No more skattemärke!

Startat av BMJ, 09 september 2009, 21:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Idag läste jag på text-TV att skattemärket försvinner från och med nyår. Bra eller dåligt?

Simon Bertilsson

Citat från: BMJ skrivet 09 september 2009, 21:56:46 PM
Idag läste jag på text-TV att skattemärket försvinner från och med nyår. Bra eller dåligt?

Det är ju skönt att slippa böket med att klistra på det.

yngrot

Kanon i så fall nått mer meningslöst än detta skattekvitto är väl svårt att hitta. Farbror blå kollar ju ändå upp i datan om du har betalat ..enkelt sätt att spara lite på miljön
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: BMJ skrivet 09 september 2009, 21:56:46 PM
Idag läste jag på text-TV att skattemärket försvinner från och med nyår. Bra eller dåligt?

Jag säger BRA!!! :D

Merparten av andra länder i Europa klarar sig utan att klistra på dekaler på sina regskyltar. Så då borde man väl även i Sverige kunna lösa detta

Jag som är verksam med veteranbussar har fått uppleva en del av skattekvittonas nackdelar. Vi ställer på en buss och tvingas klistra på ett kvitto för att sedan ställa av bussen ett par dagar senare och då måste skrapa detta igen för att få fram numret som döljer sig under. Nu kommer detta innebära att man slipper detta

Jag tror att de här gamla skattekvittona har gjort sitt och ligger nog inte längre i tiden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Man kan undra varför Norge införde skattemärke på 1990-talet, det fanns väl tillräckligt effektiva datalösningar redan då?

Niklas Bygdestam

Citat från: BMJ skrivet 10 september 2009, 00:04:41 AM
Man kan undra varför Norge införde skattemärke på 1990-talet, det fanns väl tillräckligt effektiva datalösningar redan då?

Ja det är lite märkligt. De klarade sig utan i flera år och sedan skulle det plötsligt komma. Och det ser ut som om de härmat Sverige. Gamla norska regskyltar är dessutom inte anpassade efter detta så skattekvittona sitter nästan lite överlappande mellan ett par tecken. Det ser lite konstigt ut

Estland hade tills för några år sedan skattekvitton som var väldigt lika de svenska. I Estland hade de ett format som påminde som de i Sverige också. Men de har redan sedan några år tillbaks faktiskt avskaffat dessa

Troligen kommer norrmännen att ha kvar sina skattekvitton ett antal år efter att de avskaffats i Sverige

För ett par månader sedan pratade jag med en norrman. Det var han som tog upp ämnet skattekvitton. Han nämnde dessa som något väldigt nödvändigt och nästan som om det var det bästa Norge infört när det gäller regskyltar. Då påpekade jag att denna sak troligen var på väg bort från Sverige. Han tittade något förbryllat på mig och kunde inte förstå hur man kunde ta bort något som i hans ögon nästan verkade heligt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa


Björn Forslund

Kan bara hålla med om att det är skönt att slippa skattemärkena på veteranbussarna som går yrkesmässigt. Ett elände att behöva plocka ur skylten ur skyltskåpet för att skrapa fram koden vid avställning.

Fast å andra sidan jublar väl buset. Nu blir det enklare att åka omkring med oskattade o obesiktigade bilar.

Taunusch

Var det inte så att yrkestrafikmärket försvinner i samma veva?

Simon A

Då får jag nästan skynda mig att skaffa en första bil så jag hinner vara en av de få 90- talister som hade ett skattemärke på bilen ;D

//Simon

Nico


Man får väl se... flera av de länder som inte har något märke på reg.skylten har något annat istället. Från blaffiga kartongbitar i plastfickor på bakrutan till dekaler som sätts på insidan av vindrutan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 12 september 2009, 22:13:20 PM
Man får väl se... flera av de länder som inte har något märke på reg.skylten har något annat istället. Från blaffiga kartongbitar i plastfickor på bakrutan till dekaler som sätts på insidan av vindrutan.

Innan det nuvarande märket på bakre regskylten kom hade man en dekal på vindrutan. Jag vill inte säga att det var bättre. Nu är det dock meningen att det inte skall behövas något eftersom polisen på några sekunder kan slå på sin handdator och kolla med fordonsregistret att allt är i sin ordning. Det är ju skönt att slippa göra rent plåten och riva bort de gamla märkena för att sätta dit ett nytt, som jag dessutom vid ett tillfälle lyckades riva sönder och fick ringa till dåvarande Vägverket och beställa ett nytt. Damen som tog emot mitt samtal var mycket trevlig men det framskymtade liksom ändå av hennes rutinerade svar att hon fick ett par hundra sådana samtal om dagen. Jag fick ett nytt märke utan kostnad för mig.
Den stora besparingen ligger dock i att Transportstyrelsen slipper kostnaden för att skicka ut märkena.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Fick själv (gjorde det visserligen via nätet) beställa ett nytt för bara ett par veckor sedan, men med ett snabbt tryck med en dekalskrapa så var de gamla resterna borta och det nya märket ditsatt. Kanske inte något större jobb i sig, men inte kommer jag att sakna detta...  ;)

Vad jag menade på var dock mera att man kanske inte ska ropa hej riktigt än... för även om märkena försvinner för att de kostar att tillverka och skicka ut så skulle det inte förvåna mig ifall vi kanske får något annat istället för polisen hinner ju inte att slå på alla och märkena var lätta att se. Har man en sån oflax så skulle det inte heller förvåna mig om det i så fall blir något som kanske blir än bökigare för oss som fordonsägare, men billigare för staten. Det som lever får väl se.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: Nico skrivet 13 september 2009, 00:34:40 AM

Vad jag menade på var dock mera att man kanske inte ska ropa hej riktigt än... för även om märkena försvinner för att de kostar att tillverka och skicka ut så skulle det inte förvåna mig ifall vi kanske får något annat istället för polisen hinner ju inte att slå på alla och märkena var lätta att se. Har man en sån oflax så skulle det inte heller förvåna mig om det i så fall blir något som kanske blir än bökigare för oss som fordonsägare, men billigare för staten. Det som lever får väl se.

Det kanske blir en återgång till vad som gällde före klistermärkena.  ;)




M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 september 2009, 18:11:46 PM
Det kanske blir en återgång till vad som gällde före klistermärkena.  ;)




M v h
Ingwar


Ja, dem minns jag. Det var viktigt att detta kvitto satt fast i en särskild ram i bilen. Det fick inte bara vara tejpat fast eller ligga löst i hanskfacket för att visas upp. När jag var ute och åkte i en kompis bil så stoppades han av polisen som slog ned direkt på att skattekvittot inte satt fast. Det hände dock inte mer än att han fick ett föreläggande att visa upp bilen med fastsatt kvitto inom en vecka för polisen. Eftersom grannen var polis var i och för sig inte det något större problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)