Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87

Startat av lgrfbs, 16 oktober 2009, 15:52:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lgrfbs

Hej på er
Kan någon visa eller tala om hur framvagnen på denna buss är byggd, håller på att väcka till liv i
en likande buss men i skala 1:87 och behöver veta om det skiljer mellan fram & bakre framvags uppsättning när man svänger & i så fall hur, någon som vet?

lgrfbs

eftersom en textförklarning/fråga kan tolkas medan en bild ger en bättre uppfatning ibland, så provar jag med två bilder för att försöka visa vad jag frågar om:

Denna bild visa de båda framvagnarna lite i sär flyttade för att visa att båda har styrarm med magnet.


Så här har jag tänkt att montera hjulen i bussen.

fler bilder

Detta kommer att fungera så att den fremre framaxels magnet på styrarmen (det går en dåld tråd i modellvägen & bussen har egen motor samt batteri) kommer att börja svänga lite när bussen kommer till en kurva och den bakre svänger lite senare, blir detta rätt eller bör jag bygga på något annat sätt för att få styrningen bra?

Den sista axeln på bussen, alltså bare bakaxeln är den styrbar på orginal bussen?
Finns det någon bra bild på insidan av orginal bussen, har redan börjat let lämpligt matial för gardinerna som jag såg på de fina bildena som redan visats.

håller tummarna på att det finns någon här som vet lite mer.

groenis

hej
om du tittar på bilden med MasExpressen så ser du att sista axeln styr med
Jag tror att om du googlar på Neoplan Oldtimers så kanske du kan få fram eventuella mått
och ritningar på dessa vagnar.
Om du söker efter Marcels bilder, här kan kanske Niclas hjälpa dig så tror jag att du kan få sidovyer
och där räkna ut måtten på framaxlarna .
du kan även hitta udda fåglar på Brasilien byggda Scanior med dubbla axlar fram (Marco Polo)
eller en Brasse byggd Volkswagen turistare

/Lennart
Som väntar på att få se den här modellen när den blir färdig

lgrfbs

Vill bara klargöra att det är en färdig modell som ser ut som den Esbjörn har som avartar och att den håller på att byggs om till Faller Car System fordon.
Förlåt att jag var lite otydlig på denna punkt.

Tack för hjälpen hittils.

lgrfbs

Finns det någon som råkar ha ett foto på stol och bord som är bakom främre hjulhuset?
Hur var inner belysningen ornad på dessa gick det att ha läsbelysning över stolarna?

lgrfbs

Fortsätter  min monolog med att tala om att gardinerna i fönstren nästan är klart.
Hoppas på svar om innerbelysningen som jag frågade om i förra inlägget.

groenis

Skall du ha ett fåtal läslampor eller ska du ha alla till lysa?
det bästa tipset är nog att dra tunna glasfibertrådar till en blåvit LED som troligen kan sätta in
i bagagerummet om motorn inte tar för stor plats.
Ps klurar fortfarande på hur du ska lösa styrningen på framaxlarna Ds

/Lennart
som själv kör N skala

lgrfbs

Jag ville bara att belysningen ska vara som om man såg bussen på en vardag kväll/natt, jag vet inte hur  det såg ut med gångbelysning & läslampor. Det finns plats i taket för ytmonterade LEDs för gång belysningen & läslampor kan fixas genom en SMD LED i stolen med fiber upp till ljus punkten.
Framvagnen kommer att se ut så här: (Har inget bra foto ännu)

--- ---
/:   :\
::   ::
::   ::
\:   :/
--- ---

de båda framvagnarna kommer att sitta rygg i rygg och ha en gemensam styrarm.

groenis

När det gäller läslampor så brukar alla aldrig vara tända utan det är spridda ljuspunkter
enda gången som alla lyser är vid lastning och lossning

Takbelysning är det likadant med alla lyser när man lastar kvällstid så är det gröna obs svaga punkter som lyser,även nere vid golvet finns det svagt gröna lampor

lycka till
/Lennart

lgrfbs

Så här ser det ut just för tillfället:

Går och väntar på att sytarmen som en lokal firma ska fixa åt mig ska bli klar & att jag ska ha pengar nog att handla driv packet.
Kretskorte har fått agera temporär testbänk för styrningen samt så ser ni några gardiner.

groenis under färd så är det bara ledbelysningen(grönt svagt ljus) i gången och trappen som är på samt att innerbelysningen endast är på när bussen har kommit till en terminal eller ett länger uppehåll för att ta ut skidor och likande, rätt uppfattat?

groenis

Jajamensan,Skulle man ha full innerbelysning tänd så blir framrutan som en svag innerspegel
samt att du skulle bli bländad av dig själv därför den svagt gröna innerbelysningen

Ska bli kul att få se ditt projekt när det blir färdigt
kommer inspirationen från MIWULA eller

/Lennart

lgrfbs

Kan inte svara helt "Ja" på din fråg då jag redan innan jag fick se MIWULA dock via bilder, så hade jag kännsla för diteljer redan på min första mj satt det små glödlampor i varje rum i husen (2 hus) och höll på med port styrning till ett lokstall.
Var detta kommer ifrån vet jag inte riktigt ... DNA kanske? ;)

Fick dekal papper idag så, när färglasern mår bra igen kommer jag att skriva ut lite dekaler till stolarna, toalleten hade gardiner för fönstret vilket underlätter behöver ju inte tapetsera i ett rum som man omöjligen kan se  ;D

Är stålkastarna av typen "Normalt ljus" eller "Blått ljus"?
Så jag kan välja rätt LED till dem.

Ersa

Citat från: lgrfbs skrivet 03 november 2009, 02:03:59 AM
Så här ser det ut just för tillfället:


Vilket imponerande arbete! :)
Ser fram mot mörkerbilder tagna med stativ och lång slutartid.

Citat från: lgrfbs skrivet 03 november 2009, 02:03:59 AM
Är stålkastarna av typen "Normalt ljus" eller "Blått ljus"?
Så jag kan välja rätt LED till dem.

Borde vara normalt varmvitt sken från dem, för inte fanns det xenonlampor när dessa levererades?

lgrfbs

Tack för berömmet, men tänk på att jag utgår från en redan befintlig modell som finns att köpa.
Vill inte missleda någon genom att de antar att jag byggt ALLT själv, utan det är frågan om anpassning och modifiering av olika delar för att göra en häftig helhet.

Som sagt tack för berömmet.

Ersa

Citat från: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 01:47:11 AM
Tack för berömmet, men tänk på att jag utgår från en redan befintlig modell som finns att köpa.
Vill inte missleda någon genom att de antar att jag byggt ALLT själv, utan det är frågan om anpassning och modifiering av olika delar för att göra en häftig helhet.

Som sagt tack för berömmet.

Att dra in el och belysning är nog skäl för beröm. Härligt nu för tiden när man har dioder att laborera med istället för små glödlampor.