Ung bussfotograf i blåsväder eller...

Startat av Lars Ödlund, 16 juni 2009, 12:10:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


RoTe

Finns allt för många i det här landet som inte kan Sveriges Rikes Lag...

jonas a

Snarare busschaufför i blåsväder!

Skamligt beteende >:(

Richard

Jag håller med visst kan bussförare tycka att dom inte vill hamna på kort men med den lagstiftningen vi har i Sverige så har man inte mycket att säga till om.

Men att gå så hårt åt var väl lite att ta i.

Simon Bertilsson

...och även om vi haft en lag i Sverige som sagt att  man inte får fota vad man vill, så hade busschaufförens beteende ändå varit fullständigt oacceptabelt. Man gör bara inte så mot en tolvåring.
Överreaktion är bara förnamnet...

Mikael Lövgren

Han kan gå o sopa trottoarer istället..
såna idioter ska inte sitta o köra buss.... >:(
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

bm1113


737

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 16 juni 2009, 14:12:43 PM
Han kan gå o sopa trottoarer istället..
såna idioter ska inte sitta o köra buss.... >:(

Absolut inte. Han ska verkligen sopa trottoarer. Han bör skaka galler.

Camilla


Yujin Zhang

Men Gud vad fördomfulla ni är! För det första är detta bara Oliwers version av händelsen. För det andra är detta Expressen, hur dum ska man egentligen vara för att tro varenda lilla ord på deras artiklar? Och för det tredje, ingen av er (eller jag för den delen) var där (eller?) så vi vet inte vad som egentligen hände (kille kanske gjorde någon grimas samtidigt han tog kort som gjorde föraren upprörd, eller vad vet jag), därför borde ni sluta kasta skit på denna föraren (gör det rent generellt, utan att nämna händelsen ifrågan isf) tills man har hört hans version!

Nu säger jag definitivt inte att föraren gjorde rätt här (eller fel för den delen), jag tycker bara det är otroligt trist att man hänger ut föraren så här och kastar skit på han så här på internet när man inte ens hört hans försvar.

/En som har varit med liknade händelsen tiotals gånger, minst...

Staffan Sävenfjord

Citat från: 737 skrivet 16 juni 2009, 20:44:46 PM
Absolut inte. Han ska verkligen sopa trottoarer. Han bör skaka galler.

Om det gått till så som stått i tidningen så lär han väl få ett bötesstraff.
Men det tycker jag inte är så viktigt. Det viktiga för mig är att bussbolagen gör klart för sina anställda att det inte är något lagbrott att fotografera bussar och att de vidtar åtgärder mot anställda som hittar på egna lagar.
Och ingen har rätt att ta ditt minneskort eller be att få se vad du har på det. Inte ens polisen med mindre än att de har åklagares beslut på att få göra det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Strömblad

Men Staffan, har detta hänt då?
Som Yujin skriver så är det Expressen (landsortsversion) som skrivit artikeln, och bara det borde få seriösa människor att dra öronen åt sig.
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 juni 2009, 21:02:33 PM
Men Staffan, har detta hänt då?
Som Yujin skriver så är det Expressen (landsortsversion) som skrivit artikeln, och bara det borde få seriösa människor att dra öronen åt sig.
/J

Jag tyckte jag uttryckte mig tydligt nog att jag inte var säker på att händelseförloppet som det beskrivs i tidningen är det riktiga. Om det gått till så som stått i tidningen inledde jag med. Det skall ses mot svar på dem som kräver att föraren skall få spöstraff utan rättegång.
Det övriga som står i mitt inlägg gäller oavsett om just detta har hänt eller inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jonas a

Citat från: Yujin Zhang skrivet 16 juni 2009, 20:57:39 PM


/En som har varit med liknade händelsen tiotals gånger, minst...



Hej
Mycket intressant mening du skrev på slutet.
Nu vet jag inte hur länge du fotograferat bussar, men jag som till 99% enbart fotograferar lastbilar har faktiskt Aldrig blivit varken jagad eller utskälld av någon chaufför.
Jag har aktivt fotograferat lastbilar sedan 1997 och jag har fotograferat mycket och bilar från riktigt fjärran länder som tex Iran.

Är det någon skillnad på busschaufförer och lastbilschaufförer? Skulle vara intressant att få höra era tankar kring ämnet då det allt som ofta dyker upp.

fontheking5

Sådant här är alltid otäckt om det ju är sant . Jag minns en bil som stannade och anteckande något när jag väntade på lastbilar , jag gick iväg då , jag hade inte ens kameran framme då . Jag har aldrig blivit skälld på eller tillsagd av någon , dock har några chaufförer tutat på mig , men inget värre , än så länge , fotade en buss häromdagen klart och tydligt men föraren brydde sig inte .
Jag hade en bild på den bilen som stannade men hittar tyvärr inte den just nu . Återkommer när jag har hittat den .