Uppsala 1970 mot 2010 - Många bilder

Startat av Ersa, 05 maj 2010, 15:14:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

När jag ser trådar som denna vill jag alltid jämföra med hur det ser ut idag. Så jag skaffade mig tillstånd från fotografen att visa hans bilder bredvid några som jag knäppt idag. Det är ju omöjligt att få det helt exakt, så man kan ju bara försöka så gott det går.


Uppsala busstation 1970.


Uppsala Busstation 2010.





Strandbokilen 1970.


Strandbokilen är breddad 2010, och avsaknaden av bron gör att vinkeln inte kan bli helt rätt.





Vaksalagatan där Torkelsgatan korsar 1970.


Samma plats 2010. Två av de tre trähusen till höger har fått vindsvåningar, och trädet till höger blev lite snett.





Stora torget 1970.


Inte lika snygga bussar år 2010.





Full fart uppför backen mot Carolina Rediviva 1970


Bilden jag blev mest missnöjd med. Skulle ställt mig längre bak och zoomat för att få det rätt.


Muk

Snyggt jobbat! Det är förvånansvärt mycket som ändå är sig likt. Hade du väntat en stund så hade du kunnat få visarna på Hemlins klocka på sista bilden i samma position som 1970.  ;)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2010, 15:14:47 PM

Strandbokilen 1970.


Strandbokilen är breddad 2010, och avsaknaden av bron gör att vinkeln inte kan bli helt rätt.

Otroligt att rondelltokiga uppsala har byggt bort en rondell. Kommer säkert komma tillbaka snart. :)

Ersa

Citat från: Muk skrivet 05 maj 2010, 16:54:56 PM
Snyggt jobbat! Det är förvånansvärt mycket som ändå är sig likt. Hade du väntat en stund så hade du kunnat få visarna på Hemlins klocka på sista bilden i samma position som 1970.  ;)

Och samtidigt få en buss på samma ställe? ;)

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2010, 15:14:47 PM
När jag ser trådar som denna vill jag alltid jämföra med hur det ser ut idag. Så jag skaffade mig tillstånd från fotografen att visa hans bilder bredvid några som jag knäppt idag. Det är ju omöjligt att få det helt exakt, så man kan ju bara försöka så gott det går.

Tjusigt värre! Jag är imponerad! Snyggt och snabbt jobbat!

Mr G

Suveränt Ersa! Jag är imponerad. Detta måste du ha planerat noga.
吉先生

Ersa

Man tackar! Jo, det var en del jobb med att klura ut vinklar, hålla sig undan för folk och samtidigt försöka fånga bussar på ungefär samma ställen. Men dagens projekt gav ju mig en anledning att få lite motion. Sen är det en hel del jobb med att beskära bilderna hemma på datorn för att få dem rätt lika.

Först nu ser jag att det är linje 6 som står på båda bilderna från Stora torget. Kul slump! :)

Ersa

Men jag har ju glömt en bild!


Dragarbrunnsgatan 1970


Inte heller nån vidare bra "kopia". Men dagens nya kameror har ju inte samma optik som de gamla, så hur man än gör blir det alltid lite "snett". Dessutom underlättar det ju inte att huset på höger sida gatan är "nytt" och därmed blockerar för mitt högra riktmärke.

Eventuellt stod jag för långt bak.

jocke

Grymt :)

På sista bilden tror jag du står för långt fram till o med. Ser ut som 7 pelare på första bilden och 6 på den sista. Om vi ser till vänster iaf.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Taunusch


MartinMartin

Citat från: jocke skrivet 06 maj 2010, 01:47:07 AM
Grymt :)

På sista bilden tror jag du står för långt fram till o med. Ser ut som 7 pelare på första bilden och 6 på den sista. Om vi ser till vänster iaf.

Nej, jag håller nog med Ersa att han står för långt bak, jämför avståndet till korsningen.


Mölle-Mats

Jättekul att beskåda dessa bilder och jämförelser förr-nu! Kom själv till Uppsala 1977 för att göra lumpen (S1 på Polacksbacken på den tiden), fortsatte med studier vid Universitetet efter muck och blev sedan kvar i stan till 1990.

Bilderna från 1970 känns nog väldigt nära hur stan såg ut även 1977, jag vill minnas att Strandbokilen fortfarande var "enkelfilig" ner under bron men däremot var nog rondellen borta redan då om jag minns rätt. Var en del i de krokarna i början av min Uppsala-sejour eftersom jag "slog" för en tjej som bodde strax bortom rondellen på vänster hand. Det gick någon liten parallellgata där inne i kvarteret som hon hade som sin adress).

Men det finns ju andra delar av stan (eller dess utkanter för att vara korrekt) där förändringarna är desto större! Var på ett återbesök i december förra året och kom då in mot stan på E4:an från Stockholms-hållet, höll knappt på att hitta in i stan för jag kände knappt igen mig alls ... Där ute vid E4:a så har ju förändringarna varit desto mer genomgripande sedan 1970, och även lite längre in närmre stan vid Kungsporten/Kungsgatans södra ände byggdes det ju en hel del i slutet av det glada 80-talet! 

jocke

Citat från: MartinMartin skrivet 06 maj 2010, 01:57:02 AM
Nej, jag håller nog med Ersa att han står för långt bak, jämför avståndet till korsningen.



Det är omöjligt, för på Ersa's bild är de 6 pelare, på den frå 1970 är de MINST 6 pelare, eventuellt 7. Så för långt bak är uteslutet.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 06 maj 2010, 15:41:55 PM
Det är omöjligt, för på Ersa's bild är de 6 pelare, på den frå 1970 är de MINST 6 pelare, eventuellt 7. Så för långt bak är uteslutet.

På många ställen hadlar det nog om att man måste ställa sig längre bak, och därefter zooma in för att få perspektiven att stämma. Nåväl, övning ger färdighet. :)

jocke

Citat från: Ersa skrivet 06 maj 2010, 16:35:14 PM
På många ställen hadlar det nog om att man måste ställa sig längre bak, och därefter zooma in för att få perspektiven att stämma. Nåväl, övning ger färdighet. :)

Det är mycket möjligt ja :) Jag ville bara påpeka att det nog, som vissa tror beror på att du står för långt bak :) För det gör du inte =)

Bildjämförelserna var iaf häftiga vart du än stod ;P
Jag förändrar era liv med detta inlägg