Ung bussfotograf i blåsväder eller...

Startat av Lars Ödlund, 16 juni 2009, 12:10:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2009, 20:59:14 PM
Om det gått till så som stått i tidningen så lär han väl få ett bötesstraff.

Risken finns faktiskt att det blir värre påföljd än så. Att bete sig som chauffören är Egenmäktigt förfarande vilket ger böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år. Nu är jag inte någon jurist men jag anar att det faktum att lättare våld användes samt att brottsoffret var såpass ungt knappast är förmildrande omständigheter.

Sen instämmer jag verkligen i att man absolut inte ska döma någon efter en artikel i en kvällstidning. Vore dock intressant att höra förarens berättelse av det hela.

/Jonas

fontheking5

Jag hittade bilden på bilen som stannade  ,blev en bra bild dessutom . Vet inte varför han stannade , om han trodde jag var en polis eller skulle göra något annat , som lifta . Eller så hade han blivit tipsad om att jag fotade , jag vet inte , men han tittade väldigt misstänkt på mig innan han stannade bilen .

Staffan Sävenfjord

Citat från: jonas a skrivet 16 juni 2009, 21:10:15 PM


Hej
Mycket intressant mening du skrev på slutet.
Nu vet jag inte hur länge du fotograferat bussar, men jag som till 99% enbart fotograferar lastbilar har faktiskt Aldrig blivit varken jagad eller utskälld av någon chaufför.
Jag har aktivt fotograferat lastbilar sedan 1997 och jag har fotograferat mycket och bilar från riktigt fjärran länder som tex Iran.

Är det någon skillnad på busschaufförer och lastbilschaufförer? Skulle vara intressant att få höra era tankar kring ämnet då det allt som ofta dyker upp.

En god vän i samma ålder som jag blev attackerad av en polsk lastbilsförare när han fotograferade hans bil på en parkering vid ett rastställe utmed motorvägen i Tyskland. Men annars håller jag med: jag har aldrig märkt att en lastbilsförare skulle ta illa upp över att bli fotograferad. På sin höjd frågar han om varför om han nu ändå stannar strax efteråt. Och låter sig nöja med förklaringen att det är hobby.
Själv har jag blivit hotad av en bussförare en gång sedan jag fotograferade hans buss. Ett par gånger har jag blivit hotad av bussresenärer som trott att de kommit med på bild. Dehar haft det gemensamt att de inte varit särskilt nyktra. En bussförare bad mig en gång i tämligen brysk ton att ta bort bilden vilket jag gjorde utan protester. Cirka fem förare har vänligt frågat om jag inte kan ta bort bilden om han eller hon syns. Och ett par trafikledare har försökt inbilla mig att det är olagligt att fotografera bussar men inte gjort något mer än så. Ett 50-tal förare har kommit fram och frågat varför jag fotograferar och det har ofta fortsatt i ett trevligt samtal.
Då har jag ändå tagit bortemot 20 000 bussbilder under årens lopp. Därav omkring hälften på bussar i trafik där en chaufför suttit vid ratten. Så utifrån min erfarenhet som äldre stadgad herre är det ovanligt att man blir attackerad när man fotograferar bussar också. Det är betydligt fler som vinkar glatt, som hjälper till med att bromsa in bussen och vad det nu kan vara som visar att de uppskattar vad man gör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 16 juni 2009, 22:09:13 PM
Risken finns faktiskt att det blir värre påföljd än så. Att bete sig som chauffören är Egenmäktigt förfarande vilket ger böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år. Nu är jag inte någon jurist men jag anar att det faktum att lättare våld användes samt att brottsoffret var såpass ungt knappast är förmildrande omständigheter.

Sen instämmer jag verkligen i att man absolut inte ska döma någon efter en artikel i en kvällstidning. Vore dock intressant att höra förarens berättelse av det hela.

/Jonas

Jovisst, det kan bli värre påföljd än böter. Men det är sällsynt. Själv råkade jag ut för ett fyllo i stadsparken i Borås när jag fotograferade blommor. Han trodde att det var honom jag fotograferade trots att han satt mer än tio meter bort och försökte ta från mig kameran, hotade att kasta mig i Viskan och sparkade mig i baken. Han kom sedan tillbaka med tre kompisar och hotade mig på nytt men då ingrep kompisarna och sa att han skulle låta mig vara. Jag polisanmälde händelsen och det var en baggis för polisen att få tag i honom - han hade nämligen trots allt fastnat på bilden och eftersom jag kunde zooma upp bilden i displayen 12 gånger så hade jag ett bra signalement. Något som Borås Tidning tyckte var så roligt att de skrev en blänkare om händelsen. Det blev efter nästan två år rättegång och han erkände utan omsvep ("jag kommer inte ihåg någonting men det är säkert som han säger"). Han dömdes till 30 dagsböter för detta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Jag fotade i Stockholms tunnelbana, och ca 50 - 100 m bort på perrongen dit jag riktade min kamera fanns inte bara ett tåg. Där fanns även en städare, som började skrika. Jag struntade i honom. ;)

HJP

Citat från: 737 skrivet 16 juni 2009, 20:44:46 PM
Absolut inte. Han ska verkligen sopa trottoarer. Han bör skaka galler.
****
Nåja. Om det faktiskt har hänt, så som det beskrivs, så har bussföraren burit sig mycket illa åt. Det innebär dock inte att man ska sätta honom i fängelse. Brottet är inte alls på den nivån.
Om en bär sig illa åt, så är ingen hjälpt av att man själv bär sig illa åt, åt andra hållet, om du förstår vad jag menar.
Staffans inlägg är bra och sansat, tycker jag.

För övrigt är inte gatusopning något straff, det är ett hederligt arbete. Vad är det för människosyn  som avslöjas? Inte bättre än bussförarens.

HJP

Möllers

Har väl hänt 4-5 gånger dom stannar skäller på mig ner jag plåtar bussar sist hade jag min jacka med hetta jag hade hetten på mig så han kunde inte så mitt fess då stannade han var iår tror det var jan feb 2009.
Men det har bara hänt ner jag fotar bussar dom skäller ner det gäller lastiblar är dom hur trevliga som helst  :)
Jo jag är mer försiktig nu jag fotar bussar är jag kollar först vem som kör är mest utlänigar jag har får utskällning ifrån inte nån svensk alls.
Klart det sitter i skallen än ner man fotar undra om dom ska stanna lite läskigt tycker jag.

michael k

vad var det för en idiot bråka med en tolvåring?
kan man inte ge hela den firman förbud och skicka hem dom till att köra sopor i paris
beter man sig så så har man allvarliga störningar och jag kan ge mig på att denne förare har högvis med annat på sig

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 17 juni 2009, 12:29:27 PM
vad var det för en idiot bråka med en tolvåring?
kan man inte ge hela den firman förbud och skicka hem dom till att köra sopor i paris
beter man sig så så har man allvarliga störningar och jag kan ge mig på att denne förare har högvis med annat på sig

Nu skall man väl inte generalisera. Min erfarenhet från bussfoto i Skåne är att Veolias förare sällan har något att invända. Då har jag haft fler problem med Arrivas förare både i Skåne och Jönköping. Men fortfarande är det bara ett ytterst litet fåtal som bråkar. Jag har dock råkat ut för två trafikledare vid Arriva som har försökt inbilla mig att det är förbjudet att fotografera bussar.
Och i Borås är Veolias förare på linje 100 mycket tillmötesgående när man vill fotografera deras bussar. Får de tillfälle så blir det ofta också några vänliga ord. Likaså var de för ett par år sedan när jag var i Kalmar län och även när jag var där i förra veckan även om de inte längre kör för Veolia. Men det är väl till stor del samma förare på de stationeringsorter där Veolia en gång körde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Ja jag som förare skulle inte ha nåt emot att vara med på bild.
Men jag ser er ju aldrig.

Vill ni inte fota mig??  :P

När man har med sånna här personer att göra ska man vara lugn och sansad. Försöka förklara att det inte e nåt olagligt man gör och att om chauffören vill så kan man ju göra så att ansiktet blir borttaget på bilden.

Busstobbe

Citat från: jonas a skrivet 16 juni 2009, 21:10:15 PMÄr det någon skillnad på busschaufförer och lastbilschaufförer? Skulle vara intressant att få höra era tankar kring ämnet då det allt som ofta dyker upp.
Min egen uppfattning är nog att det är mer vanligt att folk fotograferar lastbilar än bussar, vilket kan ha med saken att göra.

homer

jag skäms över att behöva läsa att de är en kollega

Möllers

Hur mår din kollerga tycker är så dåligt gjort han gjorde med tolvåringen han var inte så gammal heller.
Lär väl inte dröja innan han blir medlem här tolvåringen på omnibuss  :)

jocke

Har aldrig hänt mig under mina år som jag fotograferat bussar.

Endast en person har frågat vad jag gjorde, och det var en trafikledare från GUB på Centralstationen i uppsala.  Dock ville han inget illa, utan blev faktiskt intresserad o ville titta om de blev någon bra bild :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lil-sis

Har blivit fotad några gånger av turister men jag misstänker att det mest beror på egenskapen "tjej bakom ratten" än själva bussen som sådan. Blev mest förvånad  8)