Vilken bil AVRÅDER detta forums skribenter från att införskaffa?

Startat av Bengt Jönsson, 23 september 2009, 19:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

#15
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 21:36:48 PM
Toyota Corolla som nu i den här tråden fått ta mycket stryk vill jag faktiskt försvara. Jag tycker inte alls att de är så tråkiga som en del av er tycker. Tvärtom tycker jag de är trevliga att köra. Nu menar jag givetvis de moderna versionerna av Corolla. Gamla Corollor från 1970- och 1980-talet tycker jag däremot känns som bilar som visserligen på sin tid var komfortabla men de rostade sönder och samman och ingenting höll på dessa heller

Jag måste säga att jag med åren istället tycker allt sämre om Volvo. Förr älskade jag Volvo. Jag gillar PV, Amazon, 140, 240 och 740. Dessa är i mitt tycke äkta svenska klassiker. Jag tyckte om Volvo fram till någon gång i mitten eller slutet av 1990-talet. Sedan tycker jag det har gått utför. Volvo har tappat stilen. Här kommer min hatlista över Volvos nuvarande modeller

Volvo S80: redan första generationen ogillar jag. När den kom tyckte jag Volvo hade tappat stilen och istället tagit fram en lite vulgär bilmodell. Med tiden tycker jag det blivit en tråkig svenssonbil fast i motsats till 240 och 740 saknar den svensk volvocharm. Den andra generationen S80 tycker jag bara är en tråkig uppföljare av samma elände. Alla S80 upplever jag som gubbiga bilar. Jag har aldrig gillar gubbiga bilar

Volvo S60: i mitt tycker bygger på samma trista stil som S80 men vinner lite på att det mindre formatet gör att gubbigheten är borta och bilen känns lite sportigare och ungdomligare. Men annars inget för mig

Volvo V50: i sig inget fel på den men i mitt tycke bara förfärligt tråkig. Var är Volvostilen?

Volvo XC90: Jag har aldrig tyckt om SUV:ar. De känns vulgära och skulle jag köra en sådan skulle nog inte mina vänner vilja veta av mig mer. Jag anser att folk som bor på landet eller ofta kör på dåliga vägar kan behöva en SUV, men tyvärr brukar de flesta som äger en SUV bara köra i stadstrafik eller på motorväg, och därmed är deras bilval onödigt enligt mitt sätt att se på detta. Jag tycker faktiskt att det finns snygga SUV:ar men dit räknas inte XC90. Istället tycker jag att XC90 är det bland fulaste som finns i sitt slag och kanske Volvos fulaste bilmodell någonsin

Volvo XC60: Den här tycker jag är minst lika ful som XC90. Den är helt enkelt bara smaklös

Volvo V70: Det finns tre generationer Volvo V70. Där tycker jag att den första och den andra generationerna faktiskt är trevliga bilar där Volvostilen finns kvar. Den andra generationen V70 tycker jag var den sista riktiga Volvomodellen. Men tyvärr har den fått ge sig för den tredje generationen som nu gäller. Jag tycker att nya V70 är hemsk. Mest störs jag över hur ful baklucka den har. Den har totalt tappat allt som har med Volvostil att göra

Hoppas ingen Volvoägare tar illa upp över mina negativa åsikter om dagens Volvobilar


Och jag går i motsatt riktning. För mig har alltid Volvo varit synonymt med tråkighet och tröga plåtcontainers med hjul. Något som jag idag har släppt.
Jag har alltid småhatat Volvo 240 och ogillat 740, men dagens Volvobilar är riktigt fina! :)
Minns när jag var liten och skulle åka bil med Mormor och Morfar. Jag ogillade verkligen deras 240! Skönt att sätta sig i vår egen Opel Vectra sen igen.

Världens fulaste bil om ni frågar mig:


Visad med tillstånd från Wikipedia.

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 september 2009, 20:32:41 PM
Ja, tyskarna bygger bra bilar. Själv är jag dock Saabfrälst, och det känns ju extra viktigt att köpa Saab i dessa tider. Det hade tveklöst blivit mitt val. Saab har förresten ett tämligen lågt andrahandsvärde, så det är enkelt att hitta ett fint begobjekt. :)

Tyskarna gör bra bilar, men de har ett högt andrahandsvärde fick jag erfara då vi letade Audi i våras. Bra för den som vill sälja, men inte bra för den som vill ha en äldre bil. Så det fick bli en Saab 9-5 kombi för oss och våra hundar. En f.d firmabil från Green Cargo med en ägare efter dem. Sparsamt chiptrimmad 2.0t-motor med stora avgassystemet gör att den känns råstark, lite som en V6:a, utan att vara sportbilssnabb i accelerationen. Drar 0,7 l/mil vid snålkörning och kring 1,1 l/mil vid mer olämpliga hastigheter, och har all utrustning man kan tänka sig (förutom taklucka, krok och farthållare). Att bara ge 45 000 kr för en välservad 8 år gammal bil som gått c:a 25 000 mil känns löjligt lite, så det är mycket bil för pengarna man får. Dessutom är den billigare att försäkra än min gamla 9000 2.0T -90(!)
Som jämförelse betalade farsan 100 000 kr år 2002 för en då 7 år gammal 9000 2.3T -95. Men 2002 hade vi ju inte en lågkonjunktur med en stor Saabkris.

Björn Ax

Själv sitter jag och funderar på att införskaffa en Ford Mondeo ST220 kombi.
Kan få en -04 för ca 90k.

groenis

Som gammal bilnasare vill jag nog vända på steken
vad har du tänkt att bilen ska klara av
1,till och från jobbet
2,köra byggvaror med
3,visas upp för släkten
4,göra eventuella grannar avundsjuka
5,klara av att dra släp tungt eller lätt
6,ha en bra körekonomi
7,försäkringsmässigt hanterbar
8,antal dörrar coupe,sedan eller kombi
Som du förstår det är många kriterier som ska avhandlas
själv ångrar jag nog bara ett enda inbyte som svårsålt en Camaro LT -75
annars så sålde jag nog flest begagnade SAAB TURBO i STHLM

Lycka till med ditt billetande det är roligaste som finns dessvärre många drömbilar i fel prisklass

/Lennart 

Bengt Jönsson

Kan inte annat än hålla med dig!  :D

Första generationen 850/V70 kombi, dvs med rak midjelinje och som tillverkades fram till 2000 är snygg.  De senare med "bulan" till midjelinje ser "plufsiga" ut!
S80 är ju som en "överjäst padda"  och verkar vilja ha ambitionen att vara en mindre kopia av en Cheva Caprice men chevan har faktiskt attityd!

En V70 2,5 GLT(?) eller XC70 / AWD70 är mitt val när det gäller Volvo
Fast en 245:a av 1993 års modell ..  :D ;D 8)
Den slår ingen!  :D

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2009, 00:19:15 AM
Tyskarna gör bra bilar, men de har ett högt andrahandsvärde fick jag erfara då vi letade Audi i våras.

Enligt bilhandlarna har det hela våren och sommaren varit stor brist på begagnade bilar och det har naturligtvis påverkat priserna i försäljningsledet. Det innebär inte per automatik högre inköpspriser när man vill sälja eller byta in sin begagnade bil.
Andrahandsvärdet varierar rätt mycket men att tyska bilar skulle ha högre sådant än t ex japanska betvivlar jag starkt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 september 2009, 20:59:38 PM
Men eftersom VAG (Audi, VW, Skoda) delar mycket av samma teknik så borde det ju gå att montera in delar som det står "Skoda" på i en Audi..  ;D 8)

1,8T-motorn sitter ju i var och varannan bil från denna koncern och den utvecklingsavdelnign vore ju rent ut sagt dum som skapade "egna" delar för varje märke...

/B

Det ÄR samma delar till stor del. Det jag menade var att du får en nyare Skoda med färre mil på mätaren för samma pengar som en äldre VW eller Audi. Dessutom är ju Skodorna lite mindre=lättare och då är inte slitaget på chassit ett lika stort problem. Värst är helt klart Passat av förra modellen, A4 av förrförra modellen och A6 av förra modellen, framför allt före facelift. 1.8T är en fin motor som går att köra snålt med. Ingen raket men fullt tillräcklig.

Johan B

Citat från: Björn Ax skrivet 24 september 2009, 02:49:05 AM
Själv sitter jag och funderar på att införskaffa en Ford Mondeo ST220 kombi.
Kan få en -04 för ca 90k.

Också en prisvärd modell. Utmärkta utrymmen, bra komfort och kul att köra (även med mindre motorer). Dessutom har väl V6:an kamkedja om jag inte missminner mig. Nackdelar, plastig inredning som i vissa ex har slitits hårt, vissa är välvårdade och jättefina medan andra ser ut som f-n rent ut sagt med repor och ytlager som flagnar. Dessutom förekommer rost på tidiga årsmodeller, inte alla men titta noga i skrymslen och vrår. Dörrar ska tydligen vara extra hårt drabbade.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2009, 09:50:25 AM
Enligt bilhandlarna har det hela våren och sommaren varit stor brist på begagnade bilar och det har naturligtvis påverkat priserna i försäljningsledet. Det innebär inte per automatik högre inköpspriser när man vill sälja eller byta in sin begagnade bil.
Andrahandsvärdet varierar rätt mycket men att tyska bilar skulle ha högre sådant än t ex japanska betvivlar jag starkt.

Nej (nyare) japaner har i regel minst lika bra andrahandsvärde som tyskarna.

Björn Ax

Citat från: Johan B skrivet 24 september 2009, 12:37:17 PM
Också en prisvärd modell. Utmärkta utrymmen, bra komfort och kul att köra (även med mindre motorer). Dessutom har väl V6:an kamkedja om jag inte missminner mig. Nackdelar, plastig inredning som i vissa ex har slitits hårt, vissa är välvårdade och jättefina medan andra ser ut som f-n rent ut sagt med repor och ytlager som flagnar. Dessutom förekommer rost på tidiga årsmodeller, inte alla men titta noga i skrymslen och vrår. Dörrar ska tydligen vara extra hårt drabbade.

Ja precis. Rosten ska tydligen vara under kontroll på 04 och nyare vad jag läst på olika forum.
Men den plastiga inredningen kommer man ju tyvärr inte undan men det kanske är sånt man kan leva med.

Mölle-Mats

#25
Oj den här tråden avvek rätt snabbt från ursprungsfrågan om vilken bilmodell som skribenten avråder från att köpa (vilket jag tror är den rumänska Dacia-bilen i Golf/Corolla-storlek som nu introducerats hos vissa Volvo-handlare - till ett nypris om cirka 87 000 kr) till en "jag hatar Volvo"-tråd!  ;D

Jag är nog beredd att skriva under själv på bägge dessa spår i tangentens riktning - i det senare fallet då framför allt vad gäller de äldre bakhjulsdrivna Volvo-bilarna (de nyare - från sent 90-tal och framår - skulle jag nog kunna stå ut med)! Absolut fulast i mina ögon är väl dock "Stridsvagn S", dvs 262 Bertone-Coupén, tätt följd av 740 sedan ... 8)

VAG-koncernens interna kannibalism har ju också resulterat i en utvikning, som jag känner att jag måste kommentera. Har de senaste 2½ åren och 7000 milen kört en Skoda Octavia kombi -07 med 140 hästars dieselmotor och sexväxlad manuell låda (som jag f ö varit mycket nöjd med och kan rekommendera). Parallellt med detta så har min sambo ibland kört en av sitt jobbs bilar hem, som är en VW Golf Variant -08 med 140 hästars dieselmotor och sexväxlad manuell låda.

Om  man ställer dem bredvid varandra så framgår det fullt klart att det egentligen är identiska bilar bortsett från några plåtveck och dekorlister/utformning av lyktor samt förstås - färgen på instrumentbelysningen och emblemet på rattkudden. Skodan är ju en bit billligare än VW:n, så man undrar - varför köpa en VW (eller ännu värre - en Audi)?

Jo - det jag jag erfarit nu när jag skulle handla upp en liten "flotta" av bilar till vårt företag. Hamnade då hos den lokale VAG-handlaren som företräder merparten av deras märken (VW, Audi och Skoda men av någon outgrundlig anledning inte SEAT - varför inte?) och vi räknade då på leasingkostnader för bl a Skoda Fabia vs VW Polo. Polon är ju åtskilliga tusenlappar dyrare än Fabian, men leasingkostnaden blev ungefär densamma per månad. Varför, frågar man sig då? Jo, svaret är förstås att restvärdet bedöms bli högre för en Polo efter 3 år än för en Fabia - och detta dessutom räknat i procent eftersom VW´s varumärke nog har högre status än Skodas ...  ::)

Ersa

De Fordar som tillverkas idag vet jag ytterst lite om, men jag kan starkt avråda från att skaffa en Ford Escort eller Mondeo tillverkad från mitten av 90-talet fram till 2001. Mina föräldrar hade en Escort -95, och grannen en Mondeo -96 och de var de mest bedrövliga bilar jag kört hittills. Att bli pålurad en sådan idag är rätt svårt då man inte ser dem så ofta på vägarna längre. Faktum är att man oftare lägger märke till dem vid sidan av motorvägarna, helt övergivna och ibland med varningsblinkers på. Andrahandvärdet på dessa är inget som Saab kan matcha ens vid total konkurs. En kollega köpte en nybesiktad och skattad Mondeo -99 för 4500 kr förra året. Varför så lågt pris? För att han inte fick den såld annars! ;D

Nya Fordar kan bara vara bättre, men grannen som ägde Mondeon av 96 års modell berättade härommånaden att han hyrt en ny fin Mondeo för 2 dagar, och att hans rygg mådde lika dåligt av stolarna i nya Mondeon som i hans gamla bil.

En kul grej jag minns från en mörk färd i grannens gamla Mondeon var att helljuset nästan var lika bra som i min gamla Volvo 240 -77:a, och jag undrade varför han klagade på det. Jag fick till svar att det numera satt två stora extraljus fram, och att dessa var den enda orsaken till att Mondeon nästan kunde matcha den extraljuslösa 240:n... ;D

Nico


Allt är ju relativt... har en Mondeo från 00 som jag övertog från brorsan och som han köpte beggad 2005. Den har gått drygt 185.000 km utan anmärkning annat än att den fått lite ytrost på bakdörrarnas nedsida. Förutom grundläggande service så har den endast krävt en H7-lampa till dags dato så...  :P

Har inte heller märkt att ljuset skulle vara så dåligt och då kör jag ändå en hel del i områden utan gatubelysning. Vad gäller skick mm. så är det dock oftast avhängigt hur väl ägarna tagit hand om sina bilar snarare än att bilarna i sig skulle vara så dåliga. Ska man tala riktiga bilar så är det annars bara bakhjulsdrivet som gäller och i Europa så är de enda riktiga då numera BWM och Mercedes... om än att även solen har sina fläckar då även dessa tillverkare har sina skelett i garderoben!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Johan B skrivet 24 september 2009, 12:38:28 PM
Nej (nyare) japaner har i regel minst lika bra andrahandsvärde som tyskarna.

Toyota Corolla har ett ruggigt högt 2:a handsvärde..  :o
Och kamkedja..  ;)

/B

Cyklisten

Skaffa Audi, VW, Skoda eller Seat. Om du vill ha billig service alltså. Inget japanskt som Mitsubishi eller Toyota. De håller kvaliteén men delarna är svindura.