyrt att göra det som känns naturligt.

HJP

Det är lätt att vara efterklok, men för mig verkar det inte naturligt att ÖKA farten om någon som är bakom vill komma fram fortare, snarare gäller det väl att minska farten så att omkörningen underlättas. Detta oavsett om det är en vanlig bil (civil polis? läkare? oborstad typ med humörsvängningar och dålig impulskontroll?) eller ett utryckningsfordon. Men visst, är vägen smal och fordonen breda eller märker man av någon annan anledning att huvudsaken är att man inte stannar, så är det väl bara att fortsätta utan att köra onödigt långsamt. Klarar man inte det utan att få panik så ska man kanske inte ha körkort ändå...

Hur som helst: jag skulle nog vänta tills det blev åtminstone en hovrättsdom av det här innan jag drog några slutsatser. Aftonbladet är väl inte det bästa rättesnöret....

HJP

Citat från: JDS skrivet 24 juni 2010, 10:46:54 AM
Det är lätt att vara efterklok, men för mig verkar det inte naturligt att ÖKA farten om någon som är bakom vill komma fram fortare, snarare gäller det väl att minska farten så att omkörningen underlättas. Detta oavsett om det är en vanlig bil (civil polis? läkare? oborstad typ med humörsvängningar och dålig impulskontroll?) eller ett utryckningsfordon. Men visst, är vägen smal och fordonen breda eller märker man av någon annan anledning att huvudsaken är att man inte stannar, så är det väl bara att fortsätta utan att köra onödigt långsamt. Klarar man inte det utan att få panik så ska man kanske inte ha körkort ändå...

Hur som helst: jag skulle nog vänta tills det blev åtminstone en hovrättsdom av det här innan jag drog några slutsatser. Aftonbladet är väl inte det bästa rättesnöret....
****
Du har rätt när det gäller omkörningar, generellt. Jag kan säga, att det gick många tankar genom huvudet, innan vi kom fram till tvåfilig motorväg.
Vanligtvis ska man alltid hålla till höger och - om så behövs - sakta in. Allt för att underlätta omkörningen. Här uppstod dock en helt oförberedd situation, där jag inte vet säkert, om polisen kunnat ta sig förbi, om jag sänkt farten. Om de bedömt det olämpligt (för trångt/osäkert), så hade jag hindrat deras framfart. Om jag nu inte handlade idealiskt, så blev det kanske "näst bästa" lösningen. Inte lätt att veta.

Vi får avvakta slutgiltig dom, och se hur detta slutar.

HJP

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 09:32:19 AM
En annan reflektion är om detta möjligen rör sig om den extremt nitiska mc polisen från huvudstaden med initialerna T.H utlånad till Värmland?

Vänner med CE-körkort i Roslagen antyder om att de mycket väl kan tänka sig att det är Roslagspolisens motsvarighet, även denne MC-polis, med samma initialer som trafikhuvudmannen i sitt hemlän.

Jag vill även minnas en annan händelse:
http://smp.se/nyheter/vaxjo/ambulans-korde-for-fort---foraren-falld(1821763).gm

Hagri

"Jonny Forsberg får köra bil igen. På måndag eftermiddag fick han besked av Transportstyrelsen att man upphäver polisens beslut att omhänderta Jonnys körkort.
– En trodde inte det var sant först. Det är jätteskönt, säger han."

Läs mer på Nya Wermalnds-Tidningen

yngrot

Vi får verkligen hoppas det håller hela vägen.. Samt att polisen får tänka om i såna här lägen Det borde ju vara självklart att släpper man fram blåljusfordon så skall man inte bli av med körkortet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina