Huvudmeny

Fler bussforum?

Startat av Carl W, 13 oktober 2009, 16:05:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl W

Citat från: Uffe D skrivet 13 oktober 2009, 21:37:27 PM
Såväl Flashback som Svenskt Tågforum tillhör dom personliga favoriterna, Flashback för den underbara blandningen av folk och ämnen, och Svenskt Tågforum för den sköna jargongen.

Instämmer helt.

jonas a

Det var hemskt vad folk prisar dårhuset Flashback, är själv medlem på skitsidan men funderar på att börja diskutera Piratkort där.

Peter Elmheden

Citat från: jonas a skrivet 13 oktober 2009, 21:42:55 PM
Det var hemskt vad folk prisar dårhuset Flashback, är själv medlem på skitsidan men funderar på att börja diskutera Piratkort där.

Oj, 1.02...


Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 13 oktober 2009, 21:37:27 PM
Såväl Flashback som Svenskt Tågforum tillhör dom personliga favoriterna, Flashback för den underbara blandningen av folk och ämnen, och Svenskt Tågforum för den sköna jargongen.

Kanske dags för ett återbesök på sistnämnda.... Det är trots allt rätt underhållande.
Somliga tycker om buskis. Andra läser ST!  ;D

Uffe D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 oktober 2009, 22:00:14 PM
Kanske dags för ett återbesök på sistnämnda.... Det är trots allt rätt underhållande.
Somliga tycker om buskis. Andra läser ST!  ;D

ST är ju igång igen, och det är alltid ett säkert kort om man vill ha sig ett gott skratt, för säga vad man vill om dom som skriver där, men formulera roliga texter, det är dom riktigt bra på.

Peter Rost

Citat från: Carl W skrivet 13 oktober 2009, 21:40:38 PM
Man kan diskutera bussar eller busstrafik utan att vara mupp. Och jag är inte intresserad av muppiga diskussioner. Jag hoppas att jag slipper ge dig exempel på sådana.

Tja, varför inte? Låt höra.

Jonas Gustafsson

Ja, jag gillar att diskutera placeringar och bussnummer.
Nej, bussar är absolut inte mitt enda intresse. Jag har även familj och ett jobb som förutsätter lite bredare syn på tillvaron än Carl W tycks tro att alla som diskuterar placeringar och bussnummer har.

Jag inser att bussintresset är ovanligt och tycker det är fullt förståeligt att det ifrågasätts av mannen på gatan.
Däremot känns det mycket konstigt att få sitt bussintresse ifrågasatt på ett forum som handlar just om detta intresse.
Jag kanske är överkänslig.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan Lindberg

Som sagt ...  finns det fler forum för den oerhört avvikande läggningen Kyrkbilder ?
Här på Bussnack har jag hittat en fristad men finns det verkligen fler platser där kyrkbilder accepteras ?

S Svensson

Jag förstår vad som efterfrågas. Ofta har jag fått lära mig att saker handlar om kvantitativa eller kvalitativa problem. Kvantifieringen på just siffror kanske anses för problem för vissa. Sedan kanske någon fått för sig att flera personer,såsom jag själv kanske, enbart ägnar sig åt nummer på bussar,lok,vagnar,bilar och liknande. Jag tror att flera personer gör ett misstag om de tror att jag,Jonas och några andra är utpräglade personer med" knappologi " för att citera Strindberg.
Jag kan lika väl diskutera andra saker. För flera av oss har kunnande i ganska många delar. Själv har jag skrivt B-såväl som C uppsats om busstrafik men även B-och C uppsats i trafikekonomi. Men jag har läst helt andra ämnen också. I grunden är jag fordonstekniker.
Det är alltså lätt att hänge sig till kvalitativa saker. Dvs beskriva något med enbart ord. Sedan det här med högt till tak. Jag hoppas inte någon blir retad över vad jag skrivit. Sedan kanske jag är sådan att jag tycker vissa saker inte passar sig överallt. Sport är jag dålig på men groggar kanske jag kan diskutera. Men jag har lärt mig att förbannelsen som bussar och bussföretag haft är att vissa personer förbinder verksamheten vid att dricka sådana när de kör buss. På vissa ställen var det mera regel än undantag att förare drack. Det har varit svårt att arbeta bort detta. Så vi skall inte skriva om detta kanske.
Som sagt är det tillåtet att hoppa över vad andra skriver. Hoppa över det Du inte tycker om. Låt inte blodtrycket gå upp i onödan.

Niklas Bygdestam

Jag förstår inte den ursprungliga frågan egentligen. Vad är det för fel på detta forum? Jag tycker att här är ovanligt högt i tak. De delar som handlar om bussar är också bara till för att prata om bussar. Men vi har ju just den här delen som heter Ordet är fritt där vi kan prata om vad som helst, så länge vi inte svär och bär oss illa åt eller skriver om opassande saker. Så jag tycker här är ovanligt högt i tak. Här på ordet är fritt diskuteras massor av saker och dessemellan saker som är långt ifrån bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Javisst, "ordet är fritt" är ju till för just de diggare som vill spåna om lite annat.
Saker som t ex avvikande sex, droger och bombtillverkning ligger nog utanför ramarna, men vill Carl W diskutera  groggrecept en lördagskväll är det inte förbjudet.


Björn Forslund

Ja, givetvis är sådant "bussmupperi" som du ger exempel på helt OK, det skulle ju vara högt i tak? ;)

Peter Rost

Citat från: Carl W skrivet 14 oktober 2009, 15:10:16 PM
Här är lite "mupperi" på hög nivå. Och kom inte och klaga på att jag svarade. Du bad om det.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28832.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28859.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28766.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28882.0

Nej, ;D jag ska inte klaga. Men siffror och vagnsnummer är ju det forumet handlar om. Du har väl själv kört, vet inte om du fortfarande kör buss. Berätta gärna vilka vagnstyper, och vagnsnummer du rattat. ;)

/Peter