Censur på bussnack?

Startat av Otto, 25 mars 2010, 23:23:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Otto

I förra veckan fick jag ett datorhaveri som resulterade i inköp av en ny dator.
För att hitta tillbaka hit googlade jag "bssnack" och råkade klicka på denna länk.

(Länken borttagen/Otto)

Är det verkligen så illa på det här forumet. Kan nästan tro det.
Jag fick en "God Julhälsning" raderad för att nån tydligen inte hade humor.
Det är en sak om tråd flyttas till en anna rubrik som stämmer mer överens med innehållet.
Men skrivs det nått under "Ordet är fritt" då ska ordet vara fritt.
Kan Lars Wilks reta upp 2 miljarder muslimer genom att hävda den svenska yttrandefriheten
så ska yttrandefriheten gälla även på detta forum.


Björn Forslund

Det har inte raderats några julhälsningar. Möjligen flyttats till den speciella avdelning vi har för just detta.
Yttrandefrihet finns det inget som heter här. Forumet har en ansvarig utgivare som är skyldig att se till att inget olagligt förekommer. Det här är ett privat forum tillhörigt Svenska Omnibusföreningen, besökarna är välkomna så länge de respekterar de regler som gäller här.

Var snäll och förväxla inte Internet med ett klo**erplank, tack.

SimonB

Det är klart att han överdriver, men han är inte helt ute och cyklar. Det är han absolut inte.

Ulf Rådeström

#3
Citat från: SimonB skrivet 25 mars 2010, 23:33:16 PM
Det är klart att han överdriver, men han är inte helt ute och cyklar. Det är han absolut inte.

Jag försvarar Björns inlägg till fullo - respektera de regler som finns på forumet såväl i skrift som inriktning på inläggen.
Yttrandefriheten är inte ett dugg inskränkt här, men en massa blajj som inte hör till intresset eller allmän klagomur hör hemma på andra forum än det här...är väl inget konstigt att acceptera?

Utläggningar som "Otto" hänvisade till kommer från personer som ställt till det själva för sig genom att inte respektera det som gäller här, och sedan är bittra utan att förstå.

SimonB

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 mars 2010, 23:48:41 PM
Jag försvarar Björns inlägg till fullo - respektera de regler som finns på forumet såväl i skrift som inriktning på inläggen.
Yttrandefriheten är inte ett dugg inskränkt här, men en massa blajj som inte hör till intresset eller allmän klagomur hör hemma på andra forum än det här...är väl inget konstigt att acceptera?

Utläggningar som "Otto" hänvisade till kommer från personer som ställt till det själva för sig genom att inte respektera det som gäller här, och sedan är bittra utan att förstå.

Det är klart att man ska följa reglerna, men man måste också få ifrågasätta dem så länge man gör det på en seriös nivå. Gör man detta riskerar man dock att bli bannad, och man lär garanterat få sitt inlägg kvastat.

Ett skräckexempel är en person som lugnt och stillsamt kritiserade en moderator som gjorde ett onödigt och faktiskt rätt taskigt personpåhopp. Den personen är fortfarande bannad, efter några månader.

Ulf Rådeström

Läste inläggen på FB, och man fick sig ett gott skratt - en massa bitterfittor (ursäkta uttrycket) som ställt till bråk själva på forumet och inte verkar passa i något annat forum än ett som klagar på andra forum - är dom bättre själva - knappast :-)

Man blir inte utkastad om man beter sig normalt - inte en chans!
Jag menar - är man här för att snacka bussar och busstrafik eller dom ämnena som ingår i dom andra avdelningarna så - vad är problemet?
Är man inte det så kanske man själv ska fråga sig om inte FB-forumet är en bättre plats att hålla till på?

OBS! Jag är ingen moderator - men trött ibland på folk som inte klarar o acceptera vanlig hyfs

Ersa

Yttrandefrihet är en sak, men regler på ett forum som drivs av en särskild förening är en annan. Föreningen har vissa stadgar, som även gäller i deras forum. Dessutom är föreningen "ansvarig utgivare", och kan inte tillåta att vad som helst skrivs under deras domännamn. Vissa forum har oerhört högt i tak, medan andra är mer kontrollerade. Det står vem som helst fritt att starta egna forum med egna regler om reglerna på ett befintligt forum inte passar en. Postvagnen hade ju "avknoppningen" Svenskt Tågforum som svans förr, där det var lite högre i tak, så att säga... utan att överdriva.

Med 9590 inlägg här (ja, jag vet inte själv hur jag lyckats med denna siffra) antar jag att jag räknas som en av de med högst "postcounten", men ser mig inte själv som ett "stolpskott". Tvärtom förstår jag till stor del vad de menar. Inte främst från detta forum, men väl andra liknande trafikforum som jag nästan aldrig skriver i, pga extremt dåligt gensvar och diskussioner man aldrig släpps in i. Men mest tänker jag på det lite lätt diktatorstyrda Wikipedia som styrs med järnhand av ett fåtal redigerare som ser sig som utsända av gud själv. Nåde den som ändrar en artikel utan deras tillåtelse, även om du har rätt samt bifogar källor på det.

Peter Rost

Bussnack är det forum där det överlag är mycket god stämning, och bra kamratskap. Några av oss här har varit forumet troget i några år nu. Visst, en del meningskiljaktigheter förekommer emmellanåt. Förresten, är det inte tioårsjubileum för BS nästa år?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Otto skrivet 26 mars 2010, 00:38:49 AM
Under rubriken"Ordet är fritt" står det att det kan diskuteras sånt som inte har direkt med bussar ock busstrafik att göra.
Det var därför jag ställde frågan efter att jag råkade hamna fel när jag Googlade"Bussnack".

Björn Forslund skrev att "Yttrandefrihet finns det inget som heter här."
Ulf Rådeström skrev att"Yttrandefriheten är inte ett dugg inskränkt här."
Helt tydligt kan man ha helt olika uppfattning om samma sak i detta forum. Det är ju sånt som kan leda till intressanta diskussioner.


Jag är verkligen inte ute för att bråka.Jag läser på detta forum ett par gånger i veckan för att se om det är nått nytt intressant.
Efter att jag läst vad som stod på FB kom jag att tänka på YouTube-julhälsningen som blev raderad.Jag ska posta den nästa jul.
Enligt "Simon B" var jag inte helt ute och cyklade.

Vad busstrafik beträffar så har jag kört på SweBus/Nobina i snart 20 år.


MVH Otto


Det jag menar med "yttrandefrihet" är att det INTE är fritt fram att åberopa denna för att bete sig hur som helst här. Tyvärr tror många att "yttrandefrihet" innebär att man får skriva precis vad som helst var som helst.
Det Uffe menade var säkert att samma yttrandefrihet inte alls är inskränkt här, eftersom det i 99,9% av alla inlägg inte finns någon anledning att ingripa, eftersom de som gör inläggen trivs på Bussnack, och vill att stämningen ska vara fortsatt trevlig. De som inte gillar trevlig stämning och är ute efter att ställa till med bråk behöver inte delta här.

Ulf Rådeström

#9
Jovisst menade man det!
Bara för att det finns en del för Ordet är Fritt som väl från början var meningen att ha i gränslandet mellan bussintresset och annat för att göra en tydlighet i avdelningarna, så innebär det ju inte att man måste tolka "ordet är fritt" just som att man kan använda det som allmän plats att vräka ur sig vadsomhelst som man inte får eller bör göra på andra forum eller platser.

Jag menar politiska diskussioner, åsikter om ditt o datt eller forskning om jordbävningar och vulkanutbrott har ju oftast sina egna forum man kan hålla till och diskutera sånt på - så det blir ju lite av att det blir en blajj-avdelning som blir rätt onödig om det tar en sådan vändning.

Så det har ju inte med yttrandefrihet att göra ett enda dugg tycker jag....bara o använda sin yttrandefrihet rakt ut på dom forum som man vil diskutera sina åsikter på - det går alldeles utmärkt - och ger säkert ännu bättre svar på dom speciella åsikter, frågor eller uppfattningar än bara allmänt som jag uttryckte det "ointressant blajj-snackande"

Så fel har jag nog inte i den uppfattningen väl?

ps. min högst personliga åsikt är att ordet-är-fritt borde raderas som avdelning på forumet - eftersom allt som skrivs där lika gärna kan diskuteras på andra forum som hör dom olika åsikterna till - men det är min uppfattning det...
(men nu har man varit schysst och låtit en sådan här avdelning finnas till - och då kan man ju använda den med förstånd - inget fel i det väl?)

Ulf Rådeström

Citat från: Otto skrivet 26 mars 2010, 00:38:49 AM
Björn Forslund skrev att "Yttrandefrihet finns det inget som heter här."
Ulf Rådeström skrev att"Yttrandefriheten är inte ett dugg inskränkt här."
Helt tydligt kan man ha helt olika uppfattning om samma sak i detta forum. Det är ju sånt som kan leda till intressanta diskussioner.


Jag är verkligen inte ute för att bråka.Jag läser på detta forum ett par gånger i veckan för att se om det är nått nytt intressant.
Efter att jag läst vad som stod på FB kom jag att tänka på YouTube-julhälsningen som blev raderad.Jag ska posta den nästa jul.
Enligt "Simon B" var jag inte helt ute och cyklade.

Vad busstrafik beträffar så har jag kört på SweBus/Nobina i snart 20 år.


MVH Otto

Men alltså - du har skrivit tre inlägg få forumet hittills och det enda som blivit är början till ett bråk om yttrandefriheten.
Är det inte bättre och direkt koncentrera dig på det som är viktigt här - bussintresset? Du har ju jobbat med det i 20 år säger du ju - använd det här istället för o hålla på med sånt här blajj som inte lär ställa till annat än osämja...tycker du inte det själv?

Björn Forslund

Precis...och då ska du veta att den som startade tråden (vi vet mycket väl vem det är) på FB hade för vana att hårt och generaliserande kritisera just folk som sysslar med ditt yrke, "Otto", att köra buss.

Ulf Rådeström

Jo, de va lite intressant o läsa inläggen på FBs forum - "99% av alla som är på snacket skulle inte platsa på FB utan bli utkastade" - haha...jadu...då ser man ju vilken typ av folk och inlägg som blev kvar - och dom var ju väldigt målande när dom ser bussar kan jag ju dra slutsatsen av utan att gå in på detaljer

:)

Omnilasse

Jag har inte märkt att det skulle vara speciellt lågt i tak här - men kritik måste väl ändå vara konstruktiv för att vara meningsfull? Det handlar faktiskt också om kvalitén på ett forum. Om det bara består av "gnäll", skulle jag själv rätt fort tröttna på att läsa eller skriva. Kritik skall väl kunna leda till någonting om den ska vara meningsfull och berika forumet? Jag förstår allvarligt talat inte vad exempelvis kritik mot bussförare skulle kunna leda till för intressanta diskussioner. Det finns förstås intressanta saker att diskutera kring yrket - såsom status, utbildningskrav etc, men att skriva negativa tillmälen gentemot en enskild förare eller en yrkesgrupp hör kanske inte hemma i ett seriöst forum. Det är också så med humor att även om man själv tycker att det man skriver är jättekul är det inte säkert att andra gör det, eller ens förstår att det är på skämt. Därför krävs det lite större försiktighet på ett sådant här forum, än man kanske kan vara privat i fikarummet eller bland vänner.     

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2010, 06:47:44 AM
Om vi tänker på samma person... så stängdes han av efter ett antal varningar där han vägrade att följa enkla regler utan istället på annat håll gick till personangrepp mot både representanter för trafikutövare, trafikbeställare och moderatorer på forumet.
Detta ledde till att delar av en blogg raderades av tjänsteinnehavaren och att en polisanmälan är inlämnad mot personen ifråga.

Jag tror inte att någon tycker att vi behöver sådana individer här.

Då tänker vi absolut inte på samma person. Det här rörde sig om en bagatell där ett par personer uppförde sig lite illa. En tredje person gnällde lite på tonen som en moderator använde mot den första personen, och den tredje (som från början inte haft något med saken att göra) blev därmed bannad.