Huvudmeny

SV: Rosengård

Startat av bjalle, 18 oktober 2009, 20:46:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Trevliga bilder.
Själv hade inte vågat va ute i det området

RoTe

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 oktober 2009, 20:46:21 PM
Trevliga bilder.
Själv hade inte vågat va ute i det området

Speciellt inte med en Canon EOS 40D...

Möllers

själv vågar jag inte åka till rosengård.

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 oktober 2009, 20:46:21 PM
Trevliga bilder.
Själv hade inte vågat va ute i det området

Vaddå? Tror du på allt som medierna blåser upp? Och tror du att du går osäker mitt i Rosengårds centrum mitt på ljusa dagen? ???

Cyklisten

Så länge man håller sig till huvudgatorna och inte går runt mellan höghusen vid Von Roséns väg så funkar det helt ok. Har besökt området flera gånger när det vad dags för arbetsmöte på Sodexo eller när jag skulle handla på City Gross och har aldrig råkat ut för några otrevligheter. Men jag har å andra sidan en 15-års lång erfarenhet från min stadsdel i Warszawa och där var det mycket värre när man hade med sig "värdesaker" såsom cykel, armbandsur, även småpengar. Mobiler och digitalkameror var inte så pass vanliga under 90-talet  ;)

blubb

Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 oktober 2009, 21:08:41 PM
själv vågar jag inte åka till rosengård.

Men du vågar gå ut i LA? LA är f*n ta mej långt värre än Rosengård.

Simon Bertilsson

Citat från: blubb skrivet 18 oktober 2009, 21:20:41 PM
Men du vågar gå ut i LA? LA är f*n ta mej långt värre än Rosengård.

Hehe, ligger något i det.

Niklas Bygdestam

I Uppsala har vi Gottsunda. Det är ett område med samma sorts hus och samma rykte som Rosengård. Trots detta vågade vi på SSS köra med en fin veteranbuss i linjetrafik i Gottsunda under Kulturnatten för en månad sedan, och till och med när det blev mörkt. Jag lovar att ingenting negativt hände. Gottsundaborna blev istället bara glada över att få åka i en trevlig veteranbuss istället för en vanlig buss. Dessutom blev resan gratis för passagerarna i veteranbussen och det gjorde passagerarna ännu gladare. Jag skulle våga göra precis samma sak även i Rosengård :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Cyklisten skrivet 18 oktober 2009, 21:17:29 PM
Så länge man håller sig till huvudgatorna och inte går runt mellan höghusen vid Von Roséns väg så funkar det helt ok. Har besökt området flera gånger när det vad dags för arbetsmöte på Sodexo eller när jag skulle handla på City Gross och har aldrig råkat ut för några otrevligheter. Men jag har å andra sidan en 15-års lång erfarenhet från min stadsdel i Warszawa och där var det mycket värre när man hade med sig "värdesaker" såsom cykel, armbandsur, även småpengar. Mobiler och digitalkameror var inte så pass vanliga under 90-talet  ;)

Å andra sidan är det väl inte så att de lokala förmågorna väljer att råna just i Rosengård. Dels är det väl inte helt osannolikt att utdelningen blir dålig och sedan är väl risken avsevärt större att någon ska känna igen gärningsmannen. Dessutom har det väl lugnat ner sig där nu i och med polisen förstärkning.

Om jag hade en bil som jag var rädd om skulle jag dock undvika nattparkering i Rosengård.

Cyklisten

Det är ofta en liten grupp som står för det mesta av förstörelse, dessa personer blir nog bara stimulerade av att få se artiklar som handlar om deras "verk" och att stadsdelens rykte sjunker. Det bor säker en massa schyssta människor även i Rosengård, de är emot allt våld som sker och skulle gärna se Rosengård som inte är så etniskt (eller snarare politiskt) avskild från andra stadsdelar.
Invandrare bor överallt, i Limhamn, i Gamla Väster, i Västra Hamnen tom. Och jag tror inte att det är farligare att vistas i Rosengård mitt i natten än att vara i Centrum när nattklubbarna stänger.

Staffan Sävenfjord

Denna tråd har brutits ut från denna http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29052.0 på trådskaparens begäran.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Gå inte på alla dumheter ni hör i tv och läser i tidningarna. En av mina bästa vänner bor på Ramels väg (ja, hans hus är i bild varje gång det rapporteras från Rosengård) och varken han eller hans sambo har någonsin haft orsak att vara rädd för något. (Uppgiven, frustrerad, arg? Visst. Men rädd? Icke.) Jag bodde ett par år i Gävles absolut värst beryktade förort (Sätra, och själv är jag från Valbo och det vi valbobor inte tror oss veta om Sätras farlighet är inte värt att veta) och det enda som hände var att någon en kväll misstog en Volvo 240 med trasig tändning för skottlossning och ringde polisen. Det fanns knappt något klo**er. En övergiven cykel stod ett helt år fastlåst utanför min port utan att någon ens slog sönder den. (Sedan skruvade jag av framhjulet och slängde in cykeln i cykelskjulet, den stod bara ivägen utomhus).

Förmodligen är det fortfarande så att den farligaste platsen att vistas på i Sverige är korsningen Storgatan-Nygatan i Luleå, om man är man mellan 18 och 25 år, onykter och klockan är 03.15 natten mellan lördag och söndag. (Jo, det var faktiskt någon som räknade ut det för några år sedan med utgångspunkt i polisrapporteringen.)

Alltså: vill ni råka ut för något - dricker er fulla, häng utanför en innerstadskrog vid stängningsdags och var uppkäftiga. Vill ni ha tråkigt - åk ut till närmaste "problemförort".

Anders

jonas a

Preem på Rosengård har gott kaffe iallafall.

Jag har bara vart där nattetid eller efter mörkrets inbrott och jag har inte känt mig otrygg. Men å andra sidan bor jag i ett liknande område i Helsingborg

Men visst man kanske inte ska flasha runt med dyra kameror och liknande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 22:30:03 PM
Jag bodde ett par år i Gävles absolut värst beryktade förort (Sätra, och själv är jag från Valbo och det vi valbobor inte tror oss veta om Sätras farlighet är inte värt att veta) och det enda som hände var att någon en kväll misstog en Volvo 240 med trasig tändning för skottlossning och ringde polisen.

1974 flyttade jag till en av Stockholms då mest ökända förorter, Jordbro. Den hade extremt dåligt rykte men det var hellugnt under de 20 år jag bodde där frånsett ett par mindre pyromandåd och ett inbrott i källarförrådet då dock inget försvann. Det är alltså ungefär samma sak som man kan säga om det välrenommerade område i Borås, Kristineberg, där jag nu bor sedan 15 år.
I Jordbro var det dock så att rötäggen snabbt försvann för de ville inte bo i ett område med så dåligt rykte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 18 oktober 2009, 22:30:03 PM
Förmodligen är det fortfarande så att den farligaste platsen att vistas på i Sverige är korsningen Storgatan-Nygatan i Luleå, om man är man mellan 18 och 25 år, onykter och klockan är 03.15 natten mellan lördag och söndag. (Jo, det var faktiskt någon som räknade ut det för några år sedan med utgångspunkt i polisrapporteringen.)

Alltså: vill ni råka ut för något - dricker er fulla, häng utanför en innerstadskrog vid stängningsdags och var uppkäftiga. Vill ni ha tråkigt - åk ut till närmaste "problemförort".

Någon kroggatan i lugna Norrköping ska komma strax efter Storgatan-Nygatan i Luleå i farlighet, statistiskt sett.