Huvudmeny

SAAB 99 på bild

Startat av Mölle-Mats, 20 mars 2010, 01:16:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mölle-Mats

Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 01:50:24 AM
Mölle Mats och Ersa
det är kul att läsa era inlägg om märket i fråga ...
Tack! Ja efter att ha haft in alles 73 SAAB:ar - vilket spänner över modellerna/årgångarna 96 -61 och upp till 900i -88 via även bl a en 9000 Turbo -85 - så finns det ju en och annan skröna att dra!  :)
Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 01:50:24 AM... på dessa modeller då membranet torkade och sprack ...
Förmodar att det är membranet i Wastegate-ventilen som åsyftas! Det sprack även på den 900 Turbo -80:a som jag tog över efter mina föräldrar i slutet av 80-talet, och då var den inte rolig att köra (dagens understatement)!!! Tur nog så sprack det under betydligt mindre dramatiska omständigheter under acceleration efter att jag passerat en korsning med stopplikt ...

Ersa

Citat från: Mölle-Mats skrivet 27 mars 2010, 14:55:42 PM
Tack! Ja efter att ha haft in alles 73 SAAB:ar - vilket spänner över modellerna/årgångarna 96 -61 och upp till 900i -88 via även bl a en 9000 Turbo -85 - så finns det ju en och annan skröna att dra!  :)

Jag ligger i lä med totalt tre st: En svart 95 V4 -75A, en svart 9000 2.0T -90 och dagens 9-5 2.0t -01. I min ungdom var jag inne på dåligheter och avverkade då tre st Volvo 240 innan jag skärpte till mig. 8)
Dock har ju fadern haft de tre bilar jag nämnde innan, och farfardern ett flertal 93:or och 96:or. Kombin ansågs fullständigt onödig enligt farfar, då han med lätthet tryckte in saker i "skuffen" på sin lilla sedan, efter att han fällt fram baksätet. En gång köpte han ett får eller nåt liknande litet djur i en träbur som precis gick in i skuffen. Det förvånade djurets huvud hamnade nästan mellan framstolarna och fick en första parkettresa hem till gården! ;D

groenis

Mölle-Mats
Från vilken årsmodell var det man ändrade den konstruktionen?

Kommer ihåg att tempgivaren gav en mycket intressant hantering vid framförandet av 900:an
en annan konstig grej var när det var populärt med stöldkasset till radion på 900:an vippa lite fel
och ofelbart så blev byte av fläktkontakten.

/Lennart

Simon A

Kan bara hålla med groenis om att det har vart kul att läsa Mölle- Mats och Ersas anekdoter om sina Saab:ar. Min far och farfar har några de med eftersom de haft 99:or och 900:or de med. Min far har hunnit avverka 2 eller 3 96:or också.

Det stämmer bra att jag har en 900i med den "nya fronten" som är något lägre, ljusblå eller babyblå om man så vill. Sedan med två dörrar. Så ingen ombyggd postbil i det här fallet :)

Var ute och körde idag och håller man sig till små slingriga vägar där man aldrig behöver köra fortare än 70 så befinner man sig ju i hennes rätta element, även inne i stan tycker jag hon känns helt rätt. På låga växlar och inte så höga farter är hon ju alldeles lagom pigg. Brukar lyckas dra ifrån både det ena och det andra vid när det slår om till grönt ;D Så förrutom lite reperationsfix som koppling, drivknut, hängande innertak och lite rostlagning så är jag fortfarande väldigt nöjd med mitt köp. Skulle vara soppaförbrukningen då som drar ner helhetsbetyget aningens ::)

//Simon

groenis

Simon A
Även om jag inte är SAAB fantast så det roligaste som finns är när man kan fixa smågrejer
själv och det gäller nog för alla bilmärken.

En kort historia till   EMS med gatlegal 225 hästarsmotor
Då det har rullat förbi en massa bilar för mig så fanns det en person som utmärkte sig lite mer än
alla de andra en snäll och timid figur som gärna ville men inte alltid kunde,
Kvällstid så samlades de flesta motorintresserade på stora grusplanen vid Norrtull och
diskuterade förgasarn vinkel jämtemot Pluto för att undvika Månens påverkan över nålen till bensinmätaren.

Denna kväll så var transportfordonet en 99 EMS med bikakefälgar! när denne timida vän dyker upp
och vill ha påskina sitt intresse över diverse rally Saabar och sin bristande kunskap om det samma
då flög den lede i mig så jag varvar upp denna bil runt 3000 rpm och pendlar med gasen när min timide vän nyfiket frågar vad jag har för motor?
Jag tittar på honom och säger till honom -säg inget till de andra men det här är en testbil det är den enda gatlegala EMS med 225 hästar i.
Den motorn hade han läst om och i ett par år så trodde han att det var så att jag satt med en sådan bil alla som har gasat lite med EMS:en kan intyga att det avgasljudet ger en rysning.

/Lennart

Mölle-Mats

Citat från: groenis skrivet 28 mars 2010, 01:28:18 AM
... Denna kväll så var transportfordonet en 99 EMS med bikakefälgar! när denne timida vän dyker upp
och vill ha påskina sitt intresse över diverse rally Saabar och sin bristande kunskap om det samma
då flög den lede i mig så jag varvar upp denna bil runt 3000 rpm och pendlar med gasen när min timide vän nyfiket frågar vad jag har för motor?
Jag tittar på honom och säger till honom -säg inget till de andra men det här är en testbil det är den enda gatlegala EMS med 225 hästar i ...
EMS med bikakefälgar ja! Jag hade en gång i världen en -76:ans EMS i Silver Crystal metallic (och norskt krom ...  :o) med svarvade bikakefälgar - de var hårdvaluta för de blev ju mycket lättare än originalet och bromsarna fick bättre kylning varför de bl a användes flitigt i rallysammanhang! I just mitt fall så var fälgarna snudd på värda mer än bilen ...




Men den här bilen hade en liten kul "feature". Givaren till kallstartventilen hade nog givit upp någon gång under åren, och en tidigare ägare hade "nödreparerat" genom att mata den med en elkabel som kontrollerades via en vippkontakt på instrumentbrädan - med andra ord en "binär (av/på var enda lägena) elektrisk choke"! Hade man riktigt bråttom så slog man helt enkelt upp vippan och fick lite fetare bränsle/luft-blandning och säkert några hästar till (nog inte så många som 225, men kanske 125 ...). Och bakomvarande trafik "gav sig", även om man kanske inte kunde köra ifrån dem rent prestandamässigt, p g a det svarta stinkande avgasmolnet som bredde ut sig bakom bilen!  8)

Mölle-Mats

Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 16:25:44 PM
Mölle-Mats
Från vilken årsmodell var det man ändrade den konstruktionen?

Kommer ihåg att tempgivaren gav en mycket intressant hantering vid framförandet av 900:an
en annan konstig grej var när det var populärt med stöldkasset till radion på 900:an vippa lite fel
och ofelbart så blev byte av fläktkontakten.
Tyvärr så vet jag inte när denn konstruktionen ändrades.

Ett litet senkommet tips kanske, men det fanns en mittkonsoll med plats för bilstereoapparat m m (t ex en mycket smart fackkonstuktion för förvaring av kassettband) som tillbehör (och möjligen var de också originalmonterade på lite dyrare varianter av senare årsmodeller av 900:an) - en sådan hade säkert kunnat spara dig en och annan fläktkontakt!  ;D

groenis

hej Mölle-Mats
den typen av konsoll såg jag i en 99:a som jag fick in,
Killen trodde han var stereofantast.
På åttiotalet så var det populärt med Pioneersystem i bilarna vilket gav problem
för oss som nasade bilar vanlig radio var värd 200:- kassetradio var värd 400:-.
killen skulle få 400:- för sitt komponentstystem jag var inte på plats när bilen kom
utan en i firman tog emot den.
När jag tittar till bilen så är det en Schweitserost hål överallt efter högtalare i hatthyllan var fyra stora hål,dörrarna var det sex stora hål och instrumentbrädan var perforerad av små hål efter lösa diskantelement.
Vi funderade på att sälja karossen till en rallyåkare när vi upptäckte att två förstärkningar var skadade efter hans framfart över att få in så många högtalare som möjligt.

Fläktkontakten lärde sig killarna på verkstan att byta de brukade tävla om vem som gjorde de snabbast,
Fläktkontakten hade ett läge som det gick att köra fullt på och det var i defrosterläget
det var många kunder som fick instruktion i att ta ut och sätta in radion men om olyckan var framme så visste de att byta den vid nästa service och att det fanns ett nödläge

/Lennart

Mölle-Mats

Citat från: groenis skrivet 03 april 2010, 02:13:38 AM
... När jag tittar till bilen så är det en Schweitserost hål överallt efter högtalare i hatthyllan var fyra stora hål,dörrarna var det sex stora hål och instrumentbrädan var perforerad av små hål efter lösa diskantelement.
Vi funderade på att sälja karossen till en rallyåkare när vi upptäckte att två förstärkningar var skadade efter hans framfart över att få in så många högtalare som möjligt...
Förstår precis vad du menar! Bytte in en Opel Rekord E sedan -79:a, som var en f d "ljudbil", en gång mot en -82:ans Caravan när jag "frilansade" som "bilnasare" - i den stod det en stump 2tum4 mellan bagagerumsgolvet och plåtkanten mellan bakrutan och bagageluckan i syfte att stötta upp karossen så att inte bakrutan skulle ramla ur ...  ::)

Mölle-Mats

Skåda dessa väldigt väl använda exemplar som jag snubblade över på Södermalm då jag besökte den Kungliga Hufvudstaden den gångna helgen:




En rejält häckig -72:ans 99 sedan i veronagrön Gn8.




Denna SAAB 90 var ju i lite bättre skick (med betoning på lite), men så är den ju också bara drygt hälften så gammal (tillverkades som 85 och 86 års modeller)

Mölle-Mats

Var ut på lite "skubb" i Ängelholm i eftermiddags, och titta vad jag snubblade över:





En 99 GL av den sista årsmodellen, alltså 1984 års modell (med ledning av den blekblå "Vattenfalls"-kulören, denna har jag vare sig namn eller färgkod på), i riktigt fint bruksskick! Härligt att skåda för ett gammalt SAAB-freak att inte alla överlevande 99:or är sunkburkar eller folkracevrak!

Peter C

Jag får väl bidra med en "upphottad" 99a som jag hittade i folkracearkivet.  ;)


Simon A

Mycket kul att se de tre fina Saab: arna :) Folkracebilar är jag inte så mycket för

//Simon

Simon A

Min babyblåa 900c: s drivknutar gav i stort sett upp igår när jag var på väg hem från Arlanda. Hade kännt av dem redan kvällen på vägen dit när den på E4: an helt plötsligt började vobbla och dra åt vänster i 110 km/h timmen :-\ Lät förjävligt (de lät väldigt illa innan men nu var det läskigt hur illa de lät) så på morgonen sen efter att ha jobbat hela natten smög jag på 255: an hem. Men i höjd med Sävja så kände jag att styrningen började bli bra konstig och precis efter Sävja så kände jag intentionen till att börja vobbla igen så jag körde av och ringde efter skjuts istället.

Tur i oturen så får min farfar veta av en kollega att en granne till min farfar i Rasbo velat bli av med en gammal 900 så jag fick till skänks en 85: as 900i, halvkombi, som jag var och hämtade med far och farfar nu på kvällningen. Den hade stått avställd i två år och startade på första försöket. Det är Saab det! 30 000 norrlands mil, klädsel i nyskick och ovanligt fräsh för att ha stått i två år. Gud stängde ett fönster men öppnade ett annat :)

//Simon

SimonB

Citat från: Simon A skrivet 09 juni 2010, 20:30:46 PM
Min babyblåa 900c: s drivknutar gav i stort sett upp igår när jag var på väg hem från Arlanda. Hade kännt av dem redan kvällen på vägen dit när den på E4: an helt plötsligt började vobbla och dra åt vänster i 110 km/h timmen :-\ Lät förjävligt (de lät väldigt illa innan men nu var det läskigt hur illa de lät) så på morgonen sen efter att ha jobbat hela natten smög jag på 255: an hem. Men i höjd med Sävja så kände jag att styrningen började bli bra konstig och precis efter Sävja så kände jag intentionen till att börja vobbla igen så jag körde av och ringde efter skjuts istället.

Tur i oturen så får min farfar veta av en kollega att en granne till min farfar i Rasbo velat bli av med en gammal 900 så jag fick till skänks en 85: as 900i, halvkombi, som jag var och hämtade med far och farfar nu på kvällningen. Den hade stått avställd i två år och startade på första försöket. Det är Saab det! 30 000 norrlands mil, klädsel i nyskick och ovanligt fräsh för att ha stått i två år. Gud stängde ett fönster men öppnade ett annat :)

//Simon

Gött! :)
Antar att insprutningsmotorn går bra mycket piggare än förgasarmotorn dessutom?