Vilken dj---- smäll

Startat av jane, 08 juli 2009, 19:36:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jane


Det finns en viss oro för att hamna i detta läge ibland.  :P

a32

Ser ungefär ut som tunnelbane och bilbroarna i Alvik på Vidängsvägen, där har en del lastfordon tagit i rejält.
Minns en tysk för några år sedan som körde sönder sin lastbil, han blev väl så chockad och arg att allt han kunde skrika var "skit" på tyska.

Kommer ni ihåg den "påkörningsmall" som var uppsatt under tunnelbanebron över Drottningholmsvägen strax utanför Brommahallen?
Den var ju larmad in till Buss TX och vid larm skulle Texass ut till fönstret och skriva av regnummer på ev smitare och sen ringa TUC eller Polis.
Men den togs väl bort med tiden.

/a32   ;)

Mange_buss

Citat från: a32 skrivet 09 juli 2009, 17:26:03 PM
Ser ungefär ut som tunnelbane och bilbroarna i Alvik på Vidängsvägen, där har en del lastfordon tagit i rejält.
Minns en tysk för några år sedan som körde sönder sin lastbil, han blev väl så chockad och arg att allt han kunde skrika var "skit" på tyska.

Kommer ni ihåg den "påkörningsmall" som var uppsatt under tunnelbanebron över Drottningholmsvägen strax utanför Brommahallen?
Den var ju larmad in till Buss TX och vid larm skulle Texass ut till fönstret och skriva av regnummer på ev smitare och sen ringa TUC eller Polis.
Men den togs väl bort med tiden.

/a32   ;)


När jag tänkte tunnelbanebro, så tänkte jag en bro som var anpassad för tunnelbanor. Alltså, som åker in i en tunnel och så är tåget för högt för tunneln... En snabb liten feltolkning i bakhuvudet bara... ;)

groenis

Påkörningsmallen försvann väl när man äntligen sänkte vägbanan?
/Lennart

RoTe

Påkörningsmall? Vad menas?

groenis

Det var konstruktion som skulle varna föraren att fordonet var för hög innan det blev en leverans av någon tyngre konstruktion typ bro eller viadukt

Wetjo

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 08 juli 2009, 19:36:09 PM

Det finns en viss oro för att hamna i detta läge ibland.  :P

Kommer att tänka på järnvägsbron i Gävle... Många lastbilar (och bussar) har fått en lägre höjd där...

RoTe

Citat från: groenis skrivet 10 juli 2009, 13:37:05 PM
Det var konstruktion som skulle varna föraren att fordonet var för hög innan det blev en leverans av någon tyngre konstruktion typ bro eller viadukt

Aha som en portal av varningsskyltar man kör igenom? Det har jag sett på vissa ställen.


a32

Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2009, 20:52:42 PM
Aha som en portal av varningsskyltar man kör igenom? Det har jag sett på vissa ställen.

Njaaee inte riktigt, om jag nu minns helt rätt.
Funktionen satt bara under brotaket och skulle larma om något högt fordon slog i eller liknande, den var inte som dagens "portaler" med reflekterande skyltar.
Och den i Alvik byttes väl ut då och då efter den blivit träffad?

/a32 

groenis

jomen visst fanns det en bågkonstruktion innan du fick kontakt med viadukten och skyltar som tändes upp
liknande den under rondellen i Norrköping

jane


Aj aj en som varit stressad? :o

Autotransit

#12
Man kanske skulle köpa aktier i någon firma som tillverkar portar, de verkar ha mycket att göra ;D

Det fanns tre stycken 3,50 metersviadukter i rad på E6:an i Göteborg, så där fanns det alla chanser i världen att trilla dit. Trots de skyddsanhordningar som fanns...först en fotocell som öppnade upp en elektrisk tavla med varning för låg viadukt, några meter efter den så hängde det en plåt också med varning för låg viadukt som slog i med ett rejält brak i det som var för högt.

Jag hittade en diabild i samlingarna som där man kan ana hänvisningen att lämna motorvägen bredvid en av västkustens mest kända fordonstillverkares serviceverkstad:





/Stellan

jane

Det är inte bra med lägre broar än "fri höjd" 4,5 m. på motorvägar och motortrafikleder. Har hört att i Danmark är "fri höjd" 4 m. Tänker på vägen Köpenhamn Rödby där det under Smålandsfarvannet är begränsad höjd, kan inte vara kul att behöva stanna där om mann missat tidigare avfart! Det gäller att vara skärpt, men det är otroligt lätt att missa.;)

Autotransit

I övriga Europa så är det som kallas fri höjd fyra meter, så lämnar man Sverige med ett fordon som är högre än det blir man en "brottsling". De tre låga viadukterna i Göteborg försvann för många år sedan när moten byggdes om,.

/Stellan