Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87

Startat av lgrfbs, 16 oktober 2009, 15:52:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Det beror på vilken årsmodell du bygger.
Men eftersom Megaliner troligen inte hade Xenon så blir det nog isåfall varmvit,
Det kan finnas någon ombyggd i Tyskland,
Men om du ska bygga slaviskt med Norrlandskustens vagn som förebild så ska det vara varmvit

/Lennart

lgrfbs

Okej, återkommer med bilder när det finns något att visa.

Nico


En mycket trevlig tråd som dock har mera med modeller och modellbygge att göra. Då vi försöker att hålla isär modeller och verkliga fordon så knoppas dock detta därför av till en egen tråd.

Ursprungstråden, som även den i sin tur var en avknoppning, återfinns på följande länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28911.0
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

UglyJazz

Megalinern fanns både i utförande med två styrande axlar (endast framaxlarna) och i utförande där tre axlar styr (dom två i fram och den sista). Om den var privatimporterad eller inte vill jag minnas var avgörande.
Tanken var ju att bussen skulle klara att svänga runt inom givna diametermått a la EU eller EG som det var på den tiden.

Den som svänger på tre axlar snor runt gathörn mycket tightare än den andra främst beroende på att boggien i bak stretar emot å det grövsta vid kurvtagning. Styrningen på Neoplans löpaxlar spärras vid omkring fyrtio km/h och ger då bättre högfartsegenskaper.

Den andra axeln måste svänga mycket tvärare än den första, och detta beror på att kurvradien, som ska mätas från vridpunkten vid drivaxeln (den tredje) inte är lika stor. Man skulle kunna säga att cirkeln den första axeln gör är bra mycket större i diameter än den cirkel som blir från axel 2.

Vill minnas att det heter Ackermann-styrning eller något i den stilen.

Det är nog inte det lättaste att bygga i modellskala men jag gillar ditt projekt och ser fram emot mer bilder och text från dig...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

saurer

Nja
Jag har svårt att tänka mig att styrningen på sista axel var "option" däremot var styrning på drivaxeln option
I när Megalinern kom i Tyskland hade de krav på vändradie och för att klara den med den långa Megalinern så fanns ett system att vrida drivaxeln lite grand för att få en snävare vändradie

Björn Forslund

Jag har modellen själv, i originalutförande.
Men hur farao får du plats med allt, och bara att tänka tanken att inreda muggen också!

Hur länge håller ackarna i Fallersystemet? Har varit sugen länge på lite bussar som rör sig själva på tågbanan.

lgrfbs

#21
Björn Forslund:
Om vi tar denna som exempel(Som jag nyss kollat på hos en kompis):
Faller Timmerbil Art# 161577
Så har den en standard laddtid på 7 timmar vilket ger 4 timmars körtid, nu vet jag inte mAh på dessa batterier då de var omärkta eller så såg jag helt enkelt inte texten på dem, hur som kommer min buss att gå med 2st Lipo 180mAh så 360mAh som ska gå till dekoder, lysdioder och motor.
Om jag får bussen att gå 1-2 timmar är jag hel nöjd.
Ska du testa FCS så se till att köra med digital dekoder, om inte för att det är roligt att tända lampor utan för ett bättre styrsytem för fordonets start/stopp Faller använder en reed kontakt så det tar stopp på direkten medans dekodern saktar in snyggt vid stopp.

UglyJazz:
Kommer troligen inte inte att ha svängande sista axel för att det tar utrymme från motor & batterierna, men det är klart att det går att räkna på det.

Hmmm, då får jag ta fram ritblocket och se var jag bör ha navet på styrarmen.

Edit: Fixade en lång länk.

lgrfbs

kunnde inte låta er missa detta:
Forum inlägget:
http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=520
Direkt till videon:
http://www.feuerwehr-mikromodellbau.de/Modelle/Audi-A6/DC06Audi.wmv
i jämförelse med mitt bygge är det rena lyxen jag har i bussen.

lgrfbs

Har nu fått tag i några lysdioders så det kan kanse bli lite foton på några tester snart.

lgrfbs

Liten uppdaterning:
Styrarmen: Ligger en bit ner i tillverkingslistan hos den lokala plåtskärnings verkstan.
Drivpacket: Väntar på att min ekonomin ska bli bättre så att jag kan köpa allt på samma order.
DCCar dekodern: Den är ju GRYMT dyr 800Kr typ, det betalar jag bara inte då den gör SAMMA AVKODNING som en lokdekoder, så
jag startade upp mikroPascal och satt mig ner för att börja koda program för en egen DCCar-dekoder.
Varmvita LEDs: Vet att de kostar 1.95 ink moms men, väntar på svar om röda LEDs i samma kapselformat från försäljaren angående dem.

Där har ni läget, det snurrar _sakta_ framåt.

Angående mitt förra inlägg så kommer det bilder, när lysdioden kan stå själv och lysa, har bara testa med testsladdar och kan inte fota samtidigt då, kan prova med sjävutlösaren på kamern.

lgrfbs

lgrfbs

Nu har lödpennan pajat, så jag får återkomma i Jan. med uppdaterningar, har fått kontakt med en kille som har gjort en O.S. funktions dekoder för tåg som vi (han & jag) ska anpassa till DC-Car dekoder vilket kommer att bli en biligare DC-Car dekoder, hoppas bara att det del projektet går i lås.

Jod Jul & Gott Nytt år.

Björn Forslund

Lycka till med knåpgörat!
Blir spännande att se slutresultatet.

/Björn

lgrfbs

Tänkte bara visa de nya magnetarmen som blev klar idag:

Tyvärr så har enkonomin dykt för mig så detta kommer att fortskrida mycket långsamt nu, dock har jag  en del pyssel kvar innan motor med tillbehör ska in. Det hade varit roligare att ha de delarna redan, det är bara att låta det ta den tid som krävs.

lgrfbs

Med det jag har fått veta genom detta forum ska bakre fram axel styras ut mindre än den främre så jag tog till penna och papper, här gör bussen en 140mm radie.
Tror ni detta kommer att fungera?


Här har jag ritat in centrum skruven för styrarmen på den bakre framvagnen, de streckade linjerna är var jag kommer att böja styrarmen så att den når vägen. Magneten kommer att monteras på samma sida som styrarmen stöder mot bitsen & det streckade linjen längst till vänster är en uppböjning för att styrarmen inte ska fastna i järnvägsrälsen om den behöver över rälsen.


Björn Forslund

Det verkar bli spännande att se vilka vägegenskaper detta fordon kommer att få...