Huvudmeny

Kö på E4:an

Startat av Hans Fredriksson, 25 maj 2009, 19:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Bild från gårdagens kö på E4:an mellan Jönköping och Gränna.


Simon Bertilsson

Blää...
Vad var orsaken?

bussen

#2
Säkring av sten på berget vid sidan av vägen.Tänk vad smidigt det kunde vara om inte alla skulle köra om kön,för att sedan tränga sig in, anpassa farten och bilda en kö då flyter det mycket bättre och det går fortare igenon arbetsplatsen.

Simon Bertilsson

Citat från: bussen skrivet 25 maj 2009, 20:51:06 PM
Säkring av sten på berget vid sidan av vägen.Tänk vad smidigt det kunde vara om inte alla skulle köra om kön,för att sedan tränga sig in, npassa farten och bilda en kö då flyter det mycket bättre och det går fortare igenon arbetsplatsen.

Hur menar du? Menar du att folk inte skulle utnyttja det vänstra körfältet, och på så vis göra kön dubbelt så lång?  ???
Vägverket föreskriver blixtlåsmetoden vid sådana här situationer. De båda körfälten är till för att användas, och där det sedan går ihop till ett är det blixtlås som gäller. Snabbt och enkelt!

bussen

Jo men inte framme vid skyltvagnarna det går att göra en bra bit för, informations tavlerna sitter ca 7-800 meter innan avsmalningen av vägen.

Mikael Lövgren

jag kom på södergående del igår. köerna började i höjd med elmia...
var glad att jag slapp sitta där. pratade dock med en annan chaffis på Brunnstorp som skulle norrut. men han skulle ta den gamla vägen till gränna.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Hans Fredriksson

Framme vid skyltvagnarna är det djungels lag som råder.
Jag hade oturen att driften "glömde" meddela mig om köerna när jag lämnade Jönköping för färd norrut.

Mr G

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 maj 2009, 20:59:27 PM
Hur menar du? Menar du att folk inte skulle utnyttja det vänstra körfältet, och på så vis göra kön dubbelt så lång?  ???
Vägverket föreskriver blixtlåsmetoden vid sådana här situationer. De båda körfälten är till för att användas, och där det sedan går ihop till ett är det blixtlås som gäller. Snabbt och enkelt!

Simon har helt klart fattat poängen. Bägge körfälten är till för att användas ända fram till ett av dem upphör. Pga att så många prompt skall tränga sig in i det högra körfältet (om det är vänster som upphör) långt innan blixtlåset går ihop blir så klart köerna längre i den högra filen än vad de hade blivit om alla följt blixtlåset.

Jag väljer filen med kortast kö, det gör Simon också. Hur gör ni andra?.
吉先生

Jonas Strömblad

Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2009, 21:53:41 PM
Jag väljer filen med kortast kö, det gör Simon också. Hur gör ni andra?.

Naturligtvis!
Det är intressant när skyltarna över filerna på exempelvis Essingeleden visar avstängt körfält längre fram (genom pil mot de öppna körfälten). Det blir tokbromsningar och folk skall trycka sig in i de andra filerna så fort pilen dyker upp istället för att kanske höja uppmärksamheten en aning och ge f-n i att sitta och skriva sms när de kör och titta på trafiken. I och för sig bra för mig som fortsätter i egen fil tills hindret dyker upp, och då glider in i någon av de andra filerna.
F.ö är de nya fjärde filerna på E4 norrut från Stockholm det bästa som hänt! Känns som att det står mitt namn på en skylt ovanför, eftersom det nästan bara är jag som kör där.
/J

Simon Bertilsson

Det här är ju också ett väldigt bra bevis på att människan är ett flockdjur. Man gör som alla andra gör, och lägger sig folk i högerfilen så följer man efter. För ve och fasa om man skulle tränga sig före och utmärka sig. Vad skulle folk tro?
Kanske är det här ett typiskt svenskt fenomen? Svenskarna är väldigt mycket för köer har man ju hört.

RoTe

Jag håller mig alltid i den fil med kortast kö och använder sedan blixtlåset.

Simon Bertilsson

#11
Det här stolpskottet hindrade oss från att köra förbi på E22 i höjd med Lund idag. Hon låg precis bakom sista bilen i högerfilen samtidigt som hon effektivt spärrade av vänsterfilen i vilken det fanns gott om plats längre fram. Resultatet blev att jag fick ligga en god stund i kö, eftersom kön blev ungefär så mycket längre som jag hade till avfarten jag skulle av på (Gastelyckan)...
Fullkomligt idiotiskt. Varför ska vissa leka polis när de inte har en aning om hur det fungerar?  ???
Notera förresten den hånfulla reg-plåten.....  :-X


bussen

#12
Simon skulle du svänga av till höger till gastelyckan,isåfall varför skulle du köra om kön för att sedan tränga dig in .du kan ligga till höger som alla andra!!!!!!!!!
Antar attdu kom norrifrån vägen smalnar ju av precis vid gastelyckans trafikplats.Du kan ju ta av vid lund norra och köra in till gastelyckan det hållet lite längre men går snabbare nu när det är vägbygge...

Blue

Den här diskussionen har vi ju haft tidigare!

Jag hävdar fortfarande att om folk körenigt hastighetsgränserna så funkar det att använda blixtlås längst "fram".
När merparten kör h130 i vänsterspåret för att tränga sig in längs fram så stannar höger filen och då blockerar jag också bägge spåren för att få jämn rull på bägge filerna.


Nu går det bra att skälla på mig!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bussen

Jag med och flera andra.