Farväl till kontrollmärke på regkyltarna (långt inlägg)

Startat av Niklas Bygdestam, 01 januari 2010, 20:39:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Gott nytt år!

Jag vet inte hur många som tänkt på att från och med idag har vi slutat med kontrollmärke på våra fordon. Över en natt blev plötsligt alla kontrollmärken på fordonen plötsligt ogiltiga och inga nya kommer att längre klistras på. Fast ännu syns det inte för fordonen rullar ännu så länge omkring med dessa. Fast någon motståndare har kanske redan vid tolvslaget firat nyåret med att gå ut till sin bil och skrapa bort det förhatliga kontrollmärket rent symboliskt. Jag tror inte att detta är något som många saknar dessa dekaler trots att en epok nu faktiskt har gått i graven :D

Klicka på länken nedan. Där finns möjlighet att se två filmer från svenska myndigheter om kontrollmärken. Ta framför allt när ni kommer in på sidan och klicka fram den lite nyare filmen från tidigt 1980-tal. Den visar verkligen svenska myndigheters syn på sådana här företeelser. Tänk bara att göra en så pass lång film om den förhatliga lilla dekalen :D

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Kontrollmarke/TV-inslag-om-kontrollmarkets-lansering-fran-1973-och-en-film-om-kontrollmarket-fran-80-talet/

Jag har aldrig upplevt någon annan tidsepok i Sverige än den vi levt i med dessa små dekaler på regskyltarna. Det var före min tid som detta tillkom i Sverige. Men däremot minns jag redan i min spädaste barndom att jag reagerade på dekalerna. Redan i min barndom lade jag märke till att utländska bilar inte hade dessa dekaler utan brukade ha rena skyltar. Det hände redan då att jag åkte till andra länder och där tyckte jag att skyltarna såg bättre ut utan dekaler. Det enda land på den tiden som jag såg brukade ha dekaler på skyltarna förutom Sverige var Tyskland. Redan tidigt lade jag märke till de tyska små runda dekaler som satt istället för den rektangulära svenska. Andra länder brukade sakna dekalerna helt. Redan då undrade jag varför man i Sverige behövde dessa medan man i andra länder klarade sig utan. Att några länder kunde sätta upp dekaler i någon ruta istället för på regskylten tänkte jag inte på. Men än idag tycker jag faktiskt att det ser bättre ut att sätta upp en dekal  på en ruta mot att ha det på regskylten. Troligen tyckte svenska myndigheter i början på 1970-talet att fördelen med märke på skylten var att ett kvitto visade att det hörde ihop med skylten. Men skulle dekalerna suttit på rutan hade det istället försvårat falskskyltning. Och troligen tog man inte intryck från andra länder på den tiden. Att ta efter Tyskland med två runda dekaler var väl för "kontinentalt" för 1970-talets Sverige ::)

Under 1990-talet kom faktiskt plötsligt en trend i Europa med att införa kontrollmärken på regskyltarna. Främst var det i det forna östblocket som det infördes mer och mer. Staterna var omvandlade och i vissa fall nybildade stater efter att länder delats. Då tog de fram nya regskyltar som hade ett västligare utseende och när de tog intryck från västvärlden infördes i vissa fall även kontrollmärken. Men den svenska modellen gjorde ingen större succé där. Istället var det den tyska varianten med två runda dekaler som stod förebild för de flesta andra länder. I t ex Tjeckien infördes två sexkantiga märken men helhetsintrycket är ändå att de mer påminner de runda tyska än det ensamma rektangulära svenska. Ungern satte dit ett runt och ett sexkantigt men även deras liknade Tyskland. Men några härmade faktiskt Sverige på den tiden och vilka länder det var kanske inte är oväntat. Det var Norge, Estland och Island. Från svenskt håll såg man knappast i början på 1970-talet dessa kontrollmärken som någon speciellt "nordisk" detalj. Bara svenskt på den tiden. Men ibland har just svenska lite "fyrkantiga" principer i efterhand fått en "nordisk" prägel då nordiska länder härmat svenskarna i dessa. Kontrollmärken av svenskt snitt blev med tiden ett av dessa exempel. Fast anmärkningsvärt är att de andra länderna som härmade Sverige gjorde detta närmare 20 år efter Sverige. I Norge var man lite snåla. Deras regskyltar var inte anpassade efter kontrollmärken. De hade egentligen ingen plats alls. Men kontrollmärken ville de plötsligt ha och utan att byta själva skyltarna. De gamla norska skyltarna hade faktiskt varit betydligt lämpligare att ha ett eller ett par små runda kontrollmärken av tyskt snitt istället. Det hade fått bättre plats på deras skyltar. Men kanske var det för tyskt och kanske för "kontinentalt" för norrmännen. Det skulle väl vara "nordiskt" och då härmade man istället "söte bror" dvs Sverige. Men för att få plats med kontrollmärken fick de göras extra smala. Trots sin smala form fick det knappt plats ändå på deras regskyltar. Senare norska regskyltar blev anpassade för nyheten. Trots sin smala form påminner de i stilen om de svenska. Lika fyrkantiga och samma färgskalor som i Sverige

Island hade de härmat Sverige i stilen med rektangulära kontrollmärken av svenskt snitt, fast färgskalorna avviker faktiskt rätt mycket.

Estland då. Är det nordiskt land eller inte? Avgör själva säger jag här. Men när landet separerade från Sovjet och blev självständigt så identifierade de sig väldigt gärna som det. Och ibland har vi också i Sverige sett dem som det. När de skulle ta fram ett nytt skyltsystem tog de intryck från Sverige men vände på det lite och lät siffrorna komma före bokstäverna. Att ta efter Sverige med kontrollmärken kanske var naturligt där. Men Estland har faktiskt för några år sedan tagit bort kontrollmärkena precis som vi nu gör i Sverige

För ett par år sedan var vi några som stod och jämförde regskyltarna från ett par andra länder med de svenska. Bland annat var det en bil med slovakiska regskyltar som jämfördes med de svenska. Jag konstaterade att de slovakiska såg snyggare ut med en vapensköld istället för våra fula kontrollmärken. Svaret jag fick av de andra var att det snarare var slovakerna som var konstiga att inte ha kontrollmärken på regskyltarna. När jag nämnde om att kanske ta bort kontrollmärken i Sverige så tittade de på mig som om jag sa något konstigt. Troligen tänkte de som de flesta svenskar tänkte på den tiden, att det var otänkbart med regskyltar utan kontrollmärken

Det roliga är att sedan EU-skyltar införts i Sverige så ser moderna svenska regskyltar väldigt kontinentala ut, trots det gamla kontrollmärket :D

Älskat eller hatat, jag tror hatat av fler än älskat, men nu är det slut med kontrollmärken på svenska regskyltar. Vi kommer vänja oss vid att se skyltar utan kontrollmärken, fast de gamla kontrollmärkena kommer sitta kvar på flera skyltar.

Vila i frid! Fast du saknas inte av många tror jag ;D

Gott Nytt År! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Uffe D

Det är inte bara "skattekvittot" som försvann nu vid årsskiftet, även yrkestrafikmärket har gått i graven, och vips så sparade man 90 kr.

Björn Lövdahl

Citat från: Uffe D skrivet 01 januari 2010, 21:51:55 PM
Det är inte bara "skattekvittot" som försvann nu vid årsskiftet, även yrkestrafikmärket har gått i graven, och vips så sparade man 90 kr.

Nu blir du rik ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

scaniaolsson

Jag har en ny blå "3:a" liggande till firmabilen som jag ännu inte fått på.
Då skulle jag i princip inte behöva klistra dit den heller om jag tolkar detta rätt.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Uffe D


Björn Lövdahl

Citat från: Uffe D skrivet 01 januari 2010, 22:36:55 PM
Inte direkt eftersom fordonsskatten höjdes med drygt 600 spänn från årsskiftet :-[

WTF.......
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niklas Bygdestam

Citat från: scaniaolsson skrivet 01 januari 2010, 22:15:42 PM
Jag har en ny blå "3:a" liggande till firmabilen som jag ännu inte fått på.
Då skulle jag i princip inte behöva klistra dit den heller om jag tolkar detta rätt.

Scaniaolsson

Dekalen är ogiltig numera så därför är det ingen idé att klistra dit den. Bara onödigt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 januari 2010, 23:57:34 PM
Dekalen är ogiltig numera så därför är det ingen idé att klistra dit den. Bara onödigt :)

Har några liggande som jag aldrig brytt mig om att sätta upp. Kanske något att spara som samlarobjekt?
Frågan är vad man ska göra med de som sitter på skyltarna? De bleknar rätt snabbt o blir fula. Likaså brukar det vara svårt att få skylten snygg om märken suttit på den, och om det dessutom finns repor efter tidigare skrap.

Taunusch

Bytte regskylten bak på privatbilen innan jag åkte till jobbet. Väl där pillade jag bort yrkestrafikmärke och hållare på tjänstebilen!  :P

Tyvärr beställde jag en bakre regskylt. Skulle ha valt en främre för att slippa inbuktningen för där kontrollmärke skulle ha suttit....

Björn Ax

Tja. Tycker det ser fulare ut med ett mellanrum istället för ett kontrollmärke iaf.

Jag tillhör nog dom som inte bryr mig om vi har det eller inte. Det är ju inte direkt mycket jobb att sätta dit det 1 gång per år.

Sen blir det ju inte lika lätt för polisen att upptäcka om en bil kör olovligt utan betald skatt heller.

Men som sagt för mig spelar det inte så stor roll. Jag kunde gärna ha fortsatt sätta dit märket 1 gång per år.

Björn Lövdahl

Citat från: Björn Ax skrivet 02 januari 2010, 11:47:42 AM
Tja. Tycker det ser fulare ut med ett mellanrum istället för ett kontrollmärke iaf.

Jag tillhör nog dom som inte bryr mig om vi har det eller inte. Det är ju inte direkt mycket jobb att sätta dit det 1 gång per år.

Sen blir det ju inte lika lätt för polisen att upptäcka om en bil kör olovligt utan betald skatt heller.

Men som sagt för mig spelar det inte så stor roll. Jag kunde gärna ha fortsatt sätta dit märket 1 gång per år.

En annan får(fick) sätta dit de 4ggr/år. Inte jobbigt men smidigare att inte behöva göra det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico


Citat från: Björn Ax skrivet 02 januari 2010, 11:47:42 AM
Tja. Tycker det ser fulare ut med ett mellanrum istället för ett kontrollmärke iaf.

Jag tillhör nog dom som inte bryr mig om vi har det eller inte. Det är ju inte direkt mycket jobb att sätta dit det 1 gång per år.

Sen blir det ju inte lika lätt för polisen att upptäcka om en bil kör olovligt utan betald skatt heller.

Men som sagt för mig spelar det inte så stor roll. Jag kunde gärna ha fortsatt sätta dit märket 1 gång per år.

Instämmer till största delen med ovanstående talare för med en dekalskrapa en motsvarande så får man oftast bort det mesta rakt av. I synnerhet om man har en av de där bra laminerade och helt släta skyltarna i förra versionen.  I övrigt tror jag att de allra flesta inte bryr sig så mycket alls om märkets vara eller icke vara då det hela är en såpass begränsad sak!




Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 januari 2010, 20:39:11 PMAtt några länder kunde sätta upp dekaler i någon ruta istället för på regskylten tänkte jag inte på. Men än idag tycker jag faktiskt att det ser bättre ut att sätta upp en dekal  på en ruta mot att ha det på regskylten.

Skylten i sig är nog den bättre platsen då det dels är lättare för polis m.fl. att tydligt se den där och sedan så är det knappast bra med massa dekaler på insidan av vindrutan som ytterligare inskränker delar av de i många fall ganska små (pga av breda a-stolpar mm.) siktfälten. Ibland ser man ju riktiga skräckexempel där det sitter en mängd dekaler som handlar om parkering, gratisätande, bärgning, stöldskydd etc. i kanterna på vindrutorna och där föraren i princip sitter och försöker att se emellan eller vid sidan om allt krafs.


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 januari 2010, 20:39:11 PMUnder 1990-talet kom faktiskt plötsligt en trend i Europa med att införa kontrollmärken på regskyltarna. Främst var det i det forna östblocket som det infördes mer och mer. Staterna var omvandlade och i vissa fall nybildade stater efter att länder delats. Då tog de fram nya regskyltar som hade ett västligare utseende och när de tog intryck från västvärlden infördes i vissa fall även kontrollmärken.

Nja, trenden hade inte så mycket med västligt utseende i sig att göra som att de östliga polisstyrkorna och motsvarande trafikövervakare inte hade samma kontrollmöjligheter som sina kollegor i väst. Gör inte tankefelet att du utgår från att allt fungerar som hemma utan tänk istället lite bredare. Utomlands är t.ex. centrala bilregister inte sällan aningen ovanliga och man har även ofta registreringar som sköts om via stad, kommun, provins osv. Att då t.ex via en knastrig polisradio (vadå fordonsmonterad PC) få iväg en förfrågan till ett lokalkontor för att försöka att ta reda på ifall ett fordon från en helt annan stad/provins var skattat eller inte var/är inte så lätt och då blir det nog smidigare med märken där man direkt kan avgöra detta på plats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: Stefan skrivet 02 januari 2010, 00:04:03 AM
Bytte regskylten bak på privatbilen innan jag åkte till jobbet. Väl där pillade jag bort yrkestrafikmärke och hållare på tjänstebilen!  :P

Tyvärr beställde jag en bakre regskylt. Skulle ha valt en främre för att slippa inbuktningen för där kontrollmärke skulle ha suttit....

På min bil är det "inbuktningar" både fram och bak. Finns väl ingen plåt som endast får sitta fram resp. bak?


Ersa

Citat från: Stefan skrivet 02 januari 2010, 00:04:03 AM
Tyvärr beställde jag en bakre regskylt. Skulle ha valt en främre för att slippa inbuktningen för där kontrollmärke skulle ha suttit....

Citat från: Fredde_J skrivet 02 januari 2010, 17:54:51 PM
På min bil är det "inbuktningar" både fram och bak. Finns väl ingen plåt som endast får sitta fram resp. bak?

Via Vägverket kan du beställa en främre, en bakre eller två skyltar. Men det är ingen som helst skillnad mellan dem, för beställer du två finns det ju inget som berättar vilken av dem du ska ha fram respektive bak. Det är mycket riktigt "inbuktningar" på alla skyltar, så jag gissar att frågan om främre eller bakre endast är till för onödig statistik.