Uppsala 1970 mot 2010 - Många bilder

Startat av Ersa, 05 maj 2010, 15:14:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76


bilomnibussen

Det frågades efter en bättre bild på Uppsala-Skogs-Tibble-bussen. En sådan var utlagd på gamla Buss-Snack, vet ej av vem.
Mvh Jan G

Jessika

Snygga bilder - blev nyfiken på Strandbokilen och buss linje 11. Har inget minne av att den linjen gick där, svängde inte den av från Liljegatan till Fålhagsleden och sedan Vaksala torg. När den lilla ICA-butiken S:t Görans närlivs fanns så gick den ju även förbi där ett tag, det var Frodegatan, ut på Fålhagsleden till Vaksala torg. Älskar den linjen som gick genom hela Fålhagen upp till Valbygatan - vila i frid!

Hur som helst - riktigt snygga bilder  ;D

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 05 maj 2010, 17:22:28 PM
Otroligt att rondelltokiga uppsala har byggt bort en rondell. Kommer säkert komma tillbaka snart. :)

Uppsala är inte alls rondelltokigt jämfört med många andra städer. Än så länge har man ju kvar alltför många trafikljuskorsningar där det är alltid är rött ljus när man närmar sig dem, och detta länge. Gärna helt ologiskt också, så att det är rött åt alla fyra håll samtidigt i över 10-15 sekunder så att avgasutsläppen kan blir så höga som möjligt. Är det någon stad som akut behöver fler rondeller så är det just Uppsala. Det går ju nästan snabbare att korsa Stockholms innerstad idag än vad det gör att försöka korsa Uppsala innerstad.

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 09:12:27 AM
Uppsala är inte alls rondelltokigt jämfört med många andra städer. Än så länge har man ju kvar alltför många trafikljuskorsningar där det är alltid är rött ljus när man närmar sig dem, och detta länge. Gärna helt ologiskt också, så att det är rött åt alla fyra håll samtidigt i över 10-15 sekunder så att avgasutsläppen kan blir så höga som möjligt. Är det någon stad som akut behöver fler rondeller så är det just Uppsala. Det går ju nästan snabbare att korsa Stockholms innerstad idag än vad det gör att försöka korsa Uppsala innerstad.
Ja det minns jag från min tid där, en jobbarkompis och jag döpte stan till "the town of the red traffic lights" när vi kom hem igen och fick stå och vänta vid i princip varje korsning efter att ha bilpendlat från Stockholms förorter!  Speciellt Luthagsesplanaden och dess anslutning till Svartbäcksgatan/Kunsgatan var ju en veritabel katastrof ...  :o

Simon A


Jacob

Intressant att se hur min hemstad såg ut tiden innan jag föddes :) snyggt jobbat! :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mr G

Ersa! Tog du ingen jämförelsebild för den här bilden? Eller glömde du bort att visa här i Buss-Snack? Tycker f ö att dina jämförelsebilder är bland det bästa jag har sett på det området. Jag är klart imponerad av ditt resultat.

När det gäller mina bilder från 1969 och framåt är de tagna med antingen 55 eller 135 mm:s brännvidd.

Jag ska prova själv med att ställa in zoomen på motsvarande 55/135 mm "småbilds"-brännvidd och se hur exakt jag kan komma med bildvinklar etc jämfört med en historisk bild. För att klara detta måste jag förstås veta storleken på min kameras bildsensor, och sen räkna ut vilken brännvidd som motsvarar 55/135 på den gamla.

吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 09 maj 2010, 23:40:49 PM
Ersa! Tog du ingen jämförelsebild för den här bilden? Eller glömde du bort att visa här i Buss-Snack? Tycker f ö att dina jämförelsebilder är bland det bästa jag har sett på det området. Jag är klart imponerad av ditt resultat.

Den bilden glömdes tyvärr helt bort, så den får jag återkomma till. Just nu kommer jag inte riktigt på exakt vart detta är. Den blir nog ändå förhållandevis enkel med alla riktmärken man kan ta på huset till vänster, träden och domkyrkans torn. Att zooma fram och tillbaka på en steglös zoom på en modern kompaktkamera med målet att likna gamla bilder med okända inställningar är ju inte det enklaste, men det är ju bara att öva vidare. Men jag tackar för komplimangerna. :)

Mr G

Jag har trott att den bilden är fotograferad på planen precis utanför järnvägsstationen Uppsala C. Fast om det stämmer har jag ingen aning om.
吉先生

jocke

Det stämmer.

Senast i nuvarande tid så stannade Linje 1, 16 eller 54 där. Dessa platser bör idag vara helt borta och ersatta av en Kiosk / Gångtunnel om jag är rätt ute, det bör vara så pass långt åt vänster från fontänen. Så blir blir nog svårt att få en bra bild som jämförelse, iaf med en buss på bilden, det tordes vara helt omöjligt. Är de ingen som gjort de på torsdag ska jag försöka fixa de då, då jag kommer till stan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

jamforelsebilder.se

Häftigt! du får god respons av många och uppsala är en storstad. Gör en bok av ditt jobb. Roligt att se jämförelser.
www.jamforelsebilder.se

Robert T


lil-sis

Bra jobbat Ersa! :)

De bussar som fortfarande var högerstyrda när det var högertrafik, hade de dörrar på båda sidorna av bussen då?

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 21 juli 2011, 11:56:10 AM
Bra jobbat Ersa! :)

De bussar som fortfarande var högerstyrda när det var högertrafik, hade de dörrar på båda sidorna av bussen då?
Jag kan inte svara för hela Sverige men just den här busstypen i Uppsala byggde man bort dörrarna från bussens vänstra sida och hade enbart på rätt sida.

//Simon